• ZupaMan

    fråga angående för tidig avel

    Hej, det är såhär att vi sålde våran rottweiler tik som fyllde 1 år i maj för att vi inte hann ge henne den kärlek och uppmärksamhet som hon förtjänade.

    Vi började få mer ledig tid och min flickvän saknade henne jättemycket så jag ringde dom nya ägarna och frågade hur det gick och berättade även att vi saknade henne, då sa dom att vi kunde få köpa tillbaka henne för samma pris som dom gav oss, 6.000 kr.

    Nästa samtal med dom så berättade dom att hon var dräktig över 30 dagar på väg. Då var hon alltså bara 14-15 månader när hon blev dräktig.

    Nu vill dom istället ha halva vinsten för valparna och det går min flickvän med på, plus att hon lämnar sin förlovningsring som pant till dom.

    Alla jag känner säger detta är helt fel, antingen ska dom få en valp sen eller pengarna för en valp, 6.000 kr.

    Dom ska va med på att betala veterinärskostnaderna för chipning, vaccinationer osv men ändå...

    Är inte detta helt fel?

    Är ju vi som tar hand om valparna i 8 veckor.

    Sen ska dom komma egentligen och hälsa på men dom hittar alltid på nån ursäkt.

    Nu är valparna tre veckor och dom har inte kommit än.

    Jätte tacksam för svar.

    Mvh

  • Svar på tråden fråga angående för tidig avel
  • ZupaMan

    Han med hanhundar har dom inte ens berättat något för, dom "såg" inte detta hända så dom blev så "överraskade" att hon var dräktig.

  • ZupaMan

    Dom hade henne bara från juni-september och deras lilla hund har bitit henne och dom fungerade absolut inte ihop. Vår rottweiler har vart väldigt konstig sen vi fick tillbaka henne, blir rädd för minsta lilla rörelse. Tycker allt är så konstigt.

  • konnigulden

    Jaa är ju en ganska udda situation, så svårt att säga vad som är "rätt".

    Finns ju säkert massor av sätt att lösa situationen genom att tolka den på olika sätt. Om ni "i en annan värld" ville ha valpar, att sälja eller behålla, så skulle ni behövt låna en hane. Då brukar ägaren till hanen få kanske 20% av säljpriset/valp + en liten engångsumma för själva "actionen".

    Kanske på detta vis situationen ska ses som? Även om de kräver 50%. De fick ju ingen engångssumma + konstig situation.

    Sen en obs-markering är väl att om det skulle hända eran tik något (är ju alltid risker med att valpa), så ska det självfallet vara dem som ska stå för alla yttligare vetrinär-kostnader och inte enbart det som gäller själva valparna - då det faktiskt var en parning på deras initiativ.

  • konnigulden

    Det där med pantet var väldigt löjligt tycker jag dock..kanske jag som är naiv, men kan man inte lita på vanligt folk? särskilt om man en gång har litat på dem tillräckligt för att köpa en hund av dem.
    FInns ju skriftliga kontrakt att skriva ner sånna här överenskommelser också, utan PANT..

  • ZupaMan

    Dom gjorde en skriftlig överrenskomelse

    Plus att dom ville ha ringen för hennes kille har tydligen blivit lurad många gånger.

    Tycker allt verkar så sjukt bara.

  • Dexter dot com

    Allting verkar väldigt konstigt tycker jag. Varför gav ni inte tiken en abortspruta alt kastrerade henne när ni visste att hon olagligt var parad för ung och med en okänd hane till råga på allt?
    Din sambo har ju redan gått med på deras krav så det är ju bara betala eller helt enkelt strunta i er överenskommelse om det inte finns några papper skrivna.

    Hoppas verkligen ni hittar bra, seriösa hem åt valparna!

  • ZupaMan

    SOm sagt så var hon över 30 dagar gången när vi fick tillbaka henne. Veterinären sa det var för sent för abort.

    Valparna ska få ett bra hem, det kan jag garantera :)

  • Apopan

    Har de stått som ägare på några papper? Och är det ni som står som ägare nu? Om det är så, så skulle jag stått för alla kostnader och tagit hela eventuella vinster. Och någon valp skall de väl ändå inte ha? Om de är så oansvariga att de låter en sådan ung tik bli dräktig, så skall de inte ha hund. Jag hade nog anmält dem till och med om det var möjligt. Men jag antar att ni vill ha tillbaka förlovningsringen?.. Usch vilken dum situation ni hamnat i :/

Svar på tråden fråga angående för tidig avel