• pellepelle

    Är det bra att vi svenskar har rätt att bo och arbeta var vi vill inom EU?

    Tycker du att det är bra att vi som svenskar har den friheten

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det bra att vi svenskar har rätt att bo och arbeta var vi vill inom EU?
  • pellepelle
    Tonårsmamman1 skrev 2014-11-03 11:24:42 följande:

    Hm, jag röstade men det syns inte.


    Märkligt.  Prova igen kanske?
  • Gert

    Ja, det är bra. Det är däremot inte okej att flytta till ett annat land och leva på deras bidrag och välfärd.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • ica
    Gert skrev 2014-11-03 17:13:05 följande:

    Ja, det är bra. Det är däremot inte okej att flytta till ett annat land och leva på deras bidrag och välfärd.


  • pellepelle
    Gert skrev 2014-11-03 17:13:05 följande:

    Ja, det är bra. Det är däremot inte okej att flytta till ett annat land och leva på deras bidrag och välfärd.


    Är det ok att flytta till en annan kommun då man blir arbetslös?
  • Gert
    pellepelle skrev 2014-11-03 18:49:21 följande:
    Är det ok att flytta till en annan kommun då man blir arbetslös?
    Jag ser inga problem med att flytta till en annan kommun om man redan är arbetslös. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Kereza

    Tycker det är en av de få riktiga fördelarna med EU - plus att det inebär att jag kan ta med min blivande make hem till Sverige så snart han lärt sig språket :)
    (Ja, innan, också egentligen - men han vill inte riktigt flytta dit innan han kan prata med folk utan att bli behandlad som en "invandrare" utan vill se till att låta så svensk som möjligt så han inte får stryk eller blir illa behandlad på grund av språket.
    Vilket är en kul inställning; han kommer från nazismens högborg - men Sveriges rasister inbillar sig trots det att han är någon form av "blatte" (inte mitt ord) för att han inte pratar svenska -_-

  • pellepelle
    Gert skrev 2014-11-03 19:11:23 följande:

    Jag ser inga problem med att flytta till en annan kommun om man redan är arbetslös. 


    Så vad är då problemet med att en EU-medborgare som är arbetslös flyttar till ett annat EU-land? Precis som i kommunfallet har ju ingen av dem bidragit till den mindre regionens ekonomi, men till den större...(om de jobbat tidigare)
  • ica
    pellepelle skrev 2014-11-03 23:39:02 följande:
    Så vad är då problemet med att en EU-medborgare som är arbetslös flyttar till ett annat EU-land? Precis som i kommunfallet har ju ingen av dem bidragit till den mindre regionens ekonomi, men till den större...(om de jobbat tidigare)
    Det är väl inget problem så länge de har sin försörjning ordnad. Men de ingår ju inte i det svenska välfärdssystemet innan de kvalificerat sig för det.
Svar på tråden Är det bra att vi svenskar har rätt att bo och arbeta var vi vill inom EU?