• Anonym (Hjälp)

    I vilket ordning genomgår man en skiljsmässa?

    Vi ska skiljas, jag är mer på än han så det är jag som får ta tag i allt. Vi ska skriva på papperna men vad gör jag sen? Och i vilket ordning? Vi har ett hus tillsammans och barn. Han ska köpa ut mig. Bör jag kontakta en familjerätts advokat?

    /Tess

  • Svar på tråden I vilket ordning genomgår man en skiljsmässa?
  • slemtorsk i din bralla

    Alltid advokat säger jag. Finns det barn under 12 har ni sex månaders betänkande och måste skriva under papper igen efter 6 månader och först då är ni skilda. Men ring advokat för att få detaljer. Angående hus kan även banken hjälpa till så lån och sånt får läggas om.

  • Anonym (Hjälp)

    Sorry, kommer i från USA. Vem ringer jag om bouppdelning? Kan man göra den innan skilsmässan ? Våra två barn är under 6 år

  • Pling71

    Vill man skilja sig ringer man först till Skatteverket för att beställa personbevis för skilsmässa. Sedan går man in på domstol.se (tror jag siten heter), letar upp närmaste domstol förhållande till vart man bor. Skriver ut blankett om ansökan, som finns på domstolssidan. Sen betalar man in 900 kr till "närmaste domstol" och skickar in alla papper (personbevis och ansökan).
    Som någon annan svarade dig, får ni 6 mån betänktetid då n har barn och får sedan efter dessa månader bekräfta skilsmässan skriftligt och skicka in
    Ang. bodelning. Vi kontaktade bankens Juristbyrå (så gott som alla banker har en jurist ansluten för ex. bodelning). Det kostar mellan 5-10000 kr att skriva papper. De hjälper med att dela hus o s v på ett bra sätt för er båda.

  • Kjell2

    Så länge ni är överrens spelar det ingen större roll i vilken ordning ni gör det. Steg ett brukar vara att lämna on ansökan.

    Sen bör ni komma överrens hur ni ska dela upp boet och ha det med barnen. Är ni överrens kan banken hjälpa er med pappersarbetet.

    Mycket kan göras innan skiljsmässan är klar.

    Gäller det stora tillgångar, du är osäker på vad som gäller och rädd för att bli lurad eller ni är osams bör du nog ta hjälp av en familjejurist. I första steget för att bara förklara vad som gäller.

  • Anonym (Hjälp)

    Tack så mycket för alla svar :)

  • Anonym (XW)

    Lämna in ansökan först, så att ni är igång. Ni har ändå betänketid antagligen om ni har barn.

    Sen kan ni i lugn och ro boka möten med jurist, kanske bank? osv för att lösa allt praktiskt. Är man överens är det oftast inga konstigheter, men juristkontakt är bra eftersom man då får samma info båda två, båda blir införstådda i vad som gäller och man kan få allt på papper.

  • Anonym (Humlan)

    Vi tog beslutet för 14 dagar sen. Vi är helt överens och redan delat upp allt i hemmet.

    Huset ska värderas av minst två mäklare då ex:et ska köpa ut mig. Vill absolut inte ha maximalt med pengar. Men ändå en skälig summa som grundplåt till min br som jag köpt. Var själv orolig hur man skulle lösa allt men det har gått otroligt bra hittills. Vi blandar inte in jurister då jag tror att jag får en peng för huset som jag är nöjd med. Vill inte ta ut Max för barnens skull om någon av oss behåller huset. Känner mig ändå nöjd ekonomiskt och har så jag inte ska känna mig bitter om exet väljer att sälja huset och gör en ev framtida vinst. Man blir jäkligt effektiv och ordnar för sig då det är dax. Jag lovar det:) för mig tog det mindre än 3 veckor innan jag flyttat och vi var båda rörande överens att vi ville separera efter nästan 20 år ihop. Klar att det är trist och att man inte mår speciellt bra. Men jag ser ljuset i tunneln och är livrädd + att ensamheten skrämmer en. Men jag vet att det kommer bli bättre för var dag som går. Så försök hålla sams och dela på allt så smidigt som möjligt :)

Svar på tråden I vilket ordning genomgår man en skiljsmässa?