• Melinda86

    Sjukskriven

    Säg att man är en ensamstående mamma. Har ett barn sen innan på 5 år med gemensam vårdnad med pappan, får sedan ett till barn med en pappa som inte är med i bilden. Efter förlossningen blir du sjukskriven, lämnar det stora barnet på dagis på heltid på dina veckor men är hemma med bebisen.

    Har man rätt till det eller är det fusk? Känns som att man bara sparar på sina fp dagar?

  • Svar på tråden Sjukskriven
  • Lovis111

    Jag är inte säker men jag tror att man har rätt till full tid för det femåriga barnet. Det finns antagligen en anledning till att man blivit sjukskriven från början.

  • pigglet

    För att bli sjukskriven från sin föräldraledighet krävs att någon annan tar hand om bebisen. Finns ingen pappa med i bilden måste det bli någon annan.

  • pigglet

    En ensamstående mamma med bebis som är hemma men inte tar ut någon fp? Ok.

    Man blir ju sjukskriven för att man inte anses kunna klara av det man blir sjukskriven ifrån. Är man föräldraledig och blir sjukskriven så är det ju för att man inte klarar av att ta hand om barnet/barnen. Alltså måste någon annan göra det.

    Har ingen aning om fk kollar det. Men det borde de ju rimligtvis göra?

  • a no nym

    FK frågade mig vem som tog hand om barnet då jag var sjukskriven. Jag fick inte göra det själv, eftersom det var föräldraledigheten jag blev sjukskriven från.

Svar på tråden Sjukskriven