• Anonym (Orolig anonym)

    livrädd!! några frågor om abort

    Hej! Ni som har gjort kirurgisk abort, jag har några frågor till er.

    Jag är väldigt orolig, kan inte sova på nätterna pga av detta, men jag hörde att den anhöriga, i det här fallet min kille, inte får vara med inne på rummet innan operation och inte heller på uppvaket. Stämmer det?! Isfåfall måste jag fundera på byta metod. Om Inga undantag kan göras.

    Vill nämligen att han ska få vara med till det att jag Åker in på operation (förstår självklart att han inte kan vara med under själva operationen) och sedan på uppvaket.

    Den andra frågan, är väldigt individuell visserligen men ni får gärna dela med er av er erfarenhet. Hade ni ont efter en kirurgisk abort?

    Känner mig livrädd inför detta..usch.
    Tack för svar, kram!

  • Svar på tråden livrädd!! några frågor om abort
  • Anonym (S)

    Hur långt gången är du? Medicinsk abort (tabletter)  är inget alternativ?

  • yodi

     nu var det visserligen ingen abort jag gjorde utan en skrapning efter ett ma men det är hyfsat samma sak när det kommer till själva ingreppet.

    jag hade inte min sambo med mig utan min väninna, hon fick inte följa med in på salen och tror inte din sambo får det heller med tanke på att du ska sövas, men du kan alltid ringa och fråga sjukhuset.

    däremot så fick hon vara med på uppvaket men då olika sjukhus har olika rutiner så hade jag hört mig för vad som gäller på dit.

    och nej, jag hade inte ont efteråt, möjligtvis lite öm men inget som en vanlig Alvedon inte rådde på.

  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2014-11-17 11:06:12 följande:

    Hur långt gången är du? Medicinsk abort (tabletter)  är inget alternativ?


    Jag är i vecka sex. Det är inte ett alternativ då jag tycker det känns mera psykiskt påfrestande. Vill bara ha det gjort ;(
  • Anonym (a)

    Har gjort en kirurgisk abort valde just de för de skulle vara för jobbigt psykiskt med medicinsk. Fick sitta i ett väntrum (där va sambon med) sen gick jag till salen och blev sövd. Hade fått veta innan att jag skulle få vara själv på uppvaket men fick någon panikattack när jag vaknade så dom ringde efter min sambo som fick va med mig ändå. 

  • jagärjagvemärdu

    Jag gjorde en kirurgisk abort och som du säger får man inte ha med någon in. Kom in vid åttatiden och aborten skulle göras vid nio tror jag det var. Fick gå in genom någon dörr och dit fick alltså min pojkvän inte följa med. Låg och spelade på mobilen och sedan sov jag så det gick helt okej. Vaknade vid 12 tiden och fick förklarat för mig att det var förseningar för det var infektionsrisk i salen (minns inte exakt). Blev sedan tagen till ett rum där jag blev sövd och vaknade upp en stund senare (minns inte hur länge). Fick äta en macka med te sen kom min styvpappa med min pojkvän i bilen om hämtade mig (detta var snart två år sen så min pojkvän hade inte körkort än). Trots att man var ensam hade jag ändå valt kirurgisk framför medicinsk, eftersom jag känner att fet hade varit för psykiskt påfrestande. Allt blod, smärtor, att man kan se fostret osv. Jag hade väl egentligen velat behålla men det passade inte våra liv just då (inte tagit studenten, inget jobb, bodde hemma, bara tillsammans någon månad osv), kände alltså att jag ville inte SE, ville bara att jag skulle vakna och sen var allt över. Märkte min graviditet i vecka 3 och blev inbokad för en medicinsk abort men sen sa jag att jag ville ha en kirurgisk, och det fick jag. Gick till vecka 9

  • Anonym (Jjjj)

    Jag gjorde kirurgiskabort i sommras och jag fick inte ha med mig någon i väntrummet eller på öppvaket. Det gick bra vart lite jobbigt bara när jag vakna upp

  • Anonym (Jjjj)

    Jag hade ont efteråt men det va mer som stark mensvärk. Hade ont två dagar tror jag.

  • Anonym (mhm)

    Jag har gjort både en kirurgisk abort och tre medicinska genom åren..

    Det enda negativa kring kirurgisk abort ur min synvinkel var just att jag precis som du oroade mig mycket innan, och tyckte det hela kändes obehagligt att bli nedsövd och så.

    Min mamma fick vara med hela vägen tills dom sövde mig, och sitta bredvid mig efteråt på uppvaket. Jag kände ingenting "där nere" alls, inget ont eller konstigt.

    Det är på så vis rätt skönt ändå, för du blir sövd, du vaknar utan smärta och det är "färdigt"

    Medicinsk abort gör ont.
    Hur ont tycker jag har varierat under mina tre aborter, en av gångerna gick det smidigt, blödde inte mycket och gjorde inte så ont.

    Medans en annan av gångerna var det näst intill outhärdligt. Blodet forsade längs benen och jag svimmade av när jag reste mig upp. Gjorde aborten hemma den gången, och borde nog egentligen åkt in till sjukhuset. Det tog flera dagar innan jag blev återställd.

    Där har du mina erfarenheter iaf.

  • Anonym (Fia)

    Jag har gjort två aborter... Båda kirurgiska då jag inte orkar med den extra psykiska delen i det hela - det är ju tillräckligt jobbigt som det är. De båda upplevelserna var dock kontraster, och kan vara värt att ha i åtanke!


