• Anonym (Ledsen)

    17 år och gravid

    Hej.
    Jag är en 17 årig tjej och i fredags så fick jag reda på att jag är gravid i 6e veckan.
    Jag hade misstänkt det ett tag men det kom ändå som en chock för både mig och min pojkvän (han är också 17). Jag har använt p-piller men på något sätt så har det blivit såhär ändå.


    Vi har berättat för våra föräldrar, mina är väldigt arga och besvikna och säger att den enda lösningen är en abort,och att det inte finns något annat alternativ.
    Men hans föräldrar stöttar oss och de säger att vilket val vi än gör så kommer de att finnas där och stötta oss.

    Jag själv vill behålla det här barnet, är fullt medveten om hur tufft det kan bli. Men en abort känns alldeles förskräckligt, jag vill verkligen inte göra det. 
    Men min pojkvän säger att han inte är redo än och att han verkligen vill att jag gör en abort. Han  skulle dock stanna med mig och vi behåller barnet säger han, men han verkar väldigt nedstämd och han gråter hela tiden och säger att han inte klarar det.

    Om vi skulle behålla barnet så säger hans föräldrar att vi kan bo hos dom, om jag betalar hyra och om vi tar vårat ansvar. Jag vet att det är mycket ansvar och att allt kommer att förändras, men jag vill verkligen detta.

    Känns som jag kommer bli tvingad till abort av mina föräldrar och min pojkvän, även fast jag vet att dom inte får det. Men det blir så påfrestande när de står och tjatar på mig hela tiden, även fast jag vill tvärtom och det vet jag.
    Självklart vet jag att man är två om att få barn och att min kille också bestämmer vad som ska hända.

    Vad ska jag göra? Ska jag lyssna på dom och gå igenom en abort och må fruktansvärt dåligt och ångra mig?


    Eller ska jag behålla det och riskera att min pojkvän är ledsen och besviken hela livet? Detta är så svårt. :(

  • Svar på tråden 17 år och gravid
  • Anonym (Ll)

    Jag tror att en bra idé är att fundera på abort, det är jättetufft men kan vara ett bra val i längden. Vet att det är många inga kvinnor som klarar skola och övrigt samtidigt som de haft barn men det är också jättetufft.

    Oavsett vad du bestämmer så är det bra att gå till en kurator/psykolog som kan vägleda och guida dig och din kille igenom det ni bestämmer.

  • Påven Johanna

    Det kan ju bli väldigt jobbigt att bo hemma hos din pojkvän och hans föräldrar om det är så att din kille inte är riktigt med på att ni behåller det här barnet. Då tycker jag nog att det är bättre att du bor själv. 

    Ingen kan tvinga dig till abort, det är bara en känsla du har. Gå och prata med någon neutral person som kan hjälpa dig att se över dina alternativ och göra det tydligt för dig hur livet som ung mamma kan komma att bli. 

    Trist att dina föräldrar beter sig som de gör. Själv har jag aldrig förstått varför en del människor tycks så paniska när det handlar om att en tjej i din ålder blir med barn. Du kan göra allt du vill ändå, det kanske tar längre tid och är lite krångligare men det är sannerligen inte omöjligt. Samla på dig kunskaper, på det sättet hamnar du i kontroll och behöver inte förlita dig på andras tyckande. 

  • fru noren

    Om du väljer att göra abort så ska det enbart vara för att DU känner att det är det rätta att göra.

    Vet att det inte är lätt att bli påverkad av andra i ditt val men du får försöka så gott du kan att verkligen känna efter hur du vill ha det. Att göra abort är ingen liten sak utan man kan må psykiskt dåligt av det i många år.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ll) skrev 2014-11-10 11:39:44 följande:

    Jag tror att en bra idé är att fundera på abort, det är jättetufft men kan vara ett bra val i längden. Vet att det är många inga kvinnor som klarar skola och övrigt samtidigt som de haft barn men det är också jättetufft.

