• Rafael90

    Koka kola, hur lång tid tar det?

    Ska koka kola till en kaka och det står att man ska mäta temperaturen till 114 grader eller göra kulprovet. Jag har ingen termometer och har aldrig kokat kola förut, så hur lång tid tar det ungefär, så jag vet när jag ska göra kulprov? Några minuter? En halvtimme?

  • Svar på tråden Koka kola, hur lång tid tar det?
  • Fia 28

    Svårt att säga. Det beror på hur effektiv platta du har och storleken på kastrullen och hur stor sats du kokar. Men nog tar det en stund iaf. Då jag kokat kola till 124 grader så har det nog tagit kanske en halvtimme (om jag inte minns fel), så kanske något runt 20 minuter borde du börja kolla.

  • Rafael90
    Fia 28 skrev 2014-10-31 12:04:03 följande:

    Svårt att säga. Det beror på hur effektiv platta du har och storleken på kastrullen och hur stor sats du kokar. Men nog tar det en stund iaf. Då jag kokat kola till 124 grader så har det nog tagit kanske en halvtimme (om jag inte minns fel), så kanske något runt 20 minuter borde du börja kolla.


    Okej, det ska vara 2 dl grädde och 1 dl sirap, och så lite annat grejs. Inte extremt mycket alltså (antar jag). Har en stor kastrull, har läst att det är bättre med en som har vid botten?
  • Rafael90
    Koppkaka skrev 2014-10-31 12:28:35 följande:

    Köp en termometer. Det är guld värt i köket.


    Kan tyvärr inte göra det idag och tänkte baka idag. Men ska absolut köpa en för att ha senare.
  • sextiotalist

    Min personliga erfarenhet är att det tar för lång tid eller för kort tid. Jag har ytterst sällan lyckats med kolan, trots kulprov och termometer

  • Aniiee
    Rafael90 skrev 2014-10-31 12:18:37 följande:
    Okej, det ska vara 2 dl grädde och 1 dl sirap, och så lite annat grejs. Inte extremt mycket alltså (antar jag). Har en stor kastrull, har läst att det är bättre med en som har vid botten?
    "är bättre", nja, men "går fortare" helt klart. Vi brukade koka kola och knäck i en gammal kaffepanna när jag var lite, tog minst 45 minuter.

    Men i alla fall, jag säger: Gör kulprov när det börjar se guldbrunt ut, och sedan var femte minut efter det tre gånger (om det inte är klart innan), sedan var 3e minut tills det är klart.

    På en höft. 
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • IsDimma

    Kola gör jag alltid i mikron. Smidigt som tusan. Men hur lång tid det tar vet jag inte riktigt. 1 dl grädde tar kanske 8-12 minuter.

Svar på tråden Koka kola, hur lång tid tar det?