    Den första var jobbigast psykiskt. Mycket "tänk om" och själva väntetiden var HEMSK då jag delvis önskade behålla barnet. Men det hade betytt att jag skulle påtvinga min pojkvän något han inte var redo för (vi hade gjort upp år innan dess att om det hände innan vi var redo så skulle jag göra abort, så det var inget som kom som en chock) och han skulle inte ha stannat hos mig efter en sådan sak.. Den andra var lättare, då jag visste hur det gick till och att jag själv inte var redo alls (mitt uppe i studier och ingen stadig grund, då pojkvännen är amerikan och vi penga-/yrkesmässigt inte är där än...)


    Min första: Var i vecka 8. Tog 2 cytotec-tabletter (vaginalt) 2 timmar innan operationen. Mamma körde mig till sjukhuset (i Falun) och vi gick upp till väntrummet. De kallade in mig för lite frågor och fick alvedon för värk - bara lite molvärk, inget att oroa sig över alls! Man börjar dock blöda lite fortare (inom en timmes tid) om man tar dem vaginalt, så man bör ha binda på sig. Mamma fick sitta med tills jag blev kallad till att byta om, och sedan var hon tvungen att gå. Efter ombyte tog de in mig till salen där jag skulle sövas och opereras, dock fick jag ligga där ett tag och vänta på att gänget kom. En kvinna satte en nål i armvecket (inte översidan av handen, tack och lov) för vad det nu är de söver en med. Jättetrevlig kvinna som höll mig sällskap tills resten kom. Sen var det bara "hej, okej, nu kör vi!", inget "räkna ner från 10".. Plötsligt vaknade jag upp i sängen och mådde fruktansvärt bra och allt var över. (Det hela tog 10 minuter!) Jättekonstigt. Mitt humör var på topp och livet kunde inte vara bättre. Jag hade inte ont och jag blödde bara lite sparsamt. Mamma fick komma och möta upp mig när jag hade druckit te och ätit en macka - fick gå kanske 30 min efter att jag vaknat alltså. Pigg som en lärka!


    Min andra: Var i vecka 11. 2 cytotec vaginalt. Samma rutin där: mamma fick gå när jag skulle byta om. Det var dubbelt upp med folk: det var lärlingar som skulle vara med och allt som allt tror jag att jag hade 7-8 pers hos mig som alla pysslade om jag gullade, jättefin personal där i Falun, trots att avdelningen är liten. Fick sövas med både medel genom armen och syrgas - masken skrämde mig och jag tyckte absolut INTE om att andas in det :( Vaknade upp... 40 minuter senare kanske? De meddelade mig om att det hade varit komplikationer, att det varit svårt att få ut allt... Jag hade 3 gånger vanlig menssmärta (och jag har kraftig sådan, till den grad att alvedon osv sällan hjälper) och bad dem om något smärtstillande. De sa att de kunde ge något, men att jag i så fall måste stanna kvar längre. Då sa jag tvärt nej. En halvtimme senare hade smärtan avtagit till vanlig menssmärta, så det var inte så illa. Sköterskan som tittade till oss på uppvaket var 3:e minut (petade på oss och pratade, frågade om vi behövde något, hur vi mådde) var jättesöt och tog med en bricka med te, saft och mackor till mig att äta på sängen. Det var tydligen inte något de gjorde normalt sett (jag bad inte heller om det, hon var bara väldigt omtänksam!), då jag hörde hennes kollega fråga om jag inte skulle fika något innan jag gick (hade precis klätt på mig för att gå)... Och hon sa "jag gav henne fikat på sängen, jag tycker det är mycket trevligare!" :) En stor guldstjärna till den sköterskan. Den som ger det lilla extra på jobbet. Blir tårögd bara jag tänker på det :) Sen plockade mamma upp mig igen helt enkelt.


     


    Så ja, slutsatsen är väl att personalen i Falun är otroligt omtänksamma och i grund och botten fina människor. Vet inte hur det är i övriga landet, men jag tycker det gjorde stor skillnad i en sådan tråkig situation, så beter de sig sådär överallt (och det hoppas jag verkligen för alla som måste uppleva något så psykiskt jobbigt!) så har du nog tillräckligt med stöd vart du än vänder dig :) Hoppas allt går väl!

  • Anonym (op)

    Jag jobbar på operation, och det stämmer, du får inte ha någon anhörig med dig in på salen. Man brukar säga hejdå på avdelningen innan man körs i säng till op. Är det ett daguppvak (man går hem direkt från uppvaket, byter om där), kan anhöriga få komma dit. Oftast brukar det inte behövas, eftersom många sover 1 h efter ingreppet. Man väcks alltid (och vaknar upp!) inne på operationsrummet, men det kommer man sällan ihåg! På uppvaket somnar man om eftersom man är trött av alla mediciner. 

  • Mamori

    När jag gjorde en så låg det flera tjejer och väntade på operation och det var därför inte killen fick vara med. Då har man ju också bytt om till sterila sjukhuskläder. Men du kan få lite lugnande medel om du är orolig.

  • Anonym (op)
    Mamori skrev 2014-11-28 06:58:53 följande:

    När jag gjorde en så låg det flera tjejer och väntade på operation och det var därför inte killen fick vara med. Då har man ju också bytt om till sterila sjukhuskläder. Men du kan få lite lugnande medel om du är orolig.


    Sjukhuskläder är inte sterila. 
Svar på tråden livrädd!! några frågor om abort