• Elliie84

    IVF december/januari 2015

    Hej!

    Jag och min sambo har just varit på det första mötet med läkaren på RMC i Linköping och kommer (förhoppningsvis) att starta korta protokollet i januari. Vi har försökt få barn på egen hand i mer än två år, och de har inte "hittat något" på varken mig eller min sambo. Vet inte det känns bra eller dåligt just nu... I övrigt har bestämt mig för att gå in i detta med positiv attityd och försöka att inte gräva ner mig. Som jag sett att någon skrivit tidigare i ett forum så ser inte vi det som "bortkastad tid" utan vi försöker njuta av tiden nu när det bara är vi Hjärta

    Detta är väldigt nytt för mig så om det finns fler som vill följas åt kan vi samlas här och skriva av oss :) Har inte sett några grupper som har IVF december/januari 2015 som ämne så jag tänkte att jag startar min egen. Själv har jag ett behov av att skriva av mig, snarare än att prata av mig med vänner/familj som ändå inte riktigt kan sätta sig in i situationen.

    Hoppas vi är fler!

    /Ellie

  • Svar på tråden IVF december/januari 2015
  • Strato

    Hej!

    Jag och min man går också på Rmc Linköping. Vi är klara med vår utredning (pco) och har genomfört två Pergokurer. Både kurerna slutade i för många ägg (3 vid en tablett, 6 vid halv) och nu så ska vi istället få sikta på ivf efter nyår. Jag ser fram emot detta sjukt mycket, då det känns som att man ÄNTLIGEN ska få en riktigt chans till ett plus!

    Vi kommer att få testa en insemination nu innan jul. Tror att det är lite som "tröst" efter de två misslyckade pergokurerna, då läkaren menar att vår chans vid insemination är runt 10%. 10% är ju dock mer än vad vi verkar ha au'naturell :p.

    Så nu inväntar vi nästa cykel... :)

    Förresten har jag hört rykten om att Rmc ska ändra sin regler efter nyår, så att man får tre färskförsök. Någon annan som hört detta??

  • Bbuzz

    Hallåå! Här är en till som är i process...har startat min behandling (korta varianten) denna vecka...i tisdags (18/11). Ja...vad ska man säga...från att ha haft min vanliga LÅÅÅNGA PMS och sedan onda mens...till att börja ta mina sprutor och vips var man i PMS känslan igen.... och bara vetskapen om att jag nu ska befinna mej i detta ett bra tag till gör mej lite dimmig! :/ Men det går bra....absolut...det här är väl inte värre än att vara kvinna i allmänhet...tänker jag...hahaha!

    Såååå hur ser planeringen ut? Jo i morrn börjar jag ta spruta nr två parallellt med 1:an...så äggen inte släpper. Måndag provtagning...sen ultraljud på äggstockarna i slutet av veckan....sen återstår att se....kanske är sprutor ett par veckor till innan äggutplock. Kanske första/andra veckan i dec?

    Scary....har betalt detta själva ut egen ficka då jag är så lastgammal att landstinget sa stopp....får hoppas det tar på fösta försöket...annars blir det jobbigt ekonomist.

    Varför är jag här? Jo, jag och min man har inte lyckats bli gravida tillsammans sedan vi träffades. Jag har varit gravid 3 ggr tidigare...en graviditet resulterade i min son som nu är 12. De andra gångerna var oplanerade..oönskade. Jag var för 3-4 år sen på väg att sterilisera mej för jag har haft så lätt att bli gravid och ville verkligen inte göra en enda abort till i mitt liv och var säker på att jag var klar med graviditeter. Mmmmm...säker var jag då men det ändrade sej...mötte mannen i mitt liv....min man.....och vi kan inte då han har få och inaktiv simmare. Snopet...mentalt känns det som ett straff för det jag tänkt och gjort förr.

    Så kombinationen hans spermier och min höga ålder (41) gör att våra chanser är i stort sett obefintliga på naturlig väg.
    Sååååå....till jul kanske jag vet om denna ivf lyckats. Vi får hålla tummarna!!!!! Uppdaterar läget under behandlingen så ni får lite koll på hur man kan reagera.... men so far är det ok...van vid svåååår PMS så detta är "normalt" för mej :) Hahahaha...jösses!

