• Anonym (Anhörig)

    Hur får man hjälp med ADHD diagnos

    Hejsan! Tack för en underbar sida. Jag känner många som lever med ADHD och har fått lära mig mycket om hur livet kan vara med detta. Jag har sedan tre år levt med min sambo och blivande pappa till vårt barn och jag fick honom för ett år sen att inse att han förmodligen har någon form av ADHD. Jag ser allt det positiva som kommer med det men han ser tyvärr och upplever bara det dåliga. Nu är han mer deprimerad än någonsin och tar alkoholen till hjälp. Han vände sig till Vårdecentralen och önskade en läkartid för vidare remiss men blev hänvisad till deras kurator istället vilken han vägrar gå till och jag kan förstå han. Han är 30 år och stolt, han vill inte prata med en kurator. Vad kan man ställa för krav på vården? Vart kan man vända sig? Alla kanske inte är anpassade för att prata med en kurator. Tacksam för vägledande hjälp.

  • Svar på tråden Hur får man hjälp med ADHD diagnos
  • caizita78

    Min läkare frågade mig vad jag ville, sa att jag inte vill prata med ngn kurator eller liknade för att jag vet faktiskt inte vad jag ska prata om.
    Jag fick ett recept... detta e en vecka sedan, och är redan mycket lugnare och grädde på moset, som säkert på ngt sätt är själva meningen, men jag behöver inte längre självmedicinera mig med alkohol eller annat som dämpar... Vilket är garanterat pga brist på olika signalsubstanser som t ex serotonin i hjärnan.
    Tror att medicinsk hjälp kan vara en ide i detta läge



  • Flisan79

    Min man gör en utredning just nu. Vi gick till vanliga vc och fick remiss till psyk där de gör utredningen.

    För att göra en ordentlig utredning måste man prata med en psykolog. Bla för att utesluta andra psykiska sjukdomar som kan ge liknande symtom.

    Försök att prata med din sambo och få honom att förstå att det inte är något konstigare än att söka hjälp för något annat. En person som tex har diabetes saknar ju förmågan att producera rätt mängd insulin. Någon med depression tex saknar förmågan att producera rätt mängd seratonin. Det handlar bara om olika ämnen.

Svar på tråden Hur får man hjälp med ADHD diagnos