• Gladiator

    Jobb fundersam

    Jag är arbetslös sen några månader. Trivs inte i den lilla stad jag bor i mest är det ju fritiden som jag tycker känns tråkig. Vill till nåt större ställe där jag skulle kunna utvecklas mer som person. Har velat det i ca 6 år men blivit kvar här, för har varit deprimerad länge. Och sen är det ju väldigt svårt att få bostad på en större ort, vilket jag är väldigt dålig på att fixa. Har fått diagnosen ADD för ett tag sen.

    Nu till frågan, Det har dykt upp ett jobb som söker de kunskaper jag har, skulle jag söka det jobbet har jag en känsla av att jag kommer få det. Men det ligger här där jag bor.  Alltså kommer jag då troligen bli kvar här. För tror inte jag kommer orka söka nytt jobb på fritiden då jag inte gjort det förut. Känner samtidigt att jag har ett förtroende mot företaget som anställt mig, vet man ska inte tänka så.

    Vad skulle du ha gjort vill ju samtidigt ha ett jobb men man måste ju trivas på fritiden?

    MVH Martin

       

  • Svar på tråden Jobb fundersam
  • Puella
    Gladiator skrev 2014-11-06 11:39:46 följande:

    Jag är arbetslös sen några månader. Trivs inte i den lilla stad jag bor i mest är det ju fritiden som jag tycker känns tråkig. Vill till nåt större ställe där jag skulle kunna utvecklas mer som person. Har velat det i ca 6 år men blivit kvar här, för har varit deprimerad länge. Och sen är det ju väldigt svårt att få bostad på en större ort, vilket jag är väldigt dålig på att fixa. Har fått diagnosen ADD för ett tag sen.

    Nu till frågan, Det har dykt upp ett jobb som söker de kunskaper jag har, skulle jag söka det jobbet har jag en känsla av att jag kommer få det. Men det ligger här där jag bor.  Alltså kommer jag då troligen bli kvar här. För tror inte jag kommer orka söka nytt jobb på fritiden då jag inte gjort det förut. Känner samtidigt att jag har ett förtroende mot företaget som anställt mig, vet man ska inte tänka så.

    Vad skulle du ha gjort vill ju samtidigt ha ett jobb men man måste ju trivas på fritiden?

    MVH Martin

       


    Ta chansen & flytta!

    Fattar att det kanske är "jobbigt" osv men som du säger ... Du kommer ju antagligen bli kvar & kan du tänka dig att se tillbaka om 20 år & bo där du bor men ändå är lycklig.. Eller att du bor i en ny stad med nya möjligheter & glad att du tog chansen?

    Bara & väga upp de negativa med de positiva & "tvinga" dig själv att flytta om det nu är det du innerst inne vill.
  • Gladiator

    Ja det kan ju gå. Beror väl på vart man flyttar, vissa vill att man har jobb för att få bostad. Har inte tänkt på det, kan ju gå att flytta utan att man har ett jobb.

    Skulle ju kunna pendla till det jobbet jag pratade om. Men då kommer det ta en och en halv timme till jobbet. Samtidigt är det ett bra jobb. Men vad är viktigast fritid eller jobb? Jag skulle säga fritid mest viktigt.

    För mig är det väldigt viktigt att jag känner trygghet där jag bor. Om jag får en andrahands lägenhet. Rädd att man blir uppsagd och stå där med jobb och utan bostad så får man säga upp sig, och flytta till föräldrarna.

  • studentska

    Jag vet inte hur liten stad du bor i nu men du kanske inte nödvändigtvis behöver flytta till en storstad som Göteborg, Stockholm eller Malmö där det är jättesvårt att få lägenhet. Du kan ju sikta på en mellanstor stad där det är lite lättare att få bostad i allmänhet. Du kan ju börja med att titta på jobbmöjligheterna i nån mellanstor stad och kolla in bostadsmarknaden parallellt med det kanske? Sen ska man ju vara medveten om att det är långt många fler som söker jobben i en storstad än i en liten stad du bor i nu och det kan ju göra att man ändå inte får något jobb även om jobbmöjligheterna är fler för att det finns fler jobb.

  • Gladiator

    Jag måste söka det här jobbet idag om jag ska söka det. Är sugen på att söka har jobbat där förut så vet vad det är. Är även bekanta som tycker jag borde söka det.

    Men men. Flyttar jag sedan till Uppsala lär jag få pendla ca 1.15 tim enkel resa.
    Är inte omöjligt då jag har bil, men kommer man orka i längden?

Svar på tråden Jobb fundersam