• dejan9209

    EN MAGISK JUL HELT GALET!

    morse när jag vaknade var det frost på marken och för varje andetag så kände jag kylan slå in mot halsen. Kalla mig för konstig, men det var helt underbart. Snart är julen verkligen här och nu är det ju snart knappt en månad kvar!
    Jag längtar så!
     
    - Jag läntar till...  att få gå på första snön medans det knarrar under fötterna.
    - Jag längtar till...  att göra koka varm choklad och sitta med dottern på snön och mysa.
    - Jag längtar till...   uppesittarkvällen. med full förväntning på morgondagen.
    - Jag längtar till...  att, skapa nya traditoner med vår nya lilla familj.
    - Jag längtar till...  att äta julbord tills man storknar.
    - Jag längtar till...  att vakna upp och känna kylan mot mina kinder.
    - Jag längtar till...  att slå in alla julklappar.
    - Jag läntar till...  att skapa vårt egna pepparkakshus. 
    - Jag längtar till...  att sitta vid brasan med en kopp varm glögg.
    VAD LÄNGTAR NI TILL?
    julenstid.blogg.se
  • Svar på tråden EN MAGISK JUL HELT GALET!
  • Tow2Mater

    Längtar till våren; har du nåt magiskt trick som kan få Nov, Dec, Jan och Feb att bara forsvinna så det blir Mars igen?

  • Aupendi

    Att gå ute och se alla ljus i fönstren medan snön faller och täcker marken.

    Och se min hund hoppa i snön och fnysa när hon får det i nosen.

    Att äta julmat.

    Köpa och pyssla med julklappar.

    PYNTA med tomtar och stjärnor och ljus.

  • manfrsthlm
    Tow2Mater skrev 2014-10-31 12:34:55 följande:

    Längtar till våren; har du nåt magiskt trick som kan få Nov, Dec, Jan och Feb att bara forsvinna så det blir Mars igen?


    +1
    KIK: KRILLESTHLM1
  • dejan9209
    Aupendi skrev 2014-10-31 12:50:43 följande:

    Att gå ute och se alla ljus i fönstren medan snön faller och täcker marken.

    Och se min hund hoppa i snön och fnysa när hon får det i nosen.

    Att äta julmat.

    Köpa och pyssla med julklappar.

    PYNTA med tomtar och stjärnor och ljus.


    åhhh myyys
  • Aniiee

    Första snön (som väl tyvärr kommer och går någonstans före Lucia)

    Och på tal om: Lucia (hur vi nu ska lyckas knöka in 3 Luciatåg på EN morgon....)

    Familjens invasion av huset (från 4-8 pers i ett hus till....18? 20? Något sånt, några har inte bestämt sig än)

    Sätta upp min utgamla, jättefina gult-utanpå-röd-inuti julstjärna i fönstret.

    Ta fram min lika gamla kyrka som det är lampa inuti och som man kan dra upp så den spelar "stilla natt"

    Jul-episod-maraton

    Jul-film-maraton med ungarna (24 timmar film!)

    Årets jul-yaoi (gee, måste börja på den, snart)

    Hela decembers christmas-twist-matsedel, fram till Julaftons stora bord, juldagens söndags-jul-stek och annandagens stora rest-paj eller pizza.

    Pepparkakshuset

    Julfesten i WoW.

    Diskussionen om vem som ska offra sig och äta den äckligaste pralinen i Aladdin-asken. (bror mins partner brukar offra sig....=P)

    OM det blir snö som ligger: Promenaden etapp 6 eller 6:1 med hundar och ungar och en gigantisk utflyktskorg.

    Massa annat som jag inte kan komma på just nu.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-31 14:12:13 följande:

    Första snön (som väl tyvärr kommer och går någonstans före Lucia)

    Och på tal om: Lucia (hur vi nu ska lyckas knöka in 3 Luciatåg på EN morgon....)

    Familjens invasion av huset (från 4-8 pers i ett hus till....18? 20? Något sånt, några har inte bestämt sig än)

    Sätta upp min utgamla, jättefina gult-utanpå-röd-inuti julstjärna i fönstret.

    Ta fram min lika gamla kyrka som det är lampa inuti och som man kan dra upp så den spelar "stilla natt"

    Jul-episod-maraton

    Jul-film-maraton med ungarna (24 timmar film!)

    Årets jul-yaoi (gee, måste börja på den, snart)

    Hela decembers christmas-twist-matsedel, fram till Julaftons stora bord, juldagens söndags-jul-stek och annandagens stora rest-paj eller pizza.

    Pepparkakshuset

    Julfesten i WoW.

    Diskussionen om vem som ska offra sig och äta den äckligaste pralinen i Aladdin-asken. (bror mins partner brukar offra sig....=P)

    OM det blir snö som ligger: Promenaden etapp 6 eller 6:1 med hundar och ungar och en gigantisk utflyktskorg.

    Massa annat som jag inte kan komma på just nu.


