• Orkide

    Surfplatta till barn

    Hej!

    Vi tänkte köpa en surf/spel-platta till vår treåriga son. Men tänkte kolla om ni har några tips. Vi vill inte ha någon jättedyr, så max 1000kr, eftersom han är tre år och risken att den kan gå sönder finns.
    Den ska gå att spela på samt titta på filmer och eventuellt kunna gå ut på youtube.

    Tacksam för lite tips :)

  • Svar på tråden Surfplatta till barn
  • LyckligaLina

    Vi har en kurio till vårt barn. Bra är föräldrakontrollen etc på den, stöttålig. Dock väldigt seg processor och laggar mycket.

    Fundera på vad barnet ska använd plattan till (film? Spel?) och utgå därifrån.

  • Orkide

    Svärmor bor 30 mil härifrån och vi åker varje till varannan månad dit.. Bilresorna blir ganska tråkiga för en treåring.. Så film och lite spel och youtube kanske gör bilresorna lite roligare!

  • Orkide
    Isola80 skrev 2014-11-23 00:56:13 följande:

    Varför? Till en treåring? Skulle jag aldrig göra.


    Räcker det som förklaring till din helt onödiga kommentar? Inte för att du behöver förklaring... Så trött på er som lägger onödiga kommentarer i trådar. Svar på ts eller lämna tråden.
  • Isola80
    Orkide skrev 2014-11-23 06:10:50 följande:
    Räcker det som förklaring till din helt onödiga kommentar? Inte för att du behöver förklaring... Så trött på er som lägger onödiga kommentarer i trådar. Svar på ts eller lämna tråden.
    Kanske får dig att tänka om. Finns dvd till bilen.
  • Orkide
    Isola80 skrev 2014-11-23 13:57:09 följande:
    Kanske får dig att tänka om. Finns dvd till bilen.
    Varför skulle jag vara så korkad o köpa dvd till bilen när surfplattan både kan spelas på och se på film för samma prisklass...
  • Isola80
    Orkide skrev 2014-11-23 18:37:25 följande:
    Varför skulle jag vara så korkad o köpa dvd till bilen när surfplattan både kan spelas på och se på film för samma prisklass...
    iPad är beroendeframkallande. Jag anser att en treåring inte behöver en egen iPad. kan han inte låna er om det endast gäller dessa bilresor?
  • Orkide
    Isola80 skrev 2014-11-23 23:33:32 följande:
    iPad är beroendeframkallande. Jag anser att en treåring inte behöver en egen iPad. kan han inte låna er om det endast gäller dessa bilresor?
    Gå och lägg dig i en grotta istället. Snälla lilla du, tror inte du att det är vi som föräldrar som bestämmer över när och hur vår son får använda sin surfplatta (ej Ipad).. ? Bara för att du inte orkar uppfostra dina barn i verklighet eller dina framtidsplaneradebarn så betyder inte det att alla andra inte sätter gränser för sina barn..
  • Isola80
    Orkide skrev 2014-11-24 07:23:45 följande:
    Gå och lägg dig i en grotta istället. Snälla lilla du, tror inte du att det är vi som föräldrar som bestämmer över när och hur vår son får använda sin surfplatta (ej Ipad).. ? Bara för att du inte orkar uppfostra dina barn i verklighet eller dina framtidsplaneradebarn så betyder inte det att alla andra inte sätter gränser för sina barn..
    Du är verkligen jätte otrevlig.

    Det är det jag menar. Ser många föräldrar som låter sina barn använda iPad jämt. För att de inte orkar sätta gränser eller leka och sysselsätta sina barn. Ipaden blir som en drog för barnen och de kommer utsättas för detta i livet ändå.

    Mina barn får inte använda iPad. Vi gjorde det ett tag men direkt var det det enda min treåring ville göra. Då tog vi bort den.

    Jag sätter väldigt tydliga gränser för mina barn. Men är nog lite gammeldags ja.
  • Orkide
    Isola80 skrev 2014-11-24 08:33:49 följande:
    Du är verkligen jätte otrevlig.

    Det är det jag menar. Ser många föräldrar som låter sina barn använda iPad jämt. För att de inte orkar sätta gränser eller leka och sysselsätta sina barn. Ipaden blir som en drog för barnen och de kommer utsättas för detta i livet ändå.

    Mina barn får inte använda iPad. Vi gjorde det ett tag men direkt var det det enda min treåring ville göra. Då tog vi bort den.

    Jag sätter väldigt tydliga gränser för mina barn. Men är nog lite gammeldags ja.
    Tycker att det är du som är otrevlig som kommer med onödiga kommentarer. Det är bland annat pga sådana som dig som gett familjeliv dåligt rykte. Ni kan inte hålla er till ts utan att anmärka hur fel andra gör enligt er själva, "familjelivsmorsor" kallar jag er.
  • Yonndax

    Vi har en DMTECH till sonen gick på 1000 kr. Den har visserligen inget simkort så den behöver trådlöstnät när att kunna titta på you tube eller liknande. Men det kan en vanlig mobil dela ut. Man kan ladda ner många spel och filmer som fungerar i en bil utan nät.

  • phillipha

    Min son fick en surfplatta i julklapp när han var knappt två. Samma anledning som ni har, vi åker till mormor och morfar var femte vecka - 60mil med tåg. Då är det super att ha plattan för film, pussel, memory, rita mm.

    Vi köpte först en denver -billig led stor skärm, kostade 1200. Rena skräpet! Funkade inte alls med det vi ville ha den till. Vi reklamerade den (fick höra att många lämnat tillbaka den...) sen la vi till lite extra och köpte en Samsung galaxy tab istället. Den funkar lika bra än och är nu tre år gammal. Den har tappats otaliga gånger men klarar sig bra. Har ebtt skal med skärmskydd sim man viker över bara.


  • suziz
    Isola80 skrev 2014-11-24 08:33:49 följande:
    Du är verkligen jätte otrevlig.

    Det är det jag menar. Ser många föräldrar som låter sina barn använda iPad jämt. För att de inte orkar sätta gränser eller leka och sysselsätta sina barn. Ipaden blir som en drog för barnen och de kommer utsättas för detta i livet ändå.

    Mina barn får inte använda iPad. Vi gjorde det ett tag men direkt var det det enda min treåring ville göra. Då tog vi bort den.

    Jag sätter väldigt tydliga gränser för mina barn. Men är nog lite gammeldags ja.
    Det är väl du som inte svarar på frågan utan försöker överföra dina värderingar på andra?

    Men vilken tur för våra barn som har varsin Android surfplatta och inte iPad eftersom iPad är som en drog... Har i och för sig hört folk säga att Apple är som en sekt och det kan nog stämma till viss del. Folk har en tendens att låsa sig vid det specifika märket och tror att alla surfplattor är en iPad.

    Men visst, att sitta med surfplattan ger en snabb belöning så hjärnan vill ha mer och mer så om man har ett barn som sitter för mycket får man som förälder förstås begränsa användandet.

    Det våra barn använder surfplattorna till idag, är faktiskt att klicka igång Netflix på tv:n, de spelar mycket sällan i princip aldrig numera. Vi lånar även lite böcker via biblioteket också så de kan läsa på surfplattan.


  • LyckligaLina

    Bra appar som Pippi, bamse, radioapan, Barnkanalen, Pettson och Findus brukar vårt barn leka med en stund. Det är perfekt för resor.

Svar på tråden Surfplatta till barn