• Anonym (Mamma)

    Orimligt med småbarn på förskola när förälder är föräldraledig.

    Är det inte orimligt att man ska subventionera förskola till småbarn 1-3 år medan förälder får BETALT för att vara hemma med yngre syskon?

    De som säger att det är jobbigt med att ta hand om två barn samtidigt hur är det för förskolepersonalen 18 småbarn på 3 vuxna varav oftast en är på rast.

    Om det i förskolan vore 2 barn per vuxen vore det en dröm, så som det oftast är för mammor och pappor hemma.

    Stimulansen på förskolan ja men det finns öppna förskolor.

    Är det inte bättre att låta småbarn till föräldralediga vara hemma och på så sätt minska barngrupperna i förskolan?

    De flesta får barn med 1,5-2 års mellanrum. Alltså skulle fler 2-åringar vara hemma ett år utan att trängas med andra barn som har föräldrar som JOBBAR.

    Det skulle kunna resultera i mindre barngrupper på småbarnsavdelningen.

  • Svar på tråden Orimligt med småbarn på förskola när förälder är föräldraledig.
  • Vickan I

    Jag tycker föräldrar ska få välja själva. Min äldsta var närmare tre när lillebror kom och hade gått på förskolan i nästan ett år då. Han hade blivit jätteledsen över att inte få gå kvar. Lillebror visade sig också ha muskulär hypotoni så det var mycket läkarbesök, träning och hab-besök. Hemma skrek han nästan dygnet runt. Kunde inte göra något alls knappt. Det var räddning med förskola så att storebror fick komma bort från kaoset. Nu vet jag att detta var lite "extremfall", men det finns olika anledningar till att föräldrar väljer förskola fast de är fl.

  • Dr Mupp

    Om kommunen kunde garantera plats på samma förskola och samma avdelning så tror jag fler skulle ha sina barn hemma. Hos oss kunde inte kommunen garantera det, därför fick storasyskon gå kvar på förskolan. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Hemma)

    På vår förskola är det två barn som börjat precis innan syskon föddes. Båda är väl ca 1-1,5 och i mina ögon tycker jag det är jätte sorgligt! Dom är så små och det är gråt varje morgon och det känns som de hade haft det bättre hemma.

    Jag förstår att man lämnar vid tidig ålder om man måste jobba eller studera men inte att skola in små barn som inte kan prata och uttrycka sig när man själv går hemma!

  • Gryntroll

    Jag är inte insatt i detta med finansieringen av barngruppernas storlek men fick en fundering...

    Om barnen till föräldralediga barn 1-3 år är hemma (iom att allmän fsk börjar först vid 3), betalar man ju inte heller en platsen och jag antar att inte heller stat/kommun betalar den större delen som barnet kostar heller, iom att platsen inte är tagen. Kan det inte bli så att det då blir färre pedagoger också?

    Att antal barn och antal pedagoger följer antal barn på förskolan....

    Men som sagt, jag vet inte hur det fungerar med finansieringen så någon som vet får gärna kommentera.

  • Ramborg

    I vår kommun "genererar" varje barn ett visst antal personaltimmar. Så färre barn betyder bara mindre personal.


    42.
  • Anonym (Mamma)
    Vickan I skrev 2014-11-01 09:04:32 följande:

    Jag tycker föräldrar ska få välja själva. Min äldsta var närmare tre när lillebror kom och hade gått på förskolan i nästan ett år då. Han hade blivit jätteledsen över att inte få gå kvar. Lillebror visade sig också ha muskulär hypotoni så det var mycket läkarbesök, träning och hab-besök. Hemma skrek han nästan dygnet runt. Kunde inte göra något alls knappt. Det var räddning med förskola så att storebror fick komma bort från kaoset. Nu vet jag att detta var lite "extremfall", men det finns olika anledningar till att föräldrar väljer förskola fast de är fl.


    Självklart ska det finnas undantag.

    Men mamma/pappa som sitter på ett fik med sin unge går på stan samtidigt som barn nr 2 trängs med 18 andra ungar i en småbarnsgrupp är det rimligt?

    Jag har 3 barn och jag och min man har delat på föräldraförsäkringen och haft våra barn hemma när de varit under 3 år och en förälder varit hemma.

    Det jobbigaste har varit att ha barnen när vi JOBBAR och veta att det är för stora barngrupper.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hemma) skrev 2014-11-01 09:11:09 följande:

    På vår förskola är det två barn som börjat precis innan syskon föddes. Båda är väl ca 1-1,5 och i mina ögon tycker jag det är jätte sorgligt! Dom är så små och det är gråt varje morgon och det känns som de hade haft det bättre hemma.

    Jag förstår att man lämnar vid tidig ålder om man måste jobba eller studera men inte att skola in små barn som inte kan prata och uttrycka sig när man själv går hemma!



    Precis och är ju en helt annan sak med en 4-åring som är med i en verksamhet och har skoj och inte gråter på morgonen.

    Det är ju gigantiskt skillnad på att ha en 1-3 åring i förskola mot en 3-6 åring.

    I min kommun får man bara ha en 4-6-åring 15 timmar i veckan när förälder är arbetslös/föräldraledig och det kan jag o andra sidan tycka är lite.

    Ett barn som är 4-6 år kan jag tycka behöva i alla falla 20-25 timmar med stimulans.
  • Anonym (Mamma)
    Dr Mupp skrev 2014-11-01 09:10:47 följande:

    Om kommunen kunde garantera plats på samma förskola och samma avdelning så tror jag fler skulle ha sina barn hemma. Hos oss kunde inte kommunen garantera det, därför fick storasyskon gå kvar på förskolan. 


    Det kan jag förstå. Jag tycker man borde kunna ha en vilande plats.

    Man vet ju då att x antal barn kommer vara hemma 1 år så då kan man ju fylla på efterhand.
  • Anonym (Mamma)
    Ramborg skrev 2014-11-01 09:20:29 följande:

    I vår kommun "genererar" varje barn ett visst antal personaltimmar. Så färre barn betyder bara mindre personal.



    Jo men man kan ju ändra på det. Det kostar ju fortfarande skattebetalarna.

    På 80 och 90-talet fick man inte ha småbarn i förskola när förälder var föräldraledig.

    Då fanns ingen maxtaxa och barngrupperna var mindre.
  • Donum

    Jag tycker att det beror på åldern på barnet. Vår 4-åring kommer förmodligen fortsätta att gå på dagis, i alla fall ett par gånger i veckan, när tredje barnet kommer. Han är så stor att han har utbyte av det. Han kan också uttrycka saknad när han inte har varit på dagis på länge. 2-åringen, däremot, som kommer att vara nästan precis 2 år när tredje barnet kommer, kommer förmodligen att vara hemma. Om hon inte verkligen vill vara med storebror. 

    Våra barn går privat och vi betalar för 15-timmarsbarnen också. 

Svar på tråden Orimligt med småbarn på förskola när förälder är föräldraledig.