• Anonym (...)

    Hur går en medicinsk abort till?

    Hej

    Jag håller på att skriva en bok och vore jättetacksam för mer information om hur en medicinsk abort går till, rent praktiskt. Alltså, saker som: fick du göra gravtest på kvinnokliniken och sen göra den direkt? Hurdana tabletter fick du? Fick du sitta i väntrum mellan att graviditeten var bekräftad och du fick tabletter, fick du ligga på sal eller göra den hemma? Jag gjorde själv en för tio år sen men mina minnen från den är rätt luddiga, så allt om hur det praktiskt går till är av intresse.

  • Svar på tråden Hur går en medicinsk abort till?
  • Anonym (jag)

    En medicinsk abort kan utföras till och med graviditetsvecka 8 + 6 dagar


    Vid det första abortrådgivningsbesöket träffar du en gynekolog som gör en undersökning och ett vaginalt ultraljud för att fastställa hur långt gången graviditeten är. Vid detta besök erlägger du 350 kronor (frikort gäller).


    Du får information om olika abortmetoder och hur handläggningen går till.


    Vid det första besöket träffar du också en sjuksköterska/barnmorska för ytterligare information samt bokning av tid för när aborten skall göras.


    En medicinsk abort kan i vissa fall delvis skötas i hemmet. Överenskommelse om detta görs tillsammans med personalen på mottagningen. Vid hemabort krävs vuxet sällskap i hemmet under abortdagen.


     


    Handläggning av medicinsk abort

     


    Dag 1

    Besök hos sjuksköterska/barnmorska då du tar en tablett som avbryter graviditeten


    När du tagit denna tablett kan du inte ändra ditt beslut utan aborten måste fullföljas.


      


     


    Dag 2

    Dagen mellan behandlingarna.


    En del kvinnor känner inte av något särskilt under denna dag, andra känner ett lätt illamående, huvudvärk och man kan börja att blöda.


      


     


    Dag 3

    Två dagar efter den första tabletten fortsätter behandlingen med att du för upp fyra tabletter i slidan för att framkalla en blödning och livmodern kommer att dra ihop sig i intervaller. Du får i samband med detta smärtstillande tabletter.


    Vi erbjuder möjlighet att vara på mottagningen eller att vara hemma under dag 3. Väljer du att vara på mottagningen under denna dag erlägger du 200 kronor. Väljer du att vara hemma måste du ha vuxet sällskap i hemmet.


    Är du hemma har du fått med dig de här tabletterna och smärtstillande tabletter vid ditt besök dag 1, vi har också telefonkontakt under dagen.


    Efter ett par timmar kommer du att få en blödning som vanligtvis är rikligare än en mens och med koagler/klumpar.


    Under eftermiddagen kommer effekten av tabletterna att avta men blödningen kommer att fortsätta relativt rikligt under ett par dagar för att sedan avta ytterligare men kan pågå 2 ? 4 veckor.


     


     


    3 ? 5 veckor efter aborten kommer du att få en tid för ett kostnadsfritt besök hos en barnmorska för efterkontroll

  • Anonym (blj)
    Anonym (jag) skrev 2014-11-11 11:14:42 följande:
    En medicinsk abort kan utföras till och med graviditetsvecka 8 + 6 dagar

    Vid det första abortrådgivningsbesöket träffar du en gynekolog som gör en undersökning och ett vaginalt ultraljud för att fastställa hur långt gången graviditeten är. Vid detta besök erlägger du 350 kronor (frikort gäller).


    Du får information om olika abortmetoder och hur handläggningen går till.


    Vid det första besöket träffar du också en sjuksköterska/barnmorska för ytterligare information samt bokning av tid för när aborten skall göras.


    En medicinsk abort kan i vissa fall delvis skötas i hemmet. Överenskommelse om detta görs tillsammans med personalen på mottagningen. Vid hemabort krävs vuxet sällskap i hemmet under abortdagen.


     


    Handläggning av medicinsk abort

     


    Dag 1

    Besök hos sjuksköterska/barnmorska då du tar en tablett som avbryter graviditeten


    När du tagit denna tablett kan du inte ändra ditt beslut utan aborten måste fullföljas.


      


     


    Dag 2

    Dagen mellan behandlingarna.


    En del kvinnor känner inte av något särskilt under denna dag, andra känner ett lätt illamående, huvudvärk och man kan börja att blöda.


      


     


    Dag 3

    Två dagar efter den första tabletten fortsätter behandlingen med att du för upp fyra tabletter i slidan för att framkalla en blödning och livmodern kommer att dra ihop sig i intervaller. Du får i samband med detta smärtstillande tabletter.


    Vi erbjuder möjlighet att vara på mottagningen eller att vara hemma under dag 3. Väljer du att vara på mottagningen under denna dag erlägger du 200 kronor. Väljer du att vara hemma måste du ha vuxet sällskap i hemmet.


    Är du hemma har du fått med dig de här tabletterna och smärtstillande tabletter vid ditt besök dag 1, vi har också telefonkontakt under dagen.


    Efter ett par timmar kommer du att få en blödning som vanligtvis är rikligare än en mens och med koagler/klumpar.


    Under eftermiddagen kommer effekten av tabletterna att avta men blödningen kommer att fortsätta relativt rikligt under ett par dagar för att sedan avta ytterligare men kan pågå 2 4 veckor.


     


     


    3 5 veckor efter aborten kommer du att få en tid för ett kostnadsfritt besök hos en barnmorska för efterkontroll


    Bara tillägga att 8+6 inte stämmer. Det är olika i olika landsting. 
  • Anonym (Minna)

    Överlag stämmer det som redan sagts. Men jag var i v. 9 när jag gjorde en medicinsk abort och fick inte gå på någon efterkoll om jag inte kände av något problem. Jag fick istället ringa dit efter ett antal veckor och bekräfta att graviditetstest visade negativt.

  • Anonym (jjj)

    jag fick göra medicinsk abort när jag var i vecka 5-6...

  • Anonym (...)

    Tusen tack för era svar! Jag uppskattar det verkligen! :)

Svar på tråden Hur går en medicinsk abort till?