• Raasmus

    Hoppa av gymnasiet

    Hej! Jag började nu efter hösten gymasniet på El & Energi programmet. Allt har varit bra ända tills för någon vecka sen då jag fick ångest, det har olika anledningar men nu är det helt okej när jag är hemma iallafall. Jag är riktigt trött på skolan och känner att jag inte kommer orka komma tillbaka i år då jag mår såpass dåligt.
    Vad tycker ni jag ska göra? Jag har mina tankar på att hoppa av skolan och endast läsa igen senare eller göra något annat. Jag trivs alltså hemma och där mår jag bäst för stunden. Mvh Rasmus :)

  • Svar på tråden Hoppa av gymnasiet
  • ursula

    Ställer dina föräldrar upp på det. hur har du tänkt försörja dig, Vad ska du göra istället, Sitta framför datorn ?

  • Inteutanproblem

    Prata med dina föräldrar, din mentor/er på skolan och skolkuratorn om hur du mår och känner. Sedan tycker jag även att du ska komma i kontakt med psykiatrin, antingen BUP eller vuxenpsykiatrin. Livet blir inte lättare och grundproblemet med ångesten kommer inte försvinna för att du hoppar av skolan och hoppas på att saker och ting reder ut sig bara du får göra något annat. Dessutom vad ska du göra? Jobb kan du i princip glömma, helt seriöst. Att drälla hemma mellan kraven från Arbetsförmedligen och deras aktiviteter är inte mindre ångestframkallande än vad skolan är. Tro mig.

    Kom ihåg du trivdes ju för inte så länge sen. Något har skett, och av det lilla du skriver så verkar det inte ha hänt något traumatiskt i ditt liv som skulle kunna vara orsaken bakom ångesten. Psykisk sjukdom så som depression tex drabbar många förr eller senare i livet, tar man inte det på allvar, får hjälp och hanterar problemet kan det ställa till med rejäl skada i ens liv. Ångesten kan bero på stress, hormoner eller någonting annat. Svårt att säga, men du måste ta reda på _varför_ alltså på riktigt, inte bara "tro" du vet.

    Hoppa inte av utan att först ha fått hjälp med att reda ut vart din ångest kommer ifrån och vad man kan göra för att hjälpa dig med den. Om problematiken med ditt mående får sig en lösning är oddsen för att du tycker att hoppa av skolan var en svin dålig ide. Man ser sällan nyktert på saker och ting när man plågas av ångest, depression, social fobi osv. Allt man är intresserad av då är att fly, och det hjälper aldrig.

  • lilly

    Hoppa inte av! Risken finns att du blir för bekväm och inte vill börja igen. Utan gymnasiet (knappt med det) får du inget jobb och efter ett tag kommer du tröttna på att bara sitta hemma! Skolan är inte så jobbig om man verkligen tänker på det. Vissa veckor är mer och andra mindre. Om du har svårt att hänga med så försök upprätta en studieplan för dig själv om när du ska plugga och vad du ska läsa och försöka hålla den! De ämnena du har problem med - be läraren sitta efter en liten stund med dig om möjligt :). De flesta skolor har nån slags 'resurstid' där man kan ta igen det man inte förstår eller göra läxorna i skolan om du koncentrerar dig bättre där :)

  • Alana

    Mår du dåligt så skulle jag vilja råda dig att ta kontakt med läkare/psykolog för att ev sjukskriva dig. Tror du att du skulle klara att vara halvtidssjukskriven så att du kunde förlänga din gymnasietid till typ 4 år istället för 3 år så kunde det kanske vara nåt för dig. Så gjorde jag när jag gick i gymnasiet. Tror att det är dumt att hoppa av helt. Gör så mycket du orkar iaf. Du kan ju ta kontakt med din skolkurator för lite vägledning samt hjälp med ev sjukskrivning mm.

  • isabelless

    Du kan alltid läsa upp gymnasiet på distans. (Filkhögsola ex). Hälsan är viktigast. Jobb går att få ändå. Jag själv är ett exempel!

  • Donum

    Det är nog få som ångrar att de slutförde gymnasiet men desto fler som ångrar att de inte gjorde det. 

  • Raasmus

    Tack för alla svar! Jag har funderat på om det kanske går att sjukskriva sig? Vi har ju varit på akuten, läkare osv. för mina besvär. Det kanske går att sjukskriva sig fram till jul till att börja med? För som det ser ut just nu orkar jag inte gå iväg till skolan på måndag. Självklart vill jag slutföra gymnasiet så att läsa ett extra år kanske inte vore helt dumt ändå. :)

Svar på tråden Hoppa av gymnasiet