• bebbsing

    hemmagjorda julklappar

    Hej! tänkte för i år börja göra de flesta julklapparna på egen hand alltså hemmagjorda. Någon som har några bra idéer på bra presenter som blir personliga? förra året gjorde jag exempelvi "52 reasons why Iove you" deck of cards som blev vääääääldigt uppskattat. Vill gärna göra något mer personligt som folk faktiskt blir berörda av och inte bara rita på en mugg. känns lite halvtrist.

  • Svar på tråden hemmagjorda julklappar
  • Malima

    En gång har jag gett bort the med budskap på. Jag köpte helt enkelt te som jag tog bort lappen på och bytte ut mot en egen lapp med olika budskap på. Kompisen som då fick den hade det lite tufft i livet just då så hon fick vidsomsord som skulle hjälpa henne i det svåra. Det var väldigt uppskattat!

  • Anonym (qwerty)

    Pinterest är en sjukt bra sida för tusentals idéer om du inte har inspiration.

  • Neelah

    Vilken typ av pyssel? Min mormor älskar en viss typ av tomtar, så hon får en sån tomte som jag har virkat. Min svägerska är dansare, så hon får benvärmare... En scrappad kalender med bilder på barnen till barnens mormor och morfar, nåt med katter till svärmor... 


    Följ dina drömmar
  • Anonym (ekorren)

    ÅÅÅÅÅH BÄSTA TRÅDEN!
    Har du några fler förslag ts?

    Jag har gjort adventskalender av tändsticksaskar. De små askarna... lagt i tändstickor (1 vid 1:a advent, två vid 1:a advent...) små godisar och roliga lappar och till och med en youtubeadress som ledde till en julsång.


    Jag har nästan alltid gjort egna julklappar! Till mina kusiner gjorde jag en gång ett jättestort träd i ståltråd. Mina föräldrar och jag gav ihop så vi hängde deras gåva (200 kr i 10:or) i snören i trädet. såg ut ungefär såhär: kaleido.nu/matilda-bengtsson/

    Jag har scrappat canvastavlor till min mormor och morfar. med en bild på dem. Jag har dock upptäckt att de uppskattar hembakta kakor i en fin burk. Detta ska jag göra i år också.

    köpt en urtråkig bok och skurit ut en "gömma" där jag lagt biobiljetter

    under en längre tid frågat lite konstiga frågor till en viss person. Typ: vad skulle du göra om en alien landade i din trädgård? sedan scrappbookat ihop en pytteliten faktabok om personen

    Det är allt jag kommer på nu :P

  • bebbsing

    en ur grym ide som jag faktiskt spånat på lite tidigare då jag upptäckte det på nätet! men visste inte vad jag skulle skriva på lapparna. Har du något exempel?

  • bebbsing
    Anonym (ekorren) skrev 2014-11-17 21:26:10 följande:

    ÅÅÅÅÅH BÄSTA TRÅDEN!
    Har du några fler förslag ts?

    Jag har gjort adventskalender av tändsticksaskar. De små askarna... lagt i tändstickor (1 vid 1:a advent, två vid 1:a advent...) små godisar och roliga lappar och till och med en youtubeadress som ledde till en julsång.


    Jag har nästan alltid gjort egna julklappar! Till mina kusiner gjorde jag en gång ett jättestort träd i ståltråd. Mina föräldrar och jag gav ihop så vi hängde deras gåva (200 kr i 10:or) i snören i trädet. såg ut ungefär såhär: kaleido.nu/matilda-bengtsson/

    Jag har scrappat canvastavlor till min mormor och morfar. med en bild på dem. Jag har dock upptäckt att de uppskattar hembakta kakor i en fin burk. Detta ska jag göra i år också.

    köpt en urtråkig bok och skurit ut en "gömma" där jag lagt biobiljetter

    under en längre tid frågat lite konstiga frågor till en viss person. Typ: vad skulle du göra om en alien landade i din trädgård? sedan scrappbookat ihop en pytteliten faktabok om personen

    Det är allt jag kommer på nu :P


    Malima skrev 2014-11-17 20:49:37 följande:

    En gång har jag gett bort the med budskap på. Jag köpte helt enkelt te som jag tog bort lappen på och bytte ut mot en egen lapp med olika budskap på. Kompisen som då fick den hade det lite tufft i livet just då så hon fick vidsomsord som skulle hjälpa henne i det svåra. Det var väldigt uppskattat!


    en ur grym ide som jag faktiskt spånat på tidigare. men fick problem då jag inte visste vad jag skulle skriva på lapparna. Har du något exempel.  Vill göra gå i samma spår som du.

  • Malima

    Oj, jag minns inge något exakt som jag skrev, det var många år sen det teet gavs bort, men jag skrev en massa olika citat. Man kan ju tänka sig knepiga frågor till besserwissern, gåtor till den luriga, korta skämt till den skojfriske... Det måste ju intr vara citat
    Andra presenter skulle väl kunna vara checkhäfte med olika saker. Ex. Hjälp med städning, massage, middag, biobesök,fika, picknick, shoppinghjälp ja beroende på vem som ät mottagare.
    Olika kakmixer kan vara kul att ge bort, eller brödmixer i burk. Mottagaren tillsätter bara vätskan( och jäst om man gör bröd). Googla på cookie in a jar så hittar du recept!

    Smaksätt olivolja med ex rosmarin, vitlök osv och ge bort.
    Egen marmelad/sylt/ saft brukar vara uppskattat, särskilt om det är en speciell blandning.

    Är det någon särskild person du ska ge till? Det kan vara lättare att hjälpa till om man vet mer om mottagaren.

  • kakan88

    Min dotter ska ge bort glittriga kottar till de hon tycker om... En sten också.

    Men du verkar äldre än 4 år, så då kan jag istället tipsa om följande:

    ¤ Spraya/använda decoupage på en gammal loppis burk och fyll med exempelvis: hemmagjorda praliner, köpte praliner, hemmagjorda kakor.
    ¤ Spraya/använda decoupage på glasburkar och fylla med hemmagjord sylt, marmelad eller gelé till exempel.

    Det är vad jag kommer på just nu. Men jag kan tipsa om sidor som www.dumpaday.com (kolla under fliken "genius ideas"), Pinterest, olika grupper på facebook som är sprängfyllda med kreativa människor.

    skapligtgott.blogg.se finns det några julgodis/julpralin recept som jag har gjort.

  • Rafael90

    Min mamma hatar grejer och pryttlar som bara ligger, så i år har jag stickat vantar och sockor till familjen plus att jag tänkte göra godis och bakverk och lägga i snygga burkar. Funderade även på att göra marmelad eller sylt med nån julsmak (typ fikon) men lyckades inte hitta färska fikon.

  • FrökenFiffig

    Om man vill ge bort något annorlunda ätbart så kan man blanda honung med kakao och några droppar pepparmyntsolja. Har man den honungen i varm mjölk så döööör man, så gott är det:) Sätter man sen en fin, personlig etikett på så är det ju en jättefin klapp. 
    Man kan ju också redan nu slänga i vitlök och chilifrukter i en flaska olivolja, lagom till julafton har den dragit in smakerna och är ljuvlig:)
    Eller sy en enkel vetevärmare. Eller handledsvärmare i fleece med spets och grejer på? 

    Jag äääälskar hemmagjorda julklappar/presenter, märks det? ;) hihi

    Vi syr lapptäcken och massa annat, kika om ni vill ha inspiration!
    Bland annat önskearmband under "Osorterat" - jätteenkelt men lite annorlunda...

    http://www.heart2heart.n.nu/

Svar på tråden hemmagjorda julklappar