• ellop11

    Jag dricker alkohol under graviditeten!

    Jag är i tredje månaden och vi skall snart i väg till Italien. Där funderar jag på om jag skall dricka alkohol eller inte? I deras kultur är det accepterat att ta en irish coffee till exempel... Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Jag dricker alkohol under graviditeten!
  • Hemlig96

    Förlåt, men vad är det ens för fråga? Har du läst vad som händer när ett foster får alkohol? Om inte så gör det!!!

  • manfrsthlm

    drick på du...Skål...om ngt annat sägs så slå dövörat till


    KIK: KRILLESTHLM1
  • Anonym (Wake up)

    Så påverkas fostret i magen när mamman dricker alkohol
    ? All alkohol en gravid kvinna dricker passerar över till det ofödda barnet. Barnet blir alltid påverkat av alkoholen, i form av en berusning, den blir alltså full. Barnet har svårt att bryta ner alkoholen på grund av en outvecklad lever och är därför påverkad under ca dubbelt så lång tid som sin mamma.


    Alkoholen går ut i fostervattnet via barnets slemhinnor så barnet kommer således att omges av alkoholhaltigt fostervatten. Barnet dricker av fostervattnet och kissar, det blir en rundgång. Det räcker med ett halvt glas vin för att barnet ska bli rejält påverkat, kan inte hålla sig vaken!

    www.minbebis.com/alkohol_graviditeten.html

  • Neep

    Du har rätt i att olika länder har olika uppfattningar, här ar tex rekomendationen från England.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


    Experts are still unsure exactly how much alcohol is safe for you to have while you're pregnant, so the safest approach is not to drink at all while you're expecting.


    What's the official advice?

    The Department of Health recommends that if you're pregnant you should avoid alcohol altogether. And if you do opt to have a drink, it recommends that you stick to one or two units of alcohol (equivalent to one small glass of wine) once or twice a week to minimise the risk to your baby.


    The National Institute for Health and Care Excellence (NICE) is the independent organisation responsible for providing national guidance on promoting good health and preventing and treating ill health.


    NICE advice on drinking in pregnancy is that women should abstain from alcohol completely during the first three months of pregnancy because of the risks of miscarriage. And for the rest of pregnancy to drink no more than one or two units of alcohol once or twice a week.


    The Royal College of Obstetricians & Gynaecologists (RCOG) says the safest option for women is not to drink at all during pregnancy, but adds that small amounts of alcohol in pregnancy (not more than one to two units once or twice a week) have not been shown to be harmful.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


    www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/pages/alcohol-medicines-drugs-pregnant.aspx

  • Maddi

    Eh vad menar du egentligen? När du åker till ett annat land som gravida tillåts dricka är det inte längre fara för fostret eller vadå?

    Du vet väl att de inte spelar någon roll vilket land man befinner sig i? Fostret tar lik förbannat skada, eller vad är det som du inte förstår? De är 40 veckor du går gravid om du inte går över 2. Om du dricker under graviditeten är du inte mogen att ta ansvar över livet du skapar när du inte ens kan ta hand om de i magen.

Svar på tråden Jag dricker alkohol under graviditeten!