• HappyOlive

    Bygga om toaletten, hjälp!

    Hellu!

    Vi har tankar på att flytta in i ett hus, men... Det är en del på huset som måste fixas enligt mig. Min sambos motto är nog mer "har det väggar duger det". Mitt största intresse är barn och inredning så mitt motto ser lite annorlunda ut.
    Men som tur är har vi möts på att "kostar det inte för mycket så varför inte!".

    Idag finns bara en toalett i huset och den är mycket liten.
    Sitter man på toaletten får man mer eller mindre knäna inkörda i ett skåp, slår lätt i högerarmen i handfatet och duschen är myhyhycket trång. Bye bye, baby good bye :)

    Jag vill ta bort en vägg/förlänga rummet och duschen ska bort helt. Lägga in ett lite större badkar och sätta en bänk runt om badkaret åt båda hållen... Svårt att förklara men se på bilden så förstår ni nog tanken.

    Handfaten och toaletten kommer inte flyttas mer än kanske ca en halvmeter åt sidan för att få plats med större handfatsbänk och ge mer plats till toaletten.
    Och badkaret kommer ju ligga över där duschen var förut.
    Hela huset är i trä så då ska det väl vara mycket lättare att flytta på avlopp osv?

    Har inte bestämt mig för vad det ska vara på väggar och golv än men det kommer väl bero mycket på vad allt går på...

    Jag är helt okunnig, så här uppskattas mycket tips och idéer! Be nice!

  • Svar på tråden Bygga om toaletten, hjälp!
  • Ful Anka

    Tjena.
    Först och främst, lägg en budget på 250.000kr och kontakta en firma för jobbet. Diskutera igenom med dom vad du vill ha och sen kan de ge sina rekommendationer. Tänk på att du behöver elektrisk golvvärme och ljudisolerande väggisolering etc.
    Kolla också med Anticimex som ska besiktiga badrummet vad de har för krav för att godkänna bygget.
    Sen är det det vanliga, var beredd på ändringar och föreningar. Ha tålamod och en gnutta tur. Lycka till.


    This is my life and I don't care
  • Gustavf

    Är det tänkt att badkaret skall vara inbyggt? Isåfall tänk på att det blir extra jobb och risker (om något skulle gå fel så syns det inte lika lätt).
    Om det är mycket att förvara så kan ju spegelskåp vara intressant istället för spegel, även om kan göra att tvättstället känns lite grundare.Du skulle ju kunna ha förvaring under bänkarna för handukar etc.
    När det gäller kakel, titta på kantskuret för då kan man få väldigt smala fogar. Gäller bara att ha en bra plattsättare så det inte ser ojämt ut i mötena mellan plattorna.

Svar på tråden Bygga om toaletten, hjälp!