• linn74

    Önskar tips på smidig o ergonomisk bärsele

    Hej, Kollar en del på sjalbarn o kollat tips där oxå. Tänkte jag lägger en tråd här med o ser vad ni vana bärare tycker.
    Tips önskas på smidig o ergonomisk bärsele. Som är lätt att ta på om man är själv hemma. Vi har en vi hade en kort period till dottern en patapum men den tyckte vi var stökig att knäppa. Stökigt med att knäppa den bak i ryggen. är alla selar sådana?? Sonen är ca 8 mån o väger nog runt 8 kilo nu (ska till bvc på 8 mån koll inom kort tror jag...) 
    Så läste jag tex en gammal tråd där ngn inte alls tyckte tyckte beco butterfly var smidig o på sjalbarn läste jag ngt helt annat...Hmm, vad ska man satsa på? Jag bär en hel del o elasktisk bärsjal men vill gärna ha en sele upptill.
    Skulle det oxå finnas ngn modell som kan vara delvis eller allra helst helknäppt innan man sätter i bebben hade det varit toppen,men jag vet inte om det finns...
    Så tacksam för era tips!
  • Svar på tråden Önskar tips på smidig o ergonomisk bärsele
  • solskenskaka

    Vi har nyligen köpt en Manduca som vi är mycket nöjda med. Vi bär med korslagda axelband och då blir det enkelt att spänna på sig selen själv. Sätter bara på sig ena, 'stoppar' i bebben och sätyer fast det andra. Mkt enkel att spänna till själv också. Om du bor eet minsta nära Helsingborg finns där en butik som säljer både Manduca och Ergo baby så man kan prova. Jag tyckte Manducan var mkt skönare men kan nog vara en smaksak och bero åå hur man är byggd. Lycka till!

  • Flickan och kråkan

    Alla de selar som har knäppning bakom nacken (vilket är de flesta) som patapum kan man, om man hellre vill, välja att ha den färdigknäppt och sedan stoppa i barnet uppifrån om man ser till att ha riktigt långa axelremmar. Sedan när man satt i barnet så drar man åt axelbanden.

    Kan du inte flytta remmen bak? På det flesta selar är det flyttningsbart och man för upp det så att det är lagom högt för att nå lätt bakom nacken. Ergons (vissa) rem sitter långt ner och är fast. Då får man ha spännet knäppt och trä selen över huvudet först. Därefter gör man som beskrivet ovan alternativt sätter i barnet innan man knäpper höftbältet och sedan drar man åt axelbanden.

  • Isabella89

    Har en manduca och när jag använt den så låter jag knäppet bak vara knäppt och sen öppnar jag i sidorna istället. Lyckades aldrig knäppa bak.

  • linn74

    Inte testat om axelremmarna är tillräckligt långa för att göra som Flickan och kråkan skriver, vet ej heller om remmen går att flytta. Den köpte vi begagnad för nästan 6 år sedan o hade den en kort period, tyckte just den var krånglig med knäppning...Vet ej heller om ngn rem går att flytta, fick då inte med ngn beskrivning.Så just nu känner jag mest att jag vill kolla ngn annan modell.
    Tack annars för tips hittills!!

  • Flickan och kråkan

    I stort sett alla bärselar har ju samma konstruktion som patapum. Beco butterfly II är väl den enda sele som har en helt annan konstruktion med knäppningen fram. Sedan finns dem dem som man kan korsa axelremmarna i ryggen med.

    Spontant tycker jag inte att just nackspännet ska utgöra ett sådant problem. Jag har haft många olika och flyttar man spännet så att det passar en själv så är det inte svårt att knäppa. Delar jag och sambo sele så måste vi givetvis flytta nackspännet då vi är så väldigt olika långa. De är ju tänkta att kunna användas av bärare av olika längd så därför går det att flytta.

    Ditt barn är ju så pass gammalt också nu att det kanske blir mycket ryggbärande snart? 

  • linn74

    Hmm, har aldrig burit på rygg...Inte ens med dottern,henne bar jag fram i sjal sen testade jag selen när hon börjat gå men gillade inte den, o hade sjal lite till istället då. vet en tjej som visade en ryggknytning,men jag testade aldrig den. O än så länge är sonen nöjd med att sitta fram...
    Ska kolla Beco butterfly II .

  • linn74

    googlade på beco butterfly II o hittade en blogg från 2013, milly o molly blogspot tror jag den hette, stod där iaf att den inte tillverkas längre...uppfattade det som att beco soleil var efterföljare... 
    men ska söka vidare...

  • Flickan och kråkan
    linn74 skrev 2014-11-18 21:16:18 följande:

    googlade på beco butterfly II o hittade en blogg från 2013, milly o molly blogspot tror jag den hette, stod där iaf att den inte tillverkas längre...uppfattade det som att beco soleil var efterföljare... 

    men ska söka vidare...


    Nej, den nytillverkas inte. Man får köpa begagnad. Jag gjorde det men har sålt min vidare.
  • Donum

    Jag älskar beco butterfly 2. Otroligt synd att efterföljarna inte har samma smarta funktion.

  • linn74

    Okej, ska kolla lite kanske då efter en begagnad Beco Butterfly II. Kändes smidigt med knäppning fram ju.
    Finns det annars andra med knäppning fram?? Eller som går att ha delvis eller helt förknäppta innan man sätter i bebben???

  • vincere

    Jaha. Jag tänkte bara tipsa, då den går att ha delvis knäppt bär man sätter i bebis. Till Ts.


    Flickan och kråkan skrev 2014-11-19 19:59:48 följande:

    Men den har precis samma konstruktion som patapum och de flesta andra erg. bärselar.


  • vincere

    Vad är skillnaden mellan Beco butterfly 2 & pognae undrar jag? Båda kan bära från nyfödd till 20 kg på både mage och rygg. Konstruktionen tycker jag ser lika ut...

  • Flickan och kråkan
    vincere skrev 2014-11-20 06:06:47 följande:

    Såg nu att det var knäppningen fram.


    Ja. Den har även en innersele som gör att man kan sätta i barnet i selen först och sedan sätta på sig sele + barn. Det gör att man t.ex kan byta bärare utan att ta ur barnet ur selen. Vissa tycker att det underlättar när man ska ha upp barnet på ryggen t.ex.
  • linn74

    Kollade sjalbarn men hittade ingen begagnad Beco Butterfly II men ska söka vidare, känns ändå som att det där med knäppning fram känns bra tycker jag.

Svar på tråden Önskar tips på smidig o ergonomisk bärsele