• Anonym (Vill bo i villa)

    Räknar inte SBAB lite snålt i sin lånekalkyl?

    Jag tjänar 40 tkr/mån och har en möjlig insats på 700 tkr om jag köper ett hus. Detta medför att jag får låna 2,5 mkr vilket skulle ge mig en lånekostnad på 4345 kr/mån inkl. en amortering på 1500 kr/mån. Är det bara jag som tycker detta låter väldigt lågt? Tjänar jag 40 tkr har jag ut 29 tkr/mån netto. Skulle jag köpa ett hus som inte är dyrt i drift så skulle det kanske gå loss på ca 3-4 tkr/mån. Det skulle alltså innebära boendekostnader på 7-8 tkr kr för ett hus för 3,2 mkr.

    Skulle jag låna 3 mkr så får jag enligt SBAB betala 7100 kr/mån i lån + amortering och lägger jag då på boendekostnader på 3-4 tkr/mån så landar det på 11 tkr. 

    Kan även inflika att jag har två barn vv och jag får barnbidrag för ett av dessa.
    Enligt en schablonuträkning ska man ha minst 7000 kr kvar att leva på som vuxen och 2000 kr per barn. I min husberäkning verkar det ju som att jag snarare måste ha 20 tkr kvar att leva för. Stämmer detta? Eller räknar dom med helt andra siffror eller att man blir arbetslös?

  • Svar på tråden Räknar inte SBAB lite snålt i sin lånekalkyl?
  • Vinterankan

    Jag tycker det låter rimligt. Jag har några tusenlappar mer än dig i månaden och ca 2,5 miljoner känns som det min ekonomi skulle klara vid en normal eller hög ränta.

    Du kan ju inte räkna på dagens extremt låga räntor, det var faktiskt inte speciellt länge sedan som räntan låg betydligt högre.

    Googla "hur mycket får jag låna" så kommer du komma in på en bra kalkyl på swedbank som du kan använda dig av för att se vilka kostnader som du borde ta höjd för.

  • Anonym (Vill bo i villa)
    Erki skrev 2014-11-17 14:46:51 följande:

    Dom räknar på en mycket högre ränta, tror det är 7%.


    Men snacka om att ta i i överkant. 7% med noll inflation i landet. God morgon yxskaft säger jag bara. Vi lär inte komma upp i några 7% inom någon som helst överskådlig framtid. Kan man ju lika gärna räkna med 20% och sluta bevilja lån. Fast det lär dom ju inte vilja för då förlorar dom miljarder. Skrattande

    Kan man snacka ner dom till att acceptera ens egna siffror eller är 7% omöjligt att ta sig förbi?
  • ursula
    Anonym (Vill bo i villa) skrev 2014-11-17 15:08:17 följande:
    Men snacka om att ta i i överkant. 7% med noll inflation i landet. God morgon yxskaft säger jag bara. Vi lär inte komma upp i några 7% inom någon som helst överskådlig framtid. Kan man ju lika gärna räkna med 20% och sluta bevilja lån. Fast det lär dom ju inte vilja för då förlorar dom miljarder. Skrattande

    Kan man snacka ner dom till att acceptera ens egna siffror eller är 7% omöjligt att ta sig förbi?
    Tja bankerna använder både hängslen och livrem
  • Anonym (Vill bo i villa)
    Vinterankan skrev 2014-11-17 15:02:45 följande:

    Jag tycker det låter rimligt. Jag har några tusenlappar mer än dig i månaden och ca 2,5 miljoner känns som det min ekonomi skulle klara vid en normal eller hög ränta.

    Du kan ju inte räkna på dagens extremt låga räntor, det var faktiskt inte speciellt länge sedan som räntan låg betydligt högre.

    Googla "hur mycket får jag låna" så kommer du komma in på en bra kalkyl på swedbank som du kan använda dig av för att se vilka kostnader som du borde ta höjd för.


    Jag kan ju låna på 5 år med 2,10% i ränta. 10 år ligger som mest på 3,49 hos SBAB, vilket också är överkomligt. Förstår egentligen inte resonemanget med just 7%. Den inflationstakt som skedde förr lär vi inte se igen och därmed borde siffrorna anpassas efter detta.
  • MsM84
    Anonym (Vill bo i villa) skrev 2014-11-17 15:10:38 följande:

    Jag kan ju låna på 5 år med 2,10% i ränta. 10 år ligger som mest på 3,49 hos SBAB, vilket också är överkomligt. Förstår egentligen inte resonemanget med just 7%. Den inflationstakt som skedde förr lär vi inte se igen och därmed borde siffrorna anpassas efter detta.


    Bara 2008 låg räntan kring 5% så det är inte länge sen räntan var betydligt högre. Ska du köpa hus måste du ta hänsyn till att en dag kommer räntan öka.
  • Anonym (Vill bo i villa)
    MsM84 skrev 2014-11-17 15:12:56 följande:
    Bara 2008 låg räntan kring 5% så det är inte länge sen räntan var betydligt högre. Ska du köpa hus måste du ta hänsyn till att en dag kommer räntan öka.
    Ja, men jag kan ju gardera mig i 10 år mot att just det scenariot ska hända och 10 år är en lååååång tid.
  • Anonym (Villaägare)
    Anonym (Vill bo i villa) skrev 2014-11-17 15:08:17 följande:

    Men snacka om att ta i i överkant. 7% med noll inflation i landet. God morgon yxskaft säger jag bara. Vi lär inte komma upp i några 7% inom någon som helst överskådlig framtid. Kan man ju lika gärna räkna med 20% och sluta bevilja lån. Fast det lär dom ju inte vilja för då förlorar dom miljarder. 

    Kan man snacka ner dom till att acceptera ens egna siffror eller är 7% omöjligt att ta sig förbi?


    Vad säger att inflationen är 0 om 10-15år?
  • Anonym (J)

    29 000 minus 8 000 för huset är 21 000. För att betala alla övriga räkningar, samt mat, kläder, semester, sparande, nöje, eventuella sjukdagar. För 3 personer.  Det är inte mycket, tycker jag.

  • Anonym (Vill bo i villa)
    Anonym (Villaägare) skrev 2014-11-17 15:21:02 följande:
    Vad säger att inflationen är 0 om 10-15år?
    Ingen vet vad inflationen är om 10-15 år, men dom senaste åren har det ju inte gått så lysande direkt. Och går inflationen upp stiger förhoppningsvis min lön också. ; )
Svar på tråden Räknar inte SBAB lite snålt i sin lånekalkyl?