• Anonym (Förtvivlad)

    Ge mig råd i detta...

    Hej därute.

    Jag är en kvinna med sambo och ett barn. När jag blev gravid miste jag mitt arbete. Därifrån har allt stadigt gått åt helvete. Det är nu fyra år sedan.

    Jag sitter som jag känner fast i en hemsk och svår sits. Min sambo har ett högt uppsatt arbete som han prioriterar högt. Jag är sedan två år sjukskriven för svår depression. Jag känner att min tillvaro är så inrutad att jag kvävs. Han har vänner arbete och aktiviteter vilka han prioriterar. Jag får ta allt inom hem och hushåll. Vi har ej gemensam ekonomi så jag går back varje månad. Jag åkte t o m fast för snatteri då jag tog en matburk till sonen då han var liten. Jag får sälja allt jag har på blocket och Tradera. Mina kläder osv. Jag tynar bort i olycka och ångest. Jag är som fast i helvetet. Jag kan inte separera då jag inte kan få lån till bostad eller lov att hyra då jag är arbetslös. Jag kan inte söka arbete då jag är så sjuk. Ändå förväntas jag vara glad och tacksam mot min sambo. För vadå? Att jag är hans jävla resurs så han kan leva som på hotell? Hade det inte varit för grabben hade jag gett fan och låtit allt förfalla, men då han är astmatiker och allergiker så måste saker hållas efter.

    Hjälp har jag sökt men får bara antidepressiva och vad gör dem, inte ett dugg. Jag skulle behöva ett arbete och hjälp att hålla mig över ytan för att klara det.

    Min sambo tråkas ut av mina problem och vill inte höra. Han är dessutom sällan hemma så det..

    En ond cirkel jag inte vet hur jag ska bryta. Jag ser döden som en tröst och en vila. Jag vill inte ha det såhär. Någon som kan hjälpa med råd?

  • Svar på tråden Ge mig råd i detta...
  • Anonym (En mamma)

    Måste bara säga: Herregud. Vad är det för snål sambo du har? För det första, har man barn tillsammans ska man båda vara överens om ekonomin. Klart ni ska dela på era pengar, du tar ju hand om hans barn! Finns det inte någon som kan hjälpa dig? Mamma, syster eller familj eller något? En vän du kan bo hos? 

  • Anonym (En mamma)

    Måste bara säga: Herregud. Vad är det för snål sambo du har? För det första, har man barn tillsammans ska man båda vara överens om ekonomin. Klart ni ska dela på era pengar, du tar ju hand om hans barn! Finns det inte någon som kan hjälpa dig? Mamma, syster eller familj eller något? En vän du kan bo hos? 

  • Anonym (Förtvivlad)

    Tack för ditt svar:)

    Nej tyvärr har jag ingen alls. Ingen familj och inga vänner som vet situationen fullt ut. Känns även svårt att bo hos en vän i det skick som jag är. Sover halva dagar, gråter hela nätter osv. Ledsen och osocial.

    Jo han är snål. Jag köpte ett par skor i våras för födelsedagspengar jag fått. Han blev tokig. Returnerade dem för att få lugn och ro. Han anser att jag är skyldig honom för han har stått för tvn och soffan. Sen allt jag står för typ all mat, förbrukningsvaror inredning och allt till barnet viftar han bort med att jag får barnbidraget.

  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-11-20 01:20:50 följande:

    Tack för ditt svar:)

    Nej tyvärr har jag ingen alls. Ingen familj och inga vänner som vet situationen fullt ut. Känns även svårt att bo hos en vän i det skick som jag är. Sover halva dagar, gråter hela nätter osv. Ledsen och osocial.

    Jo han är snål. Jag köpte ett par skor i våras för födelsedagspengar jag fått. Han blev tokig. Returnerade dem för att få lugn och ro. Han anser att jag är skyldig honom för han har stått för tvn och soffan. Sen allt jag står för typ all mat, förbrukningsvaror inredning och allt till barnet viftar han bort med att jag får barnbidraget.


    Är det han som står på kontraktet på ert boende? Kan du inte be honom flytta ut? Tänker att det kanske är svårt för dig att må bra igen när han är i närheten och sänker dig på det här viset.. Kan ju inte vara lätt att leva såhär. Inte ska du behöva må såhär, du behöver ju någon som stöttar dig! Kanske du borde berätta om din situation för någon? Eller prata med soc? Finns ju kvinnoboenden/gruppboenden? Vad säger din sambo om separation? 
  • Anonym (Förtvivlad)

    Han vill ej separera säger han. Själv vill jag det om jag skulle få ett eget boende. Jag är rädd att blanda in soc främst pga min son. Jag har gett upp att prata om det med vänner. Jag har försökt med en men hon orkade inte med den negativa energin som hon sa. Gör nåt åt det sa hon, sådär skulle aldrig jag acceptera att ha det. Nej inte jag heller tänker jag men vet ju inte hur/vad jag ska göra. Idag har vi ingen kontakt.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Han vill ej separera säger han. Själv vill jag det om jag skulle få ett eget boende. Jag är rädd att blanda in soc främst pga min son. Jag har gett upp att prata om det med vänner. Jag har försökt med en men hon orkade inte med den negativa energin som hon sa. Gör nåt åt det sa hon, sådär skulle aldrig jag acceptera att ha det. Nej inte jag heller tänker jag men vet ju inte hur/vad jag ska göra. Idag har vi ingen kontakt.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Han vill ej separera säger han. Själv vill jag det om jag skulle få ett eget boende. Jag är rädd att blanda in soc främst pga min son. Jag har gett upp att prata om det med vänner. Jag har försökt med en men hon orkade inte med den negativa energin som hon sa. Gör nåt åt det sa hon, sådär skulle aldrig jag acceptera att ha det. Nej inte jag heller tänker jag men vet ju inte hur/vad jag ska göra. Idag har vi ingen kontakt.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Han vill ej separera säger han. Själv vill jag det om jag skulle få ett eget boende. Jag är rädd att blanda in soc främst pga min son. Jag har gett upp att prata om det med vänner. Jag har försökt med en men hon orkade inte med den negativa energin som hon sa. Gör nåt åt det sa hon, sådär skulle aldrig jag acceptera att ha det. Nej inte jag heller tänker jag men vet ju inte hur/vad jag ska göra. Idag har vi ingen kontakt.

  • Johan75

    Jag är övertygad om att du är värd väldigt mycket mer än vad du själv tror, både som mamma och som individ. 

    Jag tror du måste få prata med någon. Finns det ingen som du kan öppna dig för och berätta vilket liv du lever och hur du mår? Har du någon slags samtalskontakt kopplat till din depressionsdiagnos? 

    Ditt förhållande är nog en stor del av att du mår dåligt. Som du beskriver din sambo så verkan han vara en stor skit (om du ursäktar språket). 


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Förtvivlad)

    Tack Johan, det var fina ord!

    Jo jag har en samtalskontakt. Hon menar bara att jag skall separera. Men då är vi där igen.., jag har inget socialt skyddsnät och kan alltså inte.

    Och han menar att det inte är han som är sjuk utan jag och han skall inte behöva leva som sjuk. Och det har han väl rätt i. Men jag sitter fast i ett skruvstäd.

Svar på tråden Ge mig råd i detta...