• Anonym (Hej)

    Kommer dem ta våran dotter?

    Hej! 
    Jag och min sambo har bråkat väldigt mycket den senaste tiden (inte varje dag) och aldrig framför våran dotter. Men förra veckan så gick det över gränsen och vi började slåss, polisen kom och min sambo fick sova i arresten. Nu har dem skickat en oros anmälan till soc som ska komma hit på besök. Kan dom omhände ta våran dotter? Eller vad kommer hända och hur kommer det gå till? Jag är väldigt orolig.

  • Svar på tråden Kommer dem ta våran dotter?
  • Kiesha

    Tror inte att dom tar eran dotter utan att försöka prata och förstå vad som har hänt. Det var väl en engångsföreteelse? Så det ordnar sig nog.

  • Anonym (Hej)
    Kiesha skrev 2014-11-21 01:30:02 följande:

    Tror inte att dom tar eran dotter utan att försöka prata och förstå vad som har hänt. Det var väl en engångsföreteelse? Så det ordnar sig nog.


    Ja det är en engångsföreteelse och vi är vanligtvis en riktigt städad och kärleksfull familj som går igenom en tuff tid just nu. Vad tror du kommer att hända? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2014-11-21 01:36:51 följande:
    Ja det är en engångsföreteelse och vi är vanligtvis en riktigt städad och kärleksfull familj som går igenom en tuff tid just nu. Vad tror du kommer att hända? 
    Tänk efter först, vill du verkligen att din dotter ska uppleva våld i hemmet? att pappa har slagit mamma? Tänk på att hur ni beter er mot varandra, kommer dottern ta efter eller söka hos andra i relationer.

    Nu skedde detta inte framför dottern, men saker och ting kan eskalera.

    Man har en skyldighet att göra en orosanmälan, vad som händer efter det är upp till dem. Men deras jobb är att se till att eran dotter är trygg, dem kommer fråga om detta skett flera gånger, erbjuda er hjälp och stöd. Kanske ge råd om att ni ska gå och prata med någon i parsamtal osv
  • Kiesha

    Jag är inte så insatt i detta, men jag TROR att dom kommer att komma hem till er och se hur ni har det, samt prata med er och enskilt med eran dotter för att höra om hon blir slagen eller om någon av er blir slagen av den andra. Är läget lugnt så blir det nog inte så mycket mer gissar jag. ????

    Så gjorde dom iaf i en liknande situation till en vän till mig.

  • Anonym (Hej)
    Kiesha skrev 2014-11-21 02:04:51 följande:

    Jag är inte så insatt i detta, men jag TROR att dom kommer att komma hem till er och se hur ni har det, samt prata med er och enskilt med eran dotter för att höra om hon blir slagen eller om någon av er blir slagen av den andra. Är läget lugnt så blir det nog inte så mycket mer gissar jag. ????

    Så gjorde dom iaf i en liknande situation till en vän till mig.


    Våran dotter är bara 8a månader, så hon kommer nog ha lite svårt att svara på detta. Och vi har aldrig varit våldsamma mot varandra eller någon annan innan detta. Direkt efter att det hände bokade vi en tid till parterapi
  • Donum

    Sedan 1 oktober så måste socialtjänsten inleda utredning vid misstanke om våld/bevittnat våld, så om "din" socialtjänst är uppdaterad så inleder de utredning. Grundfrågan i ert fall är om ni kan skydda barnet. Där har ni misslyckats vid ett tillfälle. Visar ni att ni vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen är det rätt osannolikt att hon omhändertas om det i utredningen inte framkommer allvarliga brister i er föräldraförmåga i övrigt.

  • Anonym (Hej)
    Donum skrev 2014-11-21 03:02:41 följande:

    Sedan 1 oktober så måste socialtjänsten inleda utredning vid misstanke om våld/bevittnat våld, så om "din" socialtjänst är uppdaterad så inleder de utredning. Grundfrågan i ert fall är om ni kan skydda barnet. Där har ni misslyckats vid ett tillfälle. Visar ni att ni vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen är det rätt osannolikt att hon omhändertas om det i utredningen inte framkommer allvarliga brister i er föräldraförmåga i övrigt.


    Tack för svaret! Då har jag ingenting att oroa mig för med andra ord. Men hur går en sån utredning till? 
  • Anonym (Klart!!!)

    Sluta bete er som småbarn och slåss då. Vad är problemet? VÄX UPP. Och ja klart dom skickar en anmälan till soc när föräldrarna SLÅSS inte det minsta konstigt...

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Klart!!!) skrev 2014-11-21 07:15:03 följande:

    Sluta bete er som småbarn och slåss då. Vad är problemet? VÄX UPP. Och ja klart dom skickar en anmälan till soc när föräldrarna SLÅSS inte det minsta konstigt...


    Fast det har jag ju inte sagt heller?
  • viseversa
    Anonym (Hej) skrev 2014-11-21 17:05:39 följande:
    Fast det har jag ju inte sagt heller?
    Antagligen kommer dom inte ta er dotter nej. Men dom kommer prata med er om denna händelse helt klart och ni kommer känna er obekväma.
  • Anonym (…)

    De tar inte barn bara så där. Först erbjuds du / ni frivilliga insatser på alla möjliga sätt  ( om det behövs ) -då inget hjälper och då väl beprövat kanske de omplacerar, men det ska mycket till att de gör det. Lyssna inte på skitsnack här på FL där det skrivs hit och dit om LVUade ungar helt utan grunder.. Det finns inte i verkligheten bara hos de som saknar insikt om varför de placerade barnet.

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Hej) skrev 2014-11-21 03:11:17 följande:
    Tack för svaret! Då har jag ingenting att oroa mig för med andra ord. Men hur går en sån utredning till? 
    En utredning varar upp till 4 månader och då har de rätt till att ta kontakt med övriga myndigheter och kolla genom personakter och journaler. Man kanske talar med släkt och vänner då barnet är så ungt, kollar upp brottsregister, BVC m.m.

    Din sambo fick sova i arrestet och en orosanmälan från polisen. Varför fick han sova i arrestet? Var det alkohol inblandat eller kunde ni inte bli sams när väl polisen hade kommit till plats?

    Mitt tips är att du i smyg spelar in mötet, använd din mobiltelefon. (Detta är lagligt) Om inte jag själv hade gjort detta så hade jag troligen inte haft mina barn hemma idag.

  • Anonym (insatt)

    Den här tråden ligger i forumet för familjerätt och där utreds inga orosanmälningar gällande barn och inga barn omhändertas akut av familjerättshandläggare ......

  • Napalm

    Pundarparet i Sundsvall fick tillbaka sitt ettåriga barn som de lämnat ensam i lägenheten utan tillsyn under gud vet hur lång tid. TS har inget att oroa sig för mer än relationen till sin sambo.

Svar på tråden Kommer dem ta våran dotter?