• Anonym (Anonym vab)

    Vab vid deltid när man ej skyddar sgi.

    Har redan ställt frågan men frågar igen.för jag blir inte klok på ert svar!

    Jobbar 75% och bestämmer själv över hur jag fördelar mina timmar, det kan variera från vecka till vecka. Jag fyller inte ut med fp för att skydda sgi. Jag tror lönekontoret räknar 6 Tim /dag. Jag har månadslön.

    Min fråga till er va hur många timmar jag ska jag anmäla vid vab.

    Asta svarar så många som jag skulle jobbat. Betyder det så många timmar som lönekontoret anser att jag skulle jobbat eller så många som jag faktiskt planerat att jobba?

    Ex om jag planerat 8 Tim och vabbar två av dem ska jag då anmäla vab två timmar och att jag skulle jobbat 8 Tim? Dvs få lön som vanligt den dagen (6tim) utan avdrag för vab och sedan dessutom få vab 2tim?

    Jag kanske återgår till jobbet dagen efter och arbetar 4tim som planerat och får då betalt för 6tim.

    Jag får inte ihop att arbetsgivaren beräknar vab på ett sätt och ni tycker jag ska göra på ett annat.

  • Svar på tråden Vab vid deltid när man ej skyddar sgi.
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du ska alltid skriva hur många timmar som du faktiskt skulle ha arbetat den aktuella dagen. Om du vabbar från ett arbetspass som är 8 timmar långt skriver du att du skulle ha arbetat 8 timmar. Sedan fyller du i hur stor del av de 8 timmarna du behövde vara hemma. Vabbar du 2 timmar den dagen blir det 1/4 ersättning.

    Du behöver inte meddela oss hur din arbetsgivare gör eventuella avdrag eller registrerar timmarna.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Vab vid deltid när man ej skyddar sgi.