• hjelp

    Hedersmord/hederskultur

    Behöver lite hjälp till en skoluppgift.

    Finns det några lagar i Sverige som skyddar kvinnor som lever i hedersrelaterat våld? Alltså specifika lagar för just kvinnor som lever i hederskultur.
    Om inte; Vilka andra lagar "skyddar" dom?  

    Sedan; Vad gör Sverige för att aktivt stötta kvinnor som lever i heder? Lixom.. vad gör Sverige när det sker kulturkrock (Hederskultur i Sverige lixom).

    Behöver svaren för att kunna fortsätta min text om hedersmord, har googlat men hittar inte svaren. Skulle vara sjukt snällt om ni kunde svara. <33

  • Svar på tråden Hedersmord/hederskultur
  • hjelp

    Ni 19 som läste och sket i tråden, tack så mycket :)))))))

  • myskmalva
    hjelp skrev 2014-11-06 20:23:31 följande:
    Ni 19 som läste och sket i tråden, tack så mycket :)))))))

    Vad får dig att tro att dessa nitton vet mer om saken än vad du gör? Har man ingen information så kan man inte ge någon.
  • hjelp
    myskmalva skrev 2014-11-06 20:37:05 följande:

    Vad får dig att tro att dessa nitton vet mer om saken än vad du gör? Har man ingen information så kan man inte ge någon.
    Du har ingen information heller - du svarade ändå och puttade upp tråden. Det var bra, tack. 
  • myskmalva
    hjelp skrev 2014-11-06 20:41:06 följande:
    Du har ingen information heller - du svarade ändå och puttade upp tråden. Det var bra, tack. 

    Det är helt normalt att en tråd blir läst mellan 10 och 100 gånger för varje svar den får. Det får man leva med som trådstartare. Lycka till med informationsletandet!
  • hjelp
    myskmalva skrev 2014-11-06 20:53:25 följande:

    Det är helt normalt att en tråd blir läst mellan 10 och 100 gånger för varje svar den får. Det får man leva med som trådstartare. Lycka till med informationsletandet!
    Okej, tack. <33
  • hjelp
    guchi skrev 2014-11-09 20:50:18 följande:

    Skoluppgift, fråga på FL ?


    Vilken latmask


    Öh va?
    Det var ingen fråga jag fick som var uppgiften, utan jag skulle själv skriva om ämnet, vilket jag gjort. Sedan frågade jag på FL för att vara säker och inte påstå något fel.

    Kjell2: Tack. <3
  • hjelp
    Tom Araya skrev 2015-07-26 14:59:05 följande:
    ?Jag är bortgift och våldtas varje natt?
    Fatima försvann från sin niondeklass ? ett år senare kom sista nödropet från Irak

    www.aftonbladet.se/nyheter/article14543853.ab
    Kurdistan menar du.

    Tack förresten ändå, har dock redan skrivit klart uppgiften och fått betyg i ämnet. :)
  • Anonym föräldraledig

    Det finns vad jag vet ingen speciell skyddslag (kan ha helt fel), däremot ligger ett stort ansvar på socialtjänsten att skydda då det handlar om heder. Kolla om det finns någon info på Socialstyrelsens hemsida. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att intervjua någon på socialtjänsten i din kommun för att höra vad de har för rutiner kring hederskultur.

  • Tom Araya
    hjelp skrev 2015-07-31 03:03:20 följande:
    Kurdistan menar du.

    Tack förresten ändå, har dock redan skrivit klart uppgiften och fått betyg i ämnet. :)
    Antagligen skrev man Irak i artikeln för att det ligger i Irak.
  • Tom Araya
    hjelp skrev 2015-07-31 03:03:20 följande:
    Tack förresten ändå, har dock redan skrivit klart uppgiften och fått betyg i ämnet. :)
    Jag förstod det, men jag återanvänder din tråd till att belysa och föra fortsatta diskussioner i ämnet.
  • Zzzaaa

    Man bor på ett skyddat boende tills man får en lägenhet. Polisen gör en riskbedömning soc också. Man får sekretessmarkering eller byta namn/personnummer. Men ska jag va ärlig så får man knappt den hjälp man behöver.

Svar på tråden Hedersmord/hederskultur