• Tenshii

    Snälla, sluta visa hela framsidan när man öppnar en tråd.

    När man gå in i valfri tråd i forumet så visas en enorm mängd data som inte har med tråden att göra under forumdelen. Det är cirka 40 bilder, rätt stora bilder, med rubriker och övergångar som ska laddas. Instagram-widgeten ska ladda in sina bilder, Facebook lika så. Jag har en relativt bra dator på en bra lina men det känns inte acceptabelt att man ska behöva vänta närmare 3 sekunder på att allt gång på gång ska laddas in. Jag vågar inte tänka på hur användarupplevelsen är på en billigare eller äldre dator här. Snabbhet och att vissa det relevanta brukar vara en grundregel inom webdesign, men det verkar någon ha missat här. 

    Varför ska precis allt som visas på framsida behöva visas då jag går in på valfri tråd i forumet. Är jag i forumet så är jag där för forumet, exakt allt ni skrivit om den senaste tiden är för mig rätt irrelevant just då. Gick in i en tråd med 3 inlägg nu och det som faktisk tillhör forumet tar höjdmässigt upp max 20% av det som läst in. 

    Aftonbladet som brukar vara känd som en väldigt seg sida är väldigt snabb i jämförelse. De visar inte heller hela sin framsida när man går in i en specifik nyhet. Jag har svårt att se varför något sådant ska finnas här. 

  • Svar på tråden Snälla, sluta visa hela framsidan när man öppnar en tråd.
  • Tenshii

    Körde sidan i Pingdoms testverktyg nu. Den tog 5.94 sekunder att ladda. 7.7 MB(!!!) data lästes in och 663 anslutningar behövde göras för att ladda in hela sidan. 

    Aftonbladet.se tar 3.81 sekunder att ladda. 1.9 MB data och 255 requests behövs läsas in. 

    En forumtråd på Sweclockers är strax över 700 kB att läsa in. Flashback ligger närmare 800 kB.

    Pingdom är inget perfekt verktyg. Den mäter tiden en sida laddas på rätt orealistiskt mot hur det funkar i en webbläsare. Men mängden data och mängden anslutningar pekar ju ändå på var den försämrade användarupplevelsen ligger. 

Svar på tråden Snälla, sluta visa hela framsidan när man öppnar en tråd.