    Åh, vad mycket härligt, nu längtar jag mer än någonsin!
  • lördagsgodis

    Håller ni i julen ni som längtar? Vi har hållit i julen de senaste tre åren och åker på det igen då vi är det stabila paret med mest utrymme. Det kommer bli stress och press och en massa julmat som inte blir uppäten (alla lagar och tar med sig för mycket mat trots listor) och den maten lämnas här och vi kan inte äta upp den. Barnen kommer få så mycket julklappar så de varken vet vad de öppnar eller från vem det kommer alltså löjligt mycket presenter. Sen har vi ju all släkt som kommer småkivas (inte alltid så lättsinnigt) och man måste försöka vara olja på vågorna, ändå har vi ingen alkohol. Om vi sa nej vi tänker inte ha julen så skulle det bli för stor konflikt och de olika familjerna skulle sitta ensamma på julen. Men jag gillar glögg och att bygga pepparkaksslott:)

  • Aniiee
    lördagsgodis skrev 2014-11-03 09:31:35 följande:

    Håller ni i julen ni som längtar? Vi har hållit i julen de senaste tre åren och åker på det igen då vi är det stabila paret med mest utrymme. Det kommer bli stress och press och en massa julmat som inte blir uppäten (alla lagar och tar med sig för mycket mat trots listor) och den maten lämnas här och vi kan inte äta upp den. Barnen kommer få så mycket julklappar så de varken vet vad de öppnar eller från vem det kommer alltså löjligt mycket presenter. Sen har vi ju all släkt som kommer småkivas (inte alltid så lättsinnigt) och man måste försöka vara olja på vågorna, ändå har vi ingen alkohol. Om vi sa nej vi tänker inte ha julen så skulle det bli för stor konflikt och de olika familjerna skulle sitta ensamma på julen. Men jag gillar glögg och att bygga pepparkaksslott:)


    Jag får inte ens vila från julstöket när jag är bortbjuden =P

    Jag får skylla mig själv. Jag råkade ju utbilda mig till kock =D

    Mina tips:

    Be om pengar från de andra familjerna, och laga all mat själva. Det underlättar massor i matfrågan, med gott om planering, tillagning i förväg, utspridning av matlagningen osv. Om du tycker om att laga mat, vill säga. (det enda jag faktiskt laga på julafton, och inte bara värmer, är.... potatis. Kanske. Allt annat är lagat och klart. Bara att värma, det som ska värmas).

    Överbliven julmat kan bli toppen rest-fest.

    Dela bara ut EN julklapp från varje person i taget. Kanske det blir paketöppning både morgon, middag, kväll och på juldagen också. Tala noga om för alla att ni måste göra så för att barnen inte ska bli hysteriska och förtvivlade. barnen ska inte må dåligt på julafton. (Stoppa paketen i påsar eller något i garderober/på vinden, namnade med "till" och "från").

    Säg ifrån när det kivas, sätt ned foten, markera. Säg vid första kivet att "fortsätter ni kivas så tar jag och barnen en promenad istället". Bli inte arg, skäll inte, säg det glatt istället. Och om det blir så att ni går ut, fråga om någon vill följa med på promenaden (har ni tur är det ju superfint väder och det bara blir skönt att ta en promenad på maten, eller något).

    Om släkten inte går ihop (alltså, det är två släkter som inte går ihop sinsemellan) så ha två "julaftnar", en på julafton och en på juldagen. ÄR ju även bra för barnen om de blir överväldigande mycket klappar.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Tow2Mater
    lördagsgodis skrev 2014-11-03 09:31:35 följande:

    en har vi ju all släkt som kommer småkivas (inte alltid så lättsinnigt) och man måste försöka vara olja på vågorna, ändå har vi ingen alkohol. Om vi sa nej vi tänker inte ha julen så skulle det bli för stor konflikt och de olika familjerna skulle sitta ensamma på julen.


    Infor rikligt med alkohol nu i jul, och ni slipper alla problem sen - ingen kommer vilja fira ihop nästa jul! :)
  • lördagsgodis

    Oj oj oj om vi hade alkohol så skulle det gå vilt till då det finns två dryckesglada i släkten. Det blir 4 familjer på julen och jag orkar verkligen inte dra ut på det mer än nödvändigt genom att ha flera jular. Jag har föreslagit att vi ska laga all julmaten utan någon ersättning men nej det går inte för de måste ju vara sådana köttbullar och farmor tycker hon lagar godast Janson medan svägerskan tar med sig sill så det står härliga till fastän det var min moster som skulle ta med det och så har svärmor och mormor med sig varsin skinka helt plötsligt och svärfar och hans nya har tagit med sig syltor och tunga som ingen äter och svärmors man har minsann bakat vörtbröd...osv... Men promenad låter trevligt får hoppas på fint väder så man kan gå ut och få lite luft och en paus. Men presenterna vet jag inte hur det ska lösas för det är verkligen för mycket paket och våra barn får mer än kussarna trots att vi delar ut våra paket på morgonen. Det är såklart inte bara elände vi har det trevligt oxå men jag känner igen mig mycket i tomten är far till alla barn minus alkohol:)

  • Aniiee
    lördagsgodis skrev 2014-11-03 20:41:21 följande:

    Oj oj oj om vi hade alkohol så skulle det gå vilt till då det finns två dryckesglada i släkten. Det blir 4 familjer på julen och jag orkar verkligen inte dra ut på det mer än nödvändigt genom att ha flera jular. Jag har föreslagit att vi ska laga all julmaten utan någon ersättning men nej det går inte för de måste ju vara sådana köttbullar och farmor tycker hon lagar godast Janson medan svägerskan tar med sig sill så det står härliga till fastän det var min moster som skulle ta med det och så har svärmor och mormor med sig varsin skinka helt plötsligt och svärfar och hans nya har tagit med sig syltor och tunga som ingen äter och svärmors man har minsann bakat vörtbröd...osv... Men promenad låter trevligt får hoppas på fint väder så man kan gå ut och få lite luft och en paus. Men presenterna vet jag inte hur det ska lösas för det är verkligen för mycket paket och våra barn får mer än kussarna trots att vi delar ut våra paket på morgonen. Det är såklart inte bara elände vi har det trevligt oxå men jag känner igen mig mycket i tomten är far till alla barn minus alkohol:)


    Ja, inte är det lätt inte, att vara alla till lags.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
Svar på tråden EN MAGISK JUL HELT GALET!