  • Anermu

    Nu om ca 1 vecka ska vi påbörja första ivf behandling :) har försökt i många åt men inte lyckats ! Bor i Montenegro och va lite rädd för att det kanske inte fanns hjälp att få här men min man kollade upp det och vi påbörjade utredningen i mitten av oktober på en privatklinik:) fick väldigt bra kontakt med läkaren och vi kände oss trygga med honom , självklart fanns det mycket bra historia om kliniken på internet! Vi kom in på kliniken och väggarna var fulla av kort på nyfödda barn via ivf ! Efter all intensiv utredning var det dags för läkarbesöket som känndes skulle avgöra en stor del av våran framtid och läkaren sa självklart ska vi hjälpa er och en ivf skall påbörjas nästa menstruation ;) alltså 2/3-12 ! Jag är 27 år gammal och dom ska återföra 3 ägg på mig :) vill endast höra solsken historier , dom negativa tankarna har jag redan inom mig omedvetet! Vet att det är ovanligt med att återföra 3 ägg ! Men kan inget annat än att verkligen hoppas att ett ägg kan leda till en gravditet!

  • jom01

    Hej!

    Vet inte om jag får hoppa in här?! Jag och sambon har försökt i över tre år, utredda och klara vid rmc Malmö så hoppas vi på att då kallelse till första läkarbesök snart snart! Så jag vet inte om vi hinner börja försöka i januari men håller tummar och tår. Någon annan som står i kö? Behövde ni lämna nya blodprover inför detta besök? Det gjordes ju för inte så länge sedan i samband med utredning...

  • Längtan 34
    jom01 skrev 2014-11-22 23:05:04 följande:

    Hej!

    Vet inte om jag får hoppa in här?! Jag och sambon har försökt i över tre år, utredda och klara vid rmc Malmö så hoppas vi på att då kallelse till första läkarbesök snart snart! Så jag vet inte om vi hinner börja försöka i januari men håller tummar och tår. Någon annan som står i kö? Behövde ni lämna nya blodprover inför detta besök? Det gjordes ju för inte så länge sedan i samband med utredning...


    Hej!
    Jag och sambon har också försökt i över tre år. De har gjort utredning och inte funnit någon förklaring till varför det inte fungerar eftersom proverna ser bra ut. Positivt att förutsättningarna är bra men frustrerande när det inte går att förklara varför det inte fungerar!

    Från det att vår läkare hade skickat remiss till RMC tog det bara ett par veckor innan vi fick ett brev med läkartid. Efter ytterligare ett par veckor var det dags för besök. Vi var på läkarbesök på RMC Malmö i oktober och det beslutades då att vi ska göra det långa protokollet. I onsdags började jag med nässpray och den 3 december är det dags att börja med sprutor. De har beräknat äggplock till v 51. Känns väldigt spännande och vi hoppas verkligen att det är vår tur nu :). Ifall er utredning är komplett borde ni inte behöva lämna fler blodprov. Vid vårt läkarbesök lämnade vi inget blod men min sambo fick dock lämna spermaprov.
  • jom01

    Längtan34,

    Tack för svar! Var det läkaren på parmottagningen som skickade remiss till ivf-kliniken? Så var det för oss.. Det hade varit underbart att få en tid innan jul! Hoppas verkligen... Tänkte ringa på tisdag och fråga lite, mest för att få reda på att remissen verkligen skickats iväg!

    Vad var det som avgjorde att ni ska göra långa protokollet?

  • Elliie84

    Hej igen!

    Va kul att så många har hittat hit :)

    Jag och min sambo går som sagt på RMC i Linköping och ska börja med det korta protokollet IVF i slutet av januari. Först kände jag att det var såååå långt kvar tills dess, men tiden går så fort nu och det känns så himla skönt att bara ha ett datum då man VET att det faktiskt kommer att hända något. Jämfört med all väntan på olika tider hos vårdcentral, blodprov, remisser m.m. Nu finns det ju faktiskt något att se fram emot på riktigt :)

    Strato: Det stämmer att man numera får tre försök om an går i Linköping, efter årsskiftet börjar detta. Jag blev så jävla glad när vår läkare berättade det på senaste mötet för det hade jag ingen aning om innan! Förutom dessa 3 IVF-genomgångar så får man obegränsat med återinföring av nedfrysta ägg fattade jag det som? Om man inte lyckas med de 3 IVF:en alltså. Hur uppfattade du det när du var på RMC?

