• Anonym (hjälp)

    Hur blir man smart?! Hjälp.

    Min hjärna känns tom och jag känner mig korkad och slö mest hela tiden. Så hur gör man för att stimulera hjärnan på ett bra sätt? 
    Sen undrar jag även om man är dålig på att skriva exempelvis bokrecensioner, kan man bli bättre på något sätt? 

  • Svar på tråden Hur blir man smart?! Hjälp.
  • Anonym (Ja)

    Du kan prova med meditation, det brukar hjälpa hjärnan till att bli mer logisk och rationell.
    Socker och dålig med sömn kan sega ner hjärnan väldigt mycket, det är bra att ha regelbundna sovtider.

    Ja, ett tips är att du läser vad du har skrivit, läs även igenom frågorna (om du har fått frågor från läraren.) Det är en process som man håller på med ofta, nästan varje dag. Jag brukade läsa igenom min recension 5 gånger innan jag lämnade in den, och nästan varje gång som jag hade läst igenom den gjorde jag små ändringar efteråt. Man kan sitta och fila på en recension hur länge som helst. Glad 

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Ja) skrev 2014-11-01 13:09:22 följande:
    Du kan prova med meditation, det brukar hjälpa hjärnan till att bli mer logisk och rationell.
    Socker och dålig med sömn kan sega ner hjärnan väldigt mycket, det är bra att ha regelbundna sovtider.

    Ja, ett tips är att du läser vad du har skrivit, läs även igenom frågorna (om du har fått frågor från läraren.) Det är en process som man håller på med ofta, nästan varje dag. Jag brukade läsa igenom min recension 5 gånger innan jag lämnade in den, och nästan varje gång som jag hade läst igenom den gjorde jag små ändringar efteråt. Man kan sitta och fila på en recension hur länge som helst. Glad 
    Tack! Socker äter jag väldigt mycket av, så det kanske jag borde minska. Bör man minska på fruktsocker också?

    Jag vet inte ens hur jag ska börja med bokrecensionen, det är det som är problemet. Rynkar på näsan 
  • Flisan79

    Träna hjärnan genom att spela spel som sudoku, problemlösning osv finns massor.
    Bli mer allmänbildad genom att läsa mycket av allt. Lös korsord. Spela kunskapsspel.

    Ang bokrecensioner. Läs andras, gärna sådana som är publicerade. Fundera på vad som gör dem bra.

  • Anonym (hjälp)
    Flisan79 skrev 2014-11-01 13:14:20 följande:
    Träna hjärnan genom att spela spel som sudoku, problemlösning osv finns massor.
    Bli mer allmänbildad genom att läsa mycket av allt. Lös korsord. Spela kunskapsspel.

    Ang bokrecensioner. Läs andras, gärna sådana som är publicerade. Fundera på vad som gör dem bra.
    Är jättedålig på sodoku, förstår knappt hur man gör. Men kan ju alltid försöka igen.

    Tack för tips, ska göra det! 
  • Flisan79

    IQ som det handlar om när det gäller att se mönster och lösa problem är olika hos alla. Det går dock att öka till viss del genom att just träna på att lösa problem.

    Frågan är också vad som är att vara smart. Är det att kunna mycket (vara allmänbildad) ,ha ett högt IQ, ha ett högt EQ eller tex ha ett extremt bra minne?

    Jag tex har högt IQ men ruskigt dåligt minne vilket gör det svårt att ta vara på det höga IQ:et. Jag är tex väldigt duktig på sudoku, men vad för nytta har jag av det i vardagen?

  • SIN74

    Omega 3 gör det åtminstone lite lättare för hjärnan att arbeta. 

    Sedan när det gäller att skriva olika saker så googla på tex bokrecension genrepedagogik så får du tips och råd. 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-11-01 13:13:56 följande:
    Tack! Socker äter jag väldigt mycket av, så det kanske jag borde minska. Bör man minska på fruktsocker också?

    Jag vet inte ens hur jag ska börja med bokrecensionen, det är det som är problemet. Rynkar på näsan 
    Fruktos är mer okej. Om man slutar tvärt med socker kan man känna sig seg, tröt och irriterad, det är det bättre att dra ner på det stegvist istället till en låg nivå. Jag har dragit ner på det så mycke att jag inte längre tycker det är gott med drycker med socker i (cola, fanta, kaffe med socker), inte ens godis är gott då det oftast är för sött och smakar så artificiellt.

    Du kan prova andra logiska spel, som tex spindelharpan, vanliga harpan, kungen i datorn. Du kan öva på ord i ordprov.se ( http://ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi ) slå upp orden och anteckna dem så utökar du ditt ordförråd. :)

    Som Flisan79 sa. Det är en bra början att läsa andras :) se hur de har börjat sina.
  • Anonym (hjälp)
    Flisan79 skrev 2014-11-01 13:37:33 följande:
    IQ som det handlar om när det gäller att se mönster och lösa problem är olika hos alla. Det går dock att öka till viss del genom att just träna på att lösa problem.

    Frågan är också vad som är att vara smart. Är det att kunna mycket (vara allmänbildad) ,ha ett högt IQ, ha ett högt EQ eller tex ha ett extremt bra minne?

    Jag tex har högt IQ men ruskigt dåligt minne vilket gör det svårt att ta vara på det höga IQ:et. Jag är tex väldigt duktig på sudoku, men vad för nytta har jag av det i vardagen?
    Jag har nog ganska lågt IQ, klarar knappt av ett vanligt IQ-test... Mitt EQ är nog en aning högre.

    Egentligen har jag inget behov av att vara något geni men som det är just nu kan jag inte ens prestera i skolan, ligger efter i allt eftersom jag inte kan tänka längre. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Ja) skrev 2014-11-01 13:46:00 följande:
    Fruktos är mer okej. Om man slutar tvärt med socker kan man känna sig seg, tröt och irriterad, det är det bättre att dra ner på det stegvist istället till en låg nivå. Jag har dragit ner på det så mycke att jag inte längre tycker det är gott med drycker med socker i (cola, fanta, kaffe med socker), inte ens godis är gott då det oftast är för sött och smakar så artificiellt.

    Du kan prova andra logiska spel, som tex spindelharpan, vanliga harpan, kungen i datorn. Du kan öva på ord i ordprov.se ( ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi ) slå upp orden och anteckna dem så utökar du ditt ordförråd. :)

    Som Flisan79 sa. Det är en bra början att läsa andras :) se hur de har börjat sina.
    Vad bra tips jag får, tack! 
  • Anonym (hjälp)
    SIN74 skrev 2014-11-01 13:41:11 följande:
    Omega 3 gör det åtminstone lite lättare för hjärnan att arbeta. 

    Sedan när det gäller att skriva olika saker så googla på tex bokrecension genrepedagogik så får du tips och råd. 
    Hm, får öka mitt Omega-3 intag då. 

    Ska göra det omedelbums, tack
  • Tow2Mater
    Anonym (hjälp) skrev 2014-11-01 13:13:56 följande:
    Jag vet inte ens hur jag ska börja med bokrecensionen, det är det som är problemet. Rynkar på näsan 
    1. Läs boken. Har du gjort det?
  • Anonym (hjälp)
    Tow2Mater skrev 2014-11-03 15:50:41 följande:
    1. Läs boken. Har du gjort det?
    Självklart.
Svar på tråden Hur blir man smart?! Hjälp.