• mickisen

    Dubbeldagar

    Hej,

    Min dotter föddes 30 januari 2014.
    Sedan dess har jag inte tagit ut några dagar medans min sambo tagit ut dels sina 10 dagar och sedan med start i maj varannan fredag. Från hennes 1 årsdag kommer jag börja ta ut 5 dagar för att behålla min SGI. Men min fråga är; Kan min sambo fortfarande ta ut sina "varannan fredag-dagar" efter 30 januari 2015?  När jag läser på er hemsida verkar det som att vi från hennes 1 årsdag inte kan ta ut dubbeldagar? Varför?
    Finns det något vi kan göra? eftersom vi inte har gjort av med de första 180 dagarna är så kan vi ju inte utnyttja lägsta dagarna. Om jag tolkar det rätt så kan vi därmed inte vara hemma tillsammans överhuvudtaget om han inte tar ut semester istället?

    Stort tack på förhand.

    Hälsar Mikaela

  • Svar på tråden Dubbeldagar
  • Försäkringskassan
    Hej

    Tar din sambo endast ut föräldrapenning varannan fredag så kan du ju ta ut föräldrapenning för övriga dagar i veckan. Ni har då ingen anledning till att ta ut dubbeldagar.


     


    Dubbeldagar är när ni tar ut föräldrapenning för exakt samma dagar samt ersättningnivå. Dessa dagar kan som längst tas ut tom barnets 1 års dag.


     


    Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar.


    Det innebär att när ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder.


     


    Ni kan bara ta ut föräldrapenningdagar från era gemensamma 240 dagar med föräldrapenning och inte från det 60 dagarna som är reserverade.


     


    Det innebär att om ena föräldern avstår alla dagar till den andre föräldern så kan han eller hon inte ta ut dubbeldagar. De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus.


    Se länk till faktablad ? föräldrapenning http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1401.pdf?MOD=AJPERES
    Hälsningar
    Robin, handläggare
  • mickisen
    Hej Robin,

    Och tack för svar.

    Men vi kommer ju ta ut dagar på samma ersättningsnivå från och med 30 januari (eftersom vi inte har tagit ut 180 dagar så kan vi ju inte ta lägsta dagarna) 
    Om han då tar fredagen så kan ju jag bara ta mån-tors på sjukpenningsgrundande nivå? Och då tar jag ju bara ut 4 dagar och då förlorar jag väl min SGI?


     En fråga till; sedan när jag börjar jobba och vill fylla upp till heltid, tas den "uppfyllnadstiden" från våra dagar? eller är den oberoende av dessa?

    Hälsar Mikaela


     


     


     


     


     


  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om din sambo tar föräldrapenning på fredag så kan du ta ut för söndag-torsdag från barnets ett-årsdag så skyddar du din SGI .

    Om du väljer att fylla upp med föräldrapenning när du börjar arbeta deltid så tas dessa dagar utav det totala antalet dagar ni fick barnet när det föddes.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

  • mickisen

    Hej!

    Stort tack för svar! Jag hade för mig att man endast fick ta lägsta dagar på helgen (och därmed skulle vi inte få ihop våra dagar).Vet inte vad jag har fått det ifrån.
    Hälsar Mikaela

  • Försäkringskassan

    Hej mickisen


     


    För att ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på helgen (lediga dagar) så måste man ta en dag föräldrapenning i anslutning till helgen dvs fredag eller måndag. Eftersom du tar ut föräldrapenning på måndagen så kan du även ta helgen.


     


    Lägstanivådagar kan man ta ut på lediga dagar utan att ta en dag i anslutning till de lediga dagarna. För att få ta ut lägstanivådagar så måste man ni ha tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå.


     


    Hälsningar


    Alex, handläggare

Svar på tråden Dubbeldagar