• nr57

    Bert Karlsson fakturerar 829 000 kronor varje dag till svenska folket

    lennart skrev 2014-11-07 23:26:35 följande:
    Vet inte vem du pratar till då du tydligen inte förstår hur man citerar, men nej, det är inget trams.

    Är du?

    Har du?
    Innan du angriper/ifrågasätter användare, som är vettiga här i forumet, så vill jag enbart påpeka att du har ingen aning aning om vad du snackar om.

    Jag tänker nöja mig med enbart det påståendet, på samma sätt som du enbart besvarar frågor med motfrågor utan att ge ett endaste svar tillbaka. Såna fasoner är det enbart banditer, troll, alkoholister, ligister och såna saker som du som ägnar sig åt...
  • nr57
    Rutgers skrev 2014-11-08 01:05:57 följande:
     11 816 000 000 / 867 000 000 000 = 0,0136286 vilket är 1,36286%

    Ingen aning dock vad du räknar ut.
    Jag har lärt mig att det inte spelar så stor roll vad man egentligen räknar på, så länge "hjärtat" är på det rätta stället ^^
  • nr57

    *Undrar när överflödet av trådar fyllt utav människor som problematiserar annat än de egentliga problemen ska minska i antal*

  • nr57
    Gert skrev 2014-11-08 12:28:14 följande:
    Vilka är de egentliga problemen?
    Problemen är fler och ligger djupare än vad som tillåts att diskuteras här men jag kan i alla fall säga, likt populisterna gör, och enbart konstatera att de egentliga problemen är starkt kopplade till girighet, krig, miljöförstöring, förlorat framtidshopp, otrygghet samt generell misstrohet och även, till viss del, religion/oliktänkande => konflikter.

    Om fukus hade legat på att lösa våra gemensamma problem istället för att motarbeta varandras "lösningar", så hade vi nog kunnat komma fram till en hållbar lösning tidigare...


  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 13:58:36 följande:
    Nej du har fel. Svenska män hör hemma här. Utländska män inte nödvändigtvis så. Eller anser du att alla som vill har rätt att bosätta sig i Sverige och kalla sig svenskar?
    Vilket tråkigt sätt att betrakta saker på! Eller anser du att negativ energi leder längre än den positiva energin i det långa loppet?

    Negativ energi känns uppfriskande till en början men får en bitter eftersmak i det långa loppet. Possitiv energi ger inte mycket till utdelning i början men ger störst utdelning i det långa loppet...
  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 14:31:18 följande:

    J


    Energi hit, energi dit.. Kan du istället utan att flumma runt förklara varför din åsikt att blandat är bra ( eller hur du vill definiera den) är "positiv" och min åsikt att homogenitet är bra är "negativ"?
    Det jag skrev i tidigare inlägg är allt annat än flummigt. Det är även sant det jag skrev, att positiv energi där man tillåts uppmuntra varandra istället för att klanka ned på varandra (negativ energi) leder till en bättre dialog och sammanhållning. Via en bättre dialog och sammanhållning minimerar vi samtidigt missförstånden och det möjliggör att vi kan komma fram till mer permanenta lösningar som alla kan känna sig nöjda med!

    Varför känner du och många andra att detta är ett problem? Att lösa det egentliga problemet som vi alla kan vara överens om redan från början?

  • nr57
    lennart skrev 2014-11-08 16:02:03 följande:
    Det finns landsgränser, folk som kommer hit och inte sköter sig har inte här att göra, varför skall sverige vara en avstjälpningsplats för mänskligt avskräde.
    Nu har ni kommit en bit utanför det egentliga ämnet i tråden. Att människor missköter sig är en verklighet som finns inom samtliga nationsgränser oavsett ursprunglig nationalitet.

    Det är inte på något sätt ett argument, att straffa samtliga inom en grupp enbart för att några få missköter sig. Likt vi gör med varandra (pur-svenskar) när vi rycker undan mattan för de som mest behöver stöd (sjuka, arbetslösa, mfl) med argumentet att det är "väldigt" många som utnyttjar trygghetssystemen och enbart ägnar sina dagar åt att producera illaluktande mökar som skulle kunna skrämma bort vilken ryss som helst. Allt för nationens bästa!
  • nr57
    Donum skrev 2014-11-08 16:13:40 följande:
    Och?
    Fult att tjäna pengar?