    Oavsett vad du bestämmer så är det bra att gå till en kurator/psykolog som kan vägleda och guida dig och din kille igenom det ni bestämmer.


    Jag har funderat väldigt mycket på abort för min pojkväns skull, då jag verkligen inte vill se honom såhär ledsen. Men då blir det ett dilemma för jag vill verkligen inte göra en abort...

    Jag har bokat tid med en barnmorska som jag ska disskutera detta med tillsammans med min pojkvän.
  • Anonym (Ledsen)
    Påven Johanna skrev 2014-11-10 11:45:20 följande:

    Det kan ju bli väldigt jobbigt att bo hemma hos din pojkvän och hans föräldrar om det är så att din kille inte är riktigt med på att ni behåller det här barnet. Då tycker jag nog att det är bättre att du bor själv. 

    Ingen kan tvinga dig till abort, det är bara en känsla du har. Gå och prata med någon neutral person som kan hjälpa dig att se över dina alternativ och göra det tydligt för dig hur livet som ung mamma kan komma att bli. 

    Trist att dina föräldrar beter sig som de gör. Själv har jag aldrig förstått varför en del människor tycks så paniska när det handlar om att en tjej i din ålder blir med barn. Du kan göra allt du vill ändå, det kanske tar längre tid och är lite krångligare men det är sannerligen inte omöjligt. Samla på dig kunskaper, på det sättet hamnar du i kontroll och behöver inte förlita dig på andras tyckande. 


    Det är jag fullt medveten om, jag försöker kolla upp om det finns någon möjlighet att få något boende via soc eftersom mina förläldrar inte låter mig komma hem förens jag har gjort en abort.


     


    Håller med dig här, folk verkar få panik och tro att man inte ska klara det. Självklart blir det tufft, kanske ännu tuffare än om man är äldre, men vi. har fortfarande en möjlighet att klara oss.

  • Anonym (Ledsen)
    fru noren skrev 2014-11-10 11:53:58 följande:

    Om du väljer att göra abort så ska det enbart vara för att DU känner att det är det rätta att göra.

    Vet att det inte är lätt att bli påverkad av andra i ditt val men du får försöka så gott du kan att verkligen känna efter hur du vill ha det. Att göra abort är ingen liten sak utan man kan må psykiskt dåligt av det i många år.


    Jo självklart är det mitt beslut om abort i slutändan. Men jag känner att jag inte vill köra över min pojkvän... Vill inte se honom såhär ledsen. 

    Jag är medveten om hur dåligt man kan må efteråt, särskilt om man inte själv är med på det. Jag har haft tidigare psykiska problem och är rädd att de ska komma upp ifall jag gör aborten,.
  • anonymousme2

    Hej! Jag va 17 när jag blev gravid med min son trots preventivmedel, jag är idag 22 och oerhört stolt över att jag behöll! Jag blev pushad till att jag skulle välja abort men nej de va uteslutet efter en tids tänkande.

    Fadern är ej med i bilden så jag tycker som någon skrev ovan - bo själv! Du ska inte straffas för något du inte kan rå för, känner du att abort skulle förstöra dig då ska du gå på magkänsla.

    De finns mottagningar för ensamma mammor(även blivande)

    Om du behöver prata så skulle jag ställa upp, precis som jag hade behövt någon när jag var där du är nu.

    Bara att säga till, här, mail, telefon.. De som känns bäst. Mvh mamma till världens finaste pojkvän.

  • Anonym (Sinne)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-11-10 15:19:15 följande:

    Jo självklart är det mitt beslut om abort i slutändan. Men jag känner att jag inte vill köra över min pojkvän... Vill inte se honom såhär ledsen. 

    Jag är medveten om hur dåligt man kan må efteråt, särskilt om man inte själv är med på det. Jag har haft tidigare psykiska problem och är rädd att de ska komma upp ifall jag gör aborten,.


    Hej såg att det är en gammal tråd men hur gick det med allt?
Svar på tråden 17 år och gravid