• Hunter262

    Snöslunga

    Jag vill bara upplysa alla ni som tänker köpa en snöslunga. Jag har för visso råd att köpa en ny men hittade en gammal STIGA slunga i förrådet. Tänkte det skulle vara ett roligt projekt att få igång den gamla -86:a Stiga 850. Gratis är alltid trevligt, men upptäckte att reservdelarna kostade mer än vad 4:a nya slungor kostade.
    Så jag fick mig en tankeställare om man ska köpa en slunga bör man titta på vad reservdelar kostar och hur länge reservdelar ligger i lager så dom inte har utgått inom 5 år.

    Det är väldigt kort lager tid och reservdelar har oftast utgått, då behöver det inte handla om 20 år gamla maskiner, utan ganska relativt ny begagnade maskiner.

    Ex Min gamla slunga snöfläkts-axeln ca 5000:- ena leverantören skulle ha 10000:- he he det kunde han glömma vilket den första också fick göra. Så det var bara en dela av flera. men nu får jag igång den gamla slunga ändå för jag har turen att tillverka alla delarna själv billigt och nästan gratis i princip.  

    Mitt råd, köp aldrig en begagnad snöslunga som är mer än 1 år gammal, går något sönder blir det billigare att köpa en ny.

    Tips!

  • Svar på tråden Snöslunga
  • Anton Chigurh

    Mmm, jag har köpt en ny på Biltema, bara för någon vecka sen, mellanmodellen med el-start, och jag hade först tänkt köpa en Husqvarna, eller likn av dom lite dyrare, och trodde jag, bättre modellerna, men när jag kollat upp ett och annat fick ju för böveln Biltemas snöslungor dom bästa omdömena ute bland folk. Att dom sen är betydligt billigare än Husqvarna gör ju inget.

    Biltemas skall tydligen vara fan så driftsäkra. Jag har aldrig haft en slunga förr så jag fick gå på andras omdöme. Och då, trots att dom ligger mycket lägre i pris, var det liksom inget att välja på.

    Jag återkommer om ett år eller två och redovisar om jag valt rätt eller fel !!!

    Kram //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Studentpappa
    Anton Chigurh skrev 2014-11-19 12:29:57 följande:

    Mmm, jag har köpt en ny på Biltema, bara för någon vecka sen, mellanmodellen med el-start, och jag hade först tänkt köpa en Husqvarna, eller likn av dom lite dyrare, och trodde jag, bättre modellerna, men när jag kollat upp ett och annat fick ju för böveln Biltemas snöslungor dom bästa omdömena ute bland folk. Att dom sen är betydligt billigare än Husqvarna gör ju inget.

    Biltemas skall tydligen vara fan så driftsäkra. Jag har aldrig haft en slunga förr så jag fick gå på andras omdöme. Och då, trots att dom ligger mycket lägre i pris, var det liksom inget att välja på.

    Jag återkommer om ett år eller två och redovisar om jag valt rätt eller fel !!!

    Kram //Anton


    Jag har en Husqvarna och har i efterhand sett att de säljs under flera olika namn med i stort sett identiska specar. COOP:s bland annat är väl samma maskin men några tusen billigare. Minns inte exakt vilka olika märken som var samma nu men det gick att hitta vid lite googling.

    Kan inte säga att jag är särskilt imponerad av min, driften som är friktionsdrift (iofs har väl alla billigare varianter det) gummiskiva mot ett hjul typ. Slirar väldigt enkelt när det blir lite motstånd. Motorn är ju otroligt stark jämfört med resten av konstruktionen.

    Ångrar mig att jag inte letade en begagnad Honda med riktigt växellåda och hydrostatdrift.
    If you wanna get fit, get crossfit.
Svar på tråden Snöslunga