    Just nu är mest förväntansfull inför januari, men kämpar samtidigt med att sluta röka vilket känns lite halvjobbigt. Jag tog tag i sluta-röka-projektet för några månader sedan, eftersom jag visste att man ar tvungen att vara rökfri för att få göra IVF. Det har gått förvånansvärt bra, men jag har ju använt mig av e-cigg och ska erkänna att jag har trillat dit några gånger i samband med alkohol... I stressade situationer blir jag mer sugen än annars, och jag vet ju att jag helst inte ska använda e-cigg heller. Men fan va svårt det är!

    Hur tänker ni kring alkohol förresten? Dricker ni inte alls, eller minde än förut eller precis som förut? Jag tycker om att ta ett glas vin på helgen, ingen av mina vänner har barn så de flesta jag umgås med gillar att gå på after work och käka middag med lite vin. Tycker det är svårt att veta hur man ska resonera. Å ena sidan är det väl bättre att låta bli, men de säger ju samtidigt att man i stort sett ska "leva på som vanligt". Jag dricker inga stora mängder men det blir väl några glas per helg... Har dåligt samvete för det men samtidigt vill jag inte sätta hela mitt liv på paus. Men känner samtidigt att jag är en dålig människa som gör något som KAN göra det svårare att bli gravid, även om jag tror att den påverkan är ganska minimal när man dricker så pass lite. Eller vad tror ni? Behöver lite peppande ord :)

    Kul att vi kan följas åt i alla fall, hoppas alla känner att det är högt i tak här inne. För mig är det en plats där jag känner att jag kan ventilera mina känslor, eftersom jag inte har så många andra förutom min sambo att prata med om detta..och ja, han har inte så stort behov av att prata! Han säger att allt kommer lösa sig och att jag inte ska oroa mig.. Lättare sagt än gjort ibland ;)

    Förresten: har ni många i er bekantskapskrets som gjort IVF?

    Oj, blev långt detta! Hoppas ni orkar läsa, och att vi hörs snart igen :)


     


    E

  • Längtan 34
    jom01 skrev 2014-11-23 16:14:23 följande:

    Längtan34,

    Tack för svar! Var det läkaren på parmottagningen som skickade remiss till ivf-kliniken? Så var det för oss.. Det hade varit underbart att få en tid innan jul! Hoppas verkligen... Tänkte ringa på tisdag och fråga lite, mest för att få reda på att remissen verkligen skickats iväg!

    Vad var det som avgjorde att ni ska göra långa protokollet?


    Det var vår läkare på gynmottagningen som skickade remiss till Malmö. Ja, ring och kolla hur ni ligger till! Kan löna sig att vara lite ihärdig ;): Några dagar efter att vår läkare skickat remissen fick vi en bekräftelse från RMC som berättade att de hade tagit emot den. I brevet stod det att kallelse med datum skulle skickas snart. Det stod också skrivet att det kunde vara väntetid på upp till 3 månader vilket var sådär kul att läsa. Det tog som tur var inte så lång tid till kallelsen kom :).

    Jag vet inte riktigt varför vi fick det långa. Glömde fråga en massa saker när jag var där. Jag har dock hört att det är mindre risk att bli överstimulerad när man kör det långa så kanske var det anledningen. Ska passa på att fråga när jag ringer dit i veckan. Ett tips är att se deras film ett par gånger och skriva ner era frågor inför läkarbesöket. Lätt att man kommer av sig och glömmer allt man tänkt fråga :).
  • jom01

    Tack för tipsen längtan!

    Jaha man ska få en bekräftelse? Det har inte vi.. Ska definitivt ringa i början på veckan och ställa lite frågor:)

Svar på tråden IVF december/januari 2015