    Jag har alltid sagt att SD är ett vänsterparti och det här bekräftar ju bara den saken. 
    Skulle SD vara ett vänsterparti? Då har du ingen aning om vad vad ett parti på vänster eller högerkanten har för ideologi eller vad de eentligen står för!
  • nr57
    Donum skrev 2014-11-08 16:43:55 följande:
    SD bedriver i allt väsentligt gammal "hederlig" S-politik.
    Och det är just därför som de röstar emot sossarna 99 ggr av 100? Intressant... Lite på samma sätt som M stolt hävdar att de är ett arbetarparti med liknande värderingar som de gamla "hederliga" sossarna, trots att de egentligen har en helt annan agenda.

    Olyckligtvis så är det många okunniga människor som går på dessa populistiska utspel. Det var lite så 2:a världskriget skapades i grunden (sidospår!). Man säger en sak, gör en annan och konsekvensen blir mer komplicerad än vad man ursprungligen tänkte sig.
  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 16:45:58 följande:
    Problemet som jag ser det är att vi tar in så många invandrare att vårt eget folk håller på att bli minoritet i sitt eget land. Det i sig tycker jag är ett problem eftersom jag är anhängare av nationalstaten och motståndare mot multikulturalism. Ok?
    Ja det är helt ok att du tycker det. I grund och botten märker jag att du och jag har samma uppfattning och jag vet att det inte är hållbart att enbart ta in flyktingar till vilken gräns som helst.

    Vi lever trots allt i en verklighet där vi får problem om vi har fler människor än tillgängliga bostäder, fler arbetslösa än vad det finns lediga jobb för, fler multinationella karteller som underminerar människors rättigheter globalt, fler krig, ännu fler flyktingar som flyr pga folkmord, osv...

    Men det ursprungliga problemet är fortfarande kvar och måste lösas, oavsett om vi har lyxen att säga ja eller nej till de som flyr för sina liv och ser just dessa som ett "stort problem". FN t ex borde avskaffa den exklusiva cirkeln där varje land inom cirkeln i praktiken i all oändlighet kan framhäva sitt veto, trots att övriga världen är helt eniga om saken! FN:s säkerhetsråd är inte demokratisk, enbart bakbunden och oförmögen att fatta beslut (fega) och där har vi ett utav de egentliga problemen som i slutändan leder till att vi tillåter konflikter utvecklas till den grad att vi ser 100 000-tals människor strömma in till vårt land.

    Sverige tar ett väldigt stort ansvar, jömfört med många länder inom EU, och där har vi ett nästkommande problem som jag inte tänker utveckla vidare i just detta inlägg. Om bördan hade delats lika så hade alla bidragit till våra gemensamma intressen, om FN hade satt ned foten (pga majoritet istället för veto) för länge sedan och styrt upp det land som är på väg att kollapsa och som i slutändan leder till denna form av massinvandring som vi ser idag, så hade nog inte ens denna tråd skapats...
  • nr57
    Gert skrev 2014-11-08 17:36:10 följande:
    Nu för ju inte moderna S gammal hederlig S-politik.
    Precis!
  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 18:15:50 följande:
    Jag håller med.
    Jag tolkade ditt inlägg om positiv energi som något i stil med "mindfulnes" som är så inne i dag, och som många anser betyda ungefär  "när något är på tok, tänk positivt och acceptera att det inte går att ändra" vilket är en grav misstolkning av det som egentligen avses med begreppet och direkt kontraproduktivt i många lägen. 
    Jag förstår vad du menar och det är just därför som det är så viktigt att kunna ha en bra och framför allt konstruktiv dialog med varandra även om vi tycker/tänker olika. Att inte förstora de små missförstånden innan man förstår vad de egentligen betyder gör stor skillnad här på pajkastnings-forum och ute på nätet (bakgården)Glad.

    Men om vi ska vända på det som vi upplever som ett problem, så borde vi även fråga oss själva: Hur hade vi själva gjort i samma situiation som flyktingarna som kommer hit idag? Hur hade vi gjort som mamma eller pappa med barn vi är skyldiga att beskydda (alla som är förälder vet vad jag menar)? Vi hade förmodligen gjort samma sak!

    Alla vinner på att få slut på krigen, lära de religösa fanatikerna att Gud inte existerar, samt ge alla människor en ärlig möjlighet att bo där de känner sig hemma!

    Så även om flyktingströmen är problematisk för oss, även om övriga EU inte väljer att ta sitt ansvar, även om migrationsverket är en myndighet som, likt övriga myndigheter, lever på en annan planet, så anklagar jag inte de som söker sig hit utav behov av hjälp. Jag ser det som ett sätt att vara medmänsklig, visa respekt, öppenhet och vilja till förståelse tills den dagen de är redo att kunna åka hem igen...

