• Anonym (Lina)

    skiljas ?

    Har nu i några dar undra över varför min sambo varit annorlunda , så passa på att fråga vad som är fel..
    Då säger han plötsligt att han har nu funderat ett tag , jag får genast en sorgsen känsla o frågar om han älskar mig mer..
    Då svara han att han inte vet .. 
    Vi har varit tillsammans i 14 år , 2 barn 7 & 8 år ..
    Jag får panik o plötsligt känns det som han stuckit en kniv i mitt hjärtat för det var ju inte en liten sak han gått o funderat över..
    Jag frågar o han vill skiljas o hur han plötsligt kan känns så.. 
    Jag börjar av nån plötsligt anledning eller nån slags försvars mekanism att börjar prata om barnen ? vi äger hus här huset vi bor i ? hur hade han tänkt att allt detta skulle lösa sig.. Då säger han att han kan köpa ut mig ut huset.. Barnen ? säger han att vi kan ha dem varannan vecka..jag sa då att jag tänker iallafall inte bo kvar i denna by ... 
    Vad f-n försöker fatta varför ? 
    Ringer min mamma som står mig nära,  även hon i chock över vad jag säger i telefon .. o inte det roligaste att få höra detta vid 23.00 på kvällen..
    Mamma försöker fråga o trösta mig med att prata med min sambo ..
    När jag väl lugnat ner mig lite så pratar jag med sambon o  frågar varför han känner så här ..
    Då säger han att det handlar om att han älskar mig men ändå inte som förut , att han vill ha förändring på vårt förhållande ... men hallå du ville skiljas osv..
    Då säger han helt plötsligt att han inte har sakt att han vill skiljas men att vi båda måste förändras.. göra nått åt saken ... att han måste få fundera några dar över sin känslor.. Han menar att han ska åka iväg till sin pappa i helgen o fundera.. 
    Jag frågar då varför han börja prata om att skiljas då sa han att  det var jag började prata om det ..  
    Sedan visa det sig att han blir irriterad på vissa saker hemma , samt att vi inte visar kärlek till varandra som förut.. Sa då att hur ska jag veta detta om han inte säger nått.
    Visst har det hänt att jag nån gång funderat över om att vi skulle vara lyckligare utan varandra pga att vi är så olika jag är social o vill ha sällskap o diskutera osv. medans min sambo är tystlåten o mindre social ..
    Före vi somna kramades vi o jag fick sådan kall känsla kom som inte går att förklara.
    Men förstår att han varit irriterad på mig den senaste tiden för har inte mått nå vidare har inte orkat städa o har varit latare än annars samt att jag har låtit grinig osv.. Sa dock detta till min sambo att även jag mått dåligt pga att jag har en bror som har stora problem o har nästan dött.. Han undra varför jag inte berättat nått om bror min. 
    Nu på morgonen har jag en tom känsla .. Fattar inte ska jag nu bara vänta o se vad han kommer fram till ....

    chockad o ledsen.. 
  • Svar på tråden skiljas ?
  • Vibeche

    Usch, förstår dig precis.

    Tycker väl egentligen inte att han ska åka iväg och fundera, utan snarare borde ni boka barnvakt och sätta er ner och prata om hur ni känner. Försök låta den andre berätta hur den känner och upplever utan att ni är fördömande mot varandra. Lyssna in vad den andra säger, låt bli att hamna i försvar.

    Prata, prata, prata och prata lite till.

    Om ni inte lyckas med dialog på tu man hand har ni någon ni litar på som kan vara med på samtalet? Eventuellt boka in en familjeterapeut?

    Kram på dig.

Svar på tråden skiljas ?