• Lady_SW

    Bor utomlands men ska föda hemma, hur gör man med inskrivning?

    Halloj tjejer, jag är i vecka 6 (5+5 enl app) Bor utomlands och undrar lite om någon vet hur man gör om man ska föda hemma i Sverige? Hur skriver jag in mig? Kommer nog inte hem förrän 2 månader innan ca. Någon som gått igenom detta??

  • Svar på tråden Bor utomlands men ska föda hemma, hur gör man med inskrivning?
  • Santin

    Skriva in sig? Jag åkte till en annan stad och födde utan att skriva in mig. Ringde då värkarna började och de sa åt mig att komma in. Är du svenskmedborgare borde det inte spela någon roll var du föder.

  • Lady_SW
    Santin skrev 2014-11-21 19:04:09 följande:

    Skriva in sig? Jag åkte till en annan stad och födde utan att skriva in mig. Ringde då värkarna började och de sa åt mig att komma in. Är du svenskmedborgare borde det inte spela någon roll var du föder.


    Alla pratar om att de skriver in sig hos mvc, det var så jag menade. Första gången för mig så vet inte vad som ska göras. Alla undersökningar och UL kommer göras här där jag bor, men "bestämmer" man sjukhus hemma där man vill föda?? Eller hur funkar det här? Haha!
  • Tharre

    Mvc är frivilligt, du behöver inte skriva in dig. När jag väntade mitt första barn sa mvc att jag skulle be att få mina journaler utskriva om jag planerade resor utanför mitt lansting. Detta så att närmsta sjukhus snabbare skulle kunna ge mig rätt vård om något gick fel eller värkarbetet är kom igång innan jag hann hem till "mitt" sjukhus.

    Mitt tips till dig är att du har med dig journalen till Sverige och om du har möjlighet få den översatt till svenska eller engelska. Om du kommer till Sverige ca 2 månader före bf kan du ju alltid boka en tid på mvc så dom kan göra en koll på hur bebis ligger i magen och uppskatta storleken på bebis. Det är gratis. Sista månaden innan bf träffar man mvc var 10 dag för att kolla att bebis är fixerad och då får du ju även möjlighet att diskutera eventuell bedövning och om du har övriga frågor om hur förlossningen går till på det svenska sjukhus du väljer att föda på.

  • Tharre

    Grattis och lycka till föresten :) får jag fråga varför du väljer att "komma hem" o föda? Är du orolig över vården utomlands? (Nyfiken :) )

  • Tow2Mater
    Santin skrev 2014-11-21 19:04:09 följande:

     Är du svenskmedborgare borde det inte spela någon roll var du föder.


    Ar man utskriven ur Sverige är det inte så lätt om man inte vill betala for det. Det kan bero på i vilket land man bor, och vilka avtal de har länderna emellan. Medborgaskap enbart ger inte fri skukvård.
  • Lady_SW
    Tharre skrev 2014-11-21 21:39:11 följande:

    Grattis och lycka till föresten :) får jag fråga varför du väljer att "komma hem" o föda? Är du orolig över vården utomlands? (Nyfiken :) )


    Tack för svaret, bra tips!

    Jag känner mig säkrare hemma i Sverige, de flödat vänninor som fött här (Mellanöstern) har fått kejsarsnitt. Så fort det bara drar ut lite på tiden så verkar det vara det självklara valet. Personalen är inte alltid så bra på engelska och mkt missförstånd kan ske. Känner mig tryggare i Sverige. Enda nackdelen är att vara utan min man så länge plus stressen över om han hinner hem till förlossningen om det skulle bli tidigare än beräknat.
  • Lady_SW
    Tow2Mater skrev 2014-11-21 21:41:44 följande:
    Ar man utskriven ur Sverige är det inte så lätt om man inte vill betala for det. Det kan bero på i vilket land man bor, och vilka avtal de har länderna emellan. Medborgaskap enbart ger inte fri skukvård.
    Jag är inte utskriven då jag inte kommer bo utomlands ett år eller mer, då behöver man inte skriva ut sig.
  • frökenelisabeth

    Jag "bytte land" i vecka 34, ca 6 veckor innan BF alltså. Men då bytte jag från Sverige. Det fungerade hur bra som helst, jag kontaktade min läkare i nya landet och blev inskriven direkt, fick barnmorskekontakt och dessutom på begäran ett extra TUL (som jag annars skulle fått i Sverige om jag inte flyttat, då min bebis var liten). 

