• Drottningen70

    Hur äta kastanjer

    Tänkte testa rostade kastanjer. Klart och tydligt hur man tillreder dem, men hur äter man dem? Det står att de ska serveras med rört smör. Jaha hur då? Ska man klicka på smöret när kastanjerna kommer ur ugnen? Ska man doppa kastanjerna efter att de är skalade?? Huuuur??? Utförlig beskrivning av själva förtäringsritualen önskas. Och saltet man ska ställa dem i under bakningen, använder man det till att äta sen också?


    Sta
  • Svar på tråden Hur äta kastanjer
  • Aniiee

    Smör på kastanjerna när de kommer ur ungen. Sedan äta de genast med fingrarna, brännheta Solig

    Saltet brukar jag återanvända.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Voluptuous Shalimar

    Är de med eller utan skal? Jag brukade köpa rostade kastanjer på höstmarknaderna och julmarknaden i Frankfurt. Dessa skalade jag och åt naturella. Men tänkte ofta att det skulle varit fint med lite smör till.

  • Satisfaction

    Du petar av skalet, tar på lite salt o smör, äter som snacks. Mysigt att pilla med i gott sällskap. Lite citron att pressa på är gott också, tycker jag.

  • Satisfaction

    Jag brukar ställa in kastanjerna i ugnen på aluminiumfolie som jag knölar till så att kastanjerna står stadigt. Salt verkar krångligt.

  • Aniiee
    Satisfaction skrev 2014-10-31 17:41:02 följande:

    Jag brukar ställa in kastanjerna i ugnen på aluminiumfolie som jag knölar till så att kastanjerna står stadigt. Salt verkar krångligt.


    Det är det inte. Mycket lättare att vända uppochned på ett paket grovsalt än att knöla aluminiumfolie....
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Drottningen70

    Okej tack för tipsen. Men fattar fortfarande inte exakt hur man applicerar smöret. Känner mig trög :)

  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-10-31 18:24:56 följande:

    Okej tack för tipsen. Men fattar fortfarande inte exakt hur man applicerar smöret. Känner mig trög :)


    Som jag ser det finns det två-tre alternativ: Häll smält smör i kastanjerna, skeda på smör med tesked i varje kastanj (båda dessa funkar finfint på kastanjer med skal) eller rör ner kastanjerna och smör i en skål tillsamman (funkar bäst på skalade kastanjer. 
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-11-01 19:11:04 följande:
    Ser detta rätt ut?
    Jupp! Har du skårat de (syns inte riktigt, men jag tycker det ser ut som du har det?)
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Drottningen70
    Aniiee skrev 2014-11-01 19:27:56 följande:

    Jupp! Har du skårat de (syns inte riktigt, men jag tycker det ser ut som du har det?)


    Ja jag gjorde ett kryss i toppen. Vet inte hur djupt det ska vara, men gjorde rätt ytligt. Sen ska man alltså hälla smör på INNAN man drar av skalet?
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-11-01 19:33:21 följande:
    Ja jag gjorde ett kryss i toppen. Vet inte hur djupt det ska vara, men gjorde rätt ytligt. Sen ska man alltså hälla smör på INNAN man drar av skalet?
    Kryss blir bra =) Det behöver inte vara så djupt bara det går igenom skalet.

    Det bror på lite hur mycket det öppnar sig. Blir det ett stort "gap" så häller jag smält smör i, eller skedar på smör med en liten sked, så det får smälta av värmen. Ska man ha flingsalt på funkar det bäst med skedtat. Om det inte blir så stort "gap" så skalar jag först och lägger i en skål.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Litet My

    Jag brukar doppa dem i smör efter jag skalat dem, lite som man gör med färskpotatis "delar och doppar i smör/salt".

  • Drottningen70

    Man kan kanske skala medans de är torra och sen köra ned i en bunke med lite smör och salt?

  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-11-01 19:43:50 följande:

    Man kan kanske skala medans de är torra och sen köra ned i en bunke med lite smör och salt?


    Det kan man göra. Eller, som My sa, doppa!
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Litet My

    Hur gick det? Hur gjorde du? Vad tyckte du? 1000 frågor ;)

  • Drottningen70

    Förstår att spänningen är olidlig

    Måste tyvärr säga att det inte kändes som värt besväret. Smak och konsistens som kokt färskpotatis typ. Och svåra att skala..Men men, nu har man testat i alla fall. Tack för hjälpen.

  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-11-01 21:52:12 följande:

    Förstår att spänningen är olidlig

    Måste tyvärr säga att det inte kändes som värt besväret. Smak och konsistens som kokt färskpotatis typ. Och svåra att skala..Men men, nu har man testat i alla fall. Tack för hjälpen.


    Ah, synd =) 

    Näst får du testa att göra egen bränd och kryddig mandel =P
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Voluptuous Shalimar
    Drottningen70 skrev 2014-11-01 21:52:12 följande:

    Förstår att spänningen är olidlig

    Måste tyvärr säga att det inte kändes som värt besväret. Smak och konsistens som kokt färskpotatis typ. Och svåra att skala..Men men, nu har man testat i alla fall. Tack för hjälpen.


    Ah men jag tror att rostade kastanjer är sånt man älskar för att det är så härlig stämning när man äter dem ute! Kall luft och varmt hjärta, marknad med glada människor och härligt, bara härligt!
Svar på tråden Hur äta kastanjer