• Marie90

    Vem/vilka med på förlossningen?

    Hej!
    Jag och min sambo väntar vårat första barn i december, jag har funderat på att fråga min mamma om hon kan vara med på förlossningen.. Sambon tyckte det var en jättebra ide, -tänk om jag svimmar då måste du ju ha någon där!
    Nu till frågan, vem/vilka hade ni med er på förlossningen och hur funkade det för er? Vad var bra/jobbigt?

  • Svar på tråden Vem/vilka med på förlossningen?
  • Monkii

    Är det sambon som tror att han svimmar? Pappan till mitt barn var med på förlossningen. Om han inte var tillgänglig, typ att han låg i koma, skulle jag valt att ha en doula. Absolut inte mamma eller annan släkting.

  • Nyfiken gul

    mina två första barn födde jag som ensamstående så då hade jag mamma med mig och jag fick en extra personal vid min sida också just därför.  

    nu är jag gift och det var min man som var med på förlossningen , men jag hade absolut kunnat ha med mamma igen eller svärmor som tryggt stöd. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Annsiss

    Min man bägge gångerna andra gången var förlossningsrumnet så litet att han knappt fick plats när nån personal kom in, en person till hade varit fysiskt omöjligt.

  • frumamma

    Första förlossningen var min man med. Andra förlossningen kunde inte han pga det blivande storasystern inte hade någon barnvakt. Så på en förlossningen hade jag ingen med mig.

  • Marie90
    Monkii skrev 2014-11-21 11:27:45 följande:

    Är det sambon som tror att han svimmar? Pappan till mitt barn var med på förlossningen. Om han inte var tillgänglig, typ att han låg i koma, skulle jag valt att ha en doula. Absolut inte mamma eller annan släkting.


    Ja det är sambon som tror att han inte kommer räcka till, just svimma vet jag inte om han på riktigt tror att han kommer göra men han känner sig nog otillräcklig..

    Varför inte mamma/släkting? Tänker det är skönt med någon som känner en och som vet hur man reagerar i olika situationer..

    Mamma (och sambon i och för sig) vet ju t.ex att jag är svårstucken och att inget annat än butterfly-nål fungerar osv...
  • Marie90
    Nyfiken gul skrev 2014-11-21 11:37:03 följande:

    mina två första barn födde jag som ensamstående så då hade jag mamma med mig och jag fick en extra personal vid min sida också just därför.  

    nu är jag gift och det var min man som var med på förlossningen , men jag hade absolut kunnat ha med mamma igen eller svärmor som tryggt stöd. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Vad var bästa / sämsta med att ha just mamma med sig? Tänker att man är ju alltid mammas barn och det kanske är svårt att vara "vuxen"? Pratade ni något innan om vilken roll du ville att hon skulle ha?
  • Alexi

    Gå en profylaxkurs! Då får pappan ordentlig info om vad som kommer ske, vad han kan göra osv. Att tro att han inte skulle räcka till är ju helt vansinnigt, personalen sköter allt som måste göras, han ska bara finnas där!

    Skulle aldrig vilja ha någon annan än pappan till barnet där.

  • Marie90
    Alexi skrev 2014-11-21 18:56:01 följande:

    Gå en profylaxkurs! Då får pappan ordentlig info om vad som kommer ske, vad han kan göra osv. Att tro att han inte skulle räcka till är ju helt vansinnigt, personalen sköter allt som måste göras, han ska bara finnas där!

    Skulle aldrig vilja ha någon annan än pappan till barnet där.


    Svårt att komma iväg på profylaxkurs när sambon jobbar konstant.. Men ska googla efter kvälls-kurser :)

    Varför vill/ville du inte ha någon annan där? Kan du försöka förklara känslan/tanken?
  • Alexi

    Alla jobbar väl på dagarna så självklart gick vi en kvällskurs...

    Det är min man och jag som skapat den här bebisen, det är oss och vår familj det handlar om. Alltså är det vi och vår upplevelse, något som VI gör tillsammans. Förstår inte hur någon annan skulle kunna komma på tal så länge pappan finns.

Svar på tråden Vem/vilka med på förlossningen?