• Inga bekymmer

    Ninjago på förskolan!

    Den senaste tiden så har 4-åringen pratat mycket om att dödas. Jag har förstått att det kommer från förskolan men inte vetat hur. Igår berättade min 4-åring att han och en kompis hade spelat Ninjago på I-pad på förskolan. Jag visste inte vad det var för spel men kollade upp det och ser att det är spel med våldsinslag. Tycker det är helt galet att sådana spel tillåts på en förskola då jag anser det vara upp till föräldrarna att bestämma huruvida ens barn får spela spel med våldsinslag. Sen kan man ju ifrågasätta om dom ska spela spel på I-pads alls på förskolan. Förskollärarna vill nog ha lugn och ro...???? Vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Ninjago på förskolan!
  • gossensmamma

    Att barnen ibland spelar på iPad på förskolan tycker inte är något problem. Många spel kan man lära sig mycket av, och att dessutom göra det tillsammans utvecklar samarbetsförmågan. Men om det är något spel som du inte känner är lämpligt, så tycker jag du ska prata med pedagogerna.

  • Anonym (m)

    ninjago är  en sorts legogubbar som även finns i spel. 

  • Anonym (@)

    Har inte heller uppskattat det. Men fick gilla läget  när personalen tyckte det var ett nytt pedagogiskt grepp att ha i stort sett fritt dataspelande. En dag kom en personal emot mig strålande glad och berättade att 8 barn suttit framför en dator hela eftermiddagen och samarbetat kring ett spel... Och ute var det strålande sol...   

  • Inga bekymmer

    Skrev jag nånstans att spel är hemskt? Huvudfrågan här är just spel med våldsinslag, är det upp till förskolepersonalen att tillåta sådant på fs utan att ha föräldrars samtycke? Ja, Ninjago är med legogubbar som dödar andra gubbar, kan tyckas harmlöst men spelar ingen roll. Varför har ingen ens upplyst om att barnen spelar på I-pad kan man ju undra, när dom är så bra på att informera om allt annat dom har gjort. Känns inte riktigt som dom vill lyfta fram det...

  • Punkster

    En iPad är ett lysande verktyg i det pedagogiska arbetet om det används på rätt sätt. Frågan som behöver diskuteras är snarare om att spela våldsamma spel på förskolan är att använda dem på rätt sätt.

  • Anonym (Fel)

    Eh hade verkligen inte velat att mitt barn spelat spel på förskolan om det inte är ett brädspel med flera spelare!

    I Förskolan ska det pedagogiska fram med lek, stimuli, lärande, sociala biten osv, osv. Inte vill jag att förskollärarna ska göra det lätt för sig genom att stoppa en Ipad med spel i händerna på de små. Prata med dem!

  • Tow2Mater
    Anonym (Fel) skrev 2014-11-20 18:24:26 följande:

    Eh hade verkligen inte velat att mitt barn spelat spel på förskolan om det inte är ett brädspel med flera spelare


    Då kommer det att heta att bara de "rika" som har råd med Ipads hemma kommer kunna ge sina barn den erfarenheten, och karusellen om olikabehandling av barnen är igång igen. Att ny teknik ska användas ingår nog med 99% säkerhet i läroplanen om du läser den; alla nivåer har väl en slags läroplan nufortiden.
  • Anonym (Fel)
    Tow2Mater skrev 2014-11-20 19:08:59 följande:

    Då kommer det att heta att bara de "rika" som har råd med Ipads hemma kommer kunna ge sina barn den erfarenheten, och karusellen om olikabehandling av barnen är igång igen. Att ny teknik ska användas ingår nog med 99% säkerhet i läroplanen om du läser den; alla nivåer har väl en slags läroplan nufortiden.


    Eh jag pratar inte om teknien Ipad, jag pratar om att sitta och spela fördummande, våldsamma spel på den. Som med xbox, playstation osv.

    Lär förskolan ut barnen något vettigt genom användandet av Ipads har jag inga problem med, tvärtom!
Svar på tråden Ninjago på förskolan!