• Tihi

    Går det att byta ett Apple ID till ett annat och få med sig allt?

    Ska försöka förklara det här så enkelt som möjligt om det går.

    Har använt ett Apple ID för mina gamla Apple-saker. Nu ska jag köpa iPhone 6 och vill samtidigt byta till ett annat ID men hur går det när jag vill ha med mig alla gamla kontakter, foton, musik och appar osv som är köpta och gjorda med ett gammalt ID?

    Kan jag säkerhetskopiera den gamla iPhonen och sen lägga den "gamla" kopian i min nya mobil utan att det blir knas med det nya IDet? När börjar jag använda det nya IDet när jag startar upp den nya telefonen?

    Jag vill alltså ha med mig allt från min gamla mobil in i den nya men att den nya ska börja använda ett nytt ID. Är det ens möjligt? Och är det någon som förstår vad jag frågar ens en gång? Tungan ute

  • Svar på tråden Går det att byta ett Apple ID till ett annat och få med sig allt?
  • zippo99

    Funkar väl med allt utom apparna och köpt musik från iTunes store. Meddelanden, kontakter och foton får du ju in med backupen när du lägger in den i nya luren.

  • driver28

    Varför ska du använda ett nytt id? Du kan inte överföra dina inköp till ett annat id. Om du ska få med allt måste du istället byta inloggningsmailadressen till ditt nuvarande id och om du vill byta betalmedel.

    Gör så här:

    1. Ta en färsk backup på allt. Iphone, och eventuell iPad och Mac anslutna till samma Apple id.

    2. Stäng av hitta min iphone på alla enheter.

    3. Logga ut från iCloud på alla enheter. Lugn. Du har backup på allt och iCloud bevarar all kontaktat.

    4. Gå till appleid.apple.com och logga in med ditt id. Klicka Ändra vid din primära mailadress och ändra till vad du vill använda istället. Se till att det är en äkta mailadress du kommer åt. Bekräfta din mailadress.

    5. Nu är ditt id ändrat till din nya mailadress och du kan logga in med en och ditt gamla lösenord på alla enheter.

    Alla inköp är kvar.

    Byt kreditkort om du behöver i kontoinställningar i iTunes.

    Klart!

  • Tihi

    Driver28 tack för en smart idé!

    Ska ge lite bakgrund först så får du säga om det kommer att fungera som jag vill. Innan man kunde dela musik etc i hela familjen så körde jag och min man på samma ID på våra Apple-saker, vi hade bara iPods i början. Sen för något år sen blev det lite mer komplicerat när iMessage och Facetime kom men jag löste det då genom att göra ett eget ID på just dom två sakerna och iCloud och musik, appar etc hade fortfarande "hans" ID, dvs vårt ursprungsID. Så mina meddelanden och FT kom på mitt ID men musik, film osv delade vi på hans ID mellan alla våra Apple-saker. Är du med så långt? Förstår om det blir rörigt att läsa. Oskyldig

    Nu kan man ju dela det man köper med ett kreditkort inom familjen vad jag fattar och det vore smidigare att ha varsitt ID from nu men jag vill inte förlora allt som är köpt med det gamla IDet. Jag har viktig info i mina appar som jag behöver ha kvar, min man har ingen info han behöver i appar osv utan han behöver bara få sina kontakter, mail, sms och foton med sig i nya telefonen och det får han väl med en säkerhetskopia?

    Är det lättast att jag ändrar hans emails-inlogg till min mailadress på Apple ID så att hans blir min? (Vår gemensamma ID har hans mailadress i dag alltså.)

    Om jag ändrar hans/vår gemensamma ID till min adress så kommer allt gammalt köpt fortfarande gå att dela på? Men jag kommer att få behålla infon i mina appar? Han kommer att behöva ladda ner alla sina appar på nytt och skaffa ett eget nytt ID?

    Allt det gamla vi har köpt och nytt som vi kommer att köpa och fysiska CD-skivor som laddas ner i iTunes kommer vi att kunna dela på fortsättningsvis med familjedelning eller vad det kallas så länge vi använder samma kreditkort på båda ID?

    Eller om jag försöker fråga på ett kanske lättare sätt:

    Jag vill och kan inte förlora min info så betyder det att jag måste ta över hans ID och att han skaffar ett nytt och laddar ner det han vill ha igen?

    Om jag tar över hans ID och han skaffar nytt så kan vi fortfarande dela på både gammal och nyköpt musik och filmer osv? Vårt iTunes bibliotek på datorn går fortfarande att dela på? Kan man alltid föra över ett iTunesbibliotek från en dator till vems Apple-sak som helst?

    Det här gäller ju främst telefonerna men vi har även iPads och iPods som det vore toppen att kunna dela allt på fortsättningsvis.

    Eller är det lättaste att fortsätta som vi har gjort? Dvs dela på hans ID och jag har eget ID för iMessage, Facetime och iCloud? Vi använder inte ens iCloud. Nu går ju allt vi köper automatiskt till alla våra Apple-saker och det är bra.

    Du som verkar ha koll förresten jag har aldrig kopplat in Hitta min iPhone för att jag inte vill använda iCloud men kan jag ha på enbart Hitta min iPhone och radera telefonen om den försvinner? Jag vill alltså kunna radera telefonen vid behov men jag vill inte att bilder, kontakter, sms etc hamnar i iCloud. Går det att göra så? Dvs att bara kunna radera hela telefonen men inte ha någon info i iCloud?

    Om det går vilket ID ska jag använda då för att koppla på det? "Huvudkontots", dvs min mans ID, eller mitt eget ID som bara är för imessage, FT och icloud? Jag vill inte att mina bilder, sms osv hamnar i orätta händer så jag måste kunna radera telefonen men är osäker på vilket ID jag ska koppla på det med och om det kommer att radera hela telefonen. Om det är någon hjälp så har alla Apple-saker makens ID förutom min telefon som har mitt eget på iMessage, FT och iCloud.

    Oj, vad långt och rörigt det blev men jag uppskattar svar på det ni orkar och hinner svara på bland alla mina frågor.

Svar på tråden Går det att byta ett Apple ID till ett annat och få med sig allt?