    Den som förnekar andra människor den rättigheten är ond rakt igenom och fyller  förmodligen sin egen lycka bland andras missär. Det är vad jag menar, är en negativ energi som ger en bitter eftersmak i längden. (icke jämställt med hippie-flumm)
  • nr57
    Gert skrev 2014-11-08 18:20:09 följande:
    Då är det ju bra att SD gör det.
    Vill även påpeka att de moderna moderaterna, förlåt jag menar "nya", moderaterna inte lever som de lär heller.

    Ingen vinner på att partierna blir rädda för sin egna ideologi och krampaktigt försöker kramas i mitten. Just av den anledningen har SD blivit så stora som de är idag....
  • nr57
    Aumeå skrev 2014-11-08 20:33:13 följande:

    Vet inte om det är så mycket pengar han får, vi tar emot ca 70000 drygt flyktingar per år ,delar man det på 365/70000= 191 st per dag dela sedan beloppet och det blir bara ca 4300kr per flykting, han kommer tjäna mer nu när vi ska öka till ca 90000 per år, tycker han gör ett bra och billigt jobb.


    Jag tycker att du ser det hela ifrån fel synvinkel. Det handlar inte enbart om pengar... Det handlar till stor del om möjligheter istället för problem, eller rättare sagt, möjligheter att kunna lösa potentiella problem.

    Pengar betyder väldigt lite egentligen inom ett kortsiktigt perspektiv, det som har störst betydelse är vad investeringar man gör idag kan ge för avkastning i framtiden. De flesta investeringarna visar minus de första åren men ger desto mer tillbaka därefter, om investeringen var lyckosam.
    Tänk långsiktigt istället...
  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 21:00:51 följande:
    Ja det är viktigt och jag håller helt med dig om att det är inte invandrarna det är fel på, det är invandringspolitiken. Klart man försöker ordna det så bra som möjligt för sig och sin familj, inget konstigt eller fel i det. Människor är programmerade att hjälpa varandra när vi kan, men det ska vara av fri vilja och inte tvingas på uppifrån.
    Just av den anledningen är SD ingen lösning. De övriga partierna (sjuklövern) är så pass rädda för sina egna ideologier att de desperat försöker kramas med varandra i mitten, även om de inte vill låtsas om det.

    SD bygger sin politik på negativ energi, de övriga har tappat sin ursprungliga energi under välfärds-tiden. Sd, V och F! (+ övriga > 1%) är de partier som egentligen håller kvar vid sina ideologier även om det är på gott och ont. Det centrala är att STÄNDIGT kämpa för rättvisa, för orättvisan tar ALDRIG en paus.

    Samtidigt tycker jag att det är possitivt utav nuvarande statsminister att försöka lukra upp detta "vi emot dem"-mentaliteten som har vuxit upp under det senaste deceniet. För det finns aldrig något "vi" om vi alla ska leva utav oss själva på egen hand. Livet går ut på att kunna samarbeta med andra!

    Sunt förnuft är något vi alltid kommer att ha ett eget ansvar över...
  • nr57
    Aumeå skrev 2014-11-08 21:11:57 följande:
    Hur ser jag fel? Du har samma rätt att starta ett konkurrerande bolag och ta jobben ifrån han ,driva det mer ekonomiskt ifall du klarar det,det kan alla varför gör ingen det ? eller är han bara extremt duktig på det han just nu gör?
    Ursäkta, jag missförstod faktiskt ditt tidigare inlägg.

    Hoppas att det inte rör upp onödiga konflikter oss emellan(?).
  • nr57
    Ascendere skrev 2014-11-08 21:48:11 följande:
    Fast vi kom väl överens om att det inte är att sprida negativ energi att våga prata om problem?
    För det är det SD gör i första hand skulle jag säga, de fyller ett glapp där ingen av de andra partierna vågar gå emot strömmen. 
    Jag blir alltid glad när jag får möjligheten att prata med en människa som dig :)

    Ja SD fyller ett glapp, men de fyller inte igen längtan, behovet, den nödvändiga proppen, som vi alla önskar ska sätta ett stopp för all idioti.

    F! är likt SD, ett parti som enbart kommer att skapa obalans. Det är ett tecken på att något annat är fel, ett fel som alla (de flesta) väljer att blunda för...
Svar på tråden Bert Karlsson fakturerar 829 000 kronor varje dag till svenska folket