    Det är ju rätt täta kontroller på slutet, så om du vill följa "standardprogrammet" så är det nog bara att ringa en mvc i den staden du flyttar, när du kommer, och be att få en tid. Är du fortfarande folkbokförd i Sverige? 

  • isaochbel

    Jag var i Spanien 6 månader av min graviditet med första barnet, åkte hem till Sverige 2 månader innan det var dags, kontaktade en Mödravårdscentral och blev inskriven. Hade med journalen från Spanien med alla prover, undersökningar etc. Gick hur smidigt som helst.

  • Lady_SW

    Tack tjejer, låter ju hur bra och smidigt som helst jag är fortfarande inskriven och flyttar hem till Stockholm 2 månader innan födseln. Så kommer nog gå bra

  • Tharre
    Lady_SW skrev 2014-11-22 08:11:15 följande:

    Tack tjejer, låter ju hur bra och smidigt som helst smile1.gif jag är fortfarande inskriven och flyttar hem till Stockholm 2 månader innan födseln. Så kommer nog gå bra smile1.gif


    Tänk på om du ska föda i Stockholmsregionen att du kan bli hänvisad till ett sjukhus långt bort om sjukhuset du valt är fullt. Dom har stora problem varje sommar. Säger inte att det händer alla men du bör vara medveten om problemen i Stockholm och vara beredd på att det kan hända. Tack för ditt tidigare svar, hoppas allt går bra för dig och att du får en trygg och fin förlossning.
  • Soluppgång

    Jag bor och har gått på MVC norr om Stockholm. Jag åkte ner till Göteborgstrakten strax före vecka 37+0, det är ju annat landsting och annat journalsystem. (Jag är nu i vecka 37+5.) Jag hade i god tid i förväg ringt ett MVC här nere och berättat omndet, och fick en tid här för inskrivning här nere. Jag hade då med mig alla MVC-journaler från mitt hem-MVC utskrivna på papper, de kopierade dessa. De valde också att ta om alla blodprover och fråga om alla inskrivningsfrågor (detta hade de knappast behövt dock så alla kanske inte gör det?).

    Jag är tillsagd att även om jag nu finns i detta landstingets journaler efter mitt MVC-inskrivningsbesök, så ska jag ändå ha med mig mina gamla MVC-journaler i handväskan vart jag än går, så att förlossningen säkert ser dem ordentligt (kanske scannade papper inte ligger på samma sätt i journalsystemet som egeninskrivna ?? jag vet inte, jag bara spekulerar).

    Nu ska jag gå till MVC här nere ca 1 gång per vecka, jag antr det är med dem jag diskuterar om mina värden fortsätter se bra ut eller igångsättning ska ske, etc.

    Jag har även varit i kontakt med ett BVC här nere som jag ska kontakta så fort barnet är fött, man ses väl några dagar efter födseln eller så tror jag.

    Tydligen ska jag från någon (sjukhuset ?? ) få kallelse till hörselkontroll när barnet är tre veckor, så jag ska se till att lämna min tillfälliga boadress när jag är på BB, och jag har lämnat den till BVC också fast jag inte varit där än.

    Lycka till.

  • Lady_SW

    Ok, rätt mkt att tänka på. Ska hem till Sverige över jul, får börja kolla runt då. Kanske kan skriva on mig på mvc då fast jag kommer vara utomlands största delen av tiden. Är då runt vecka 11-12 ngt sånt Ska tänka på att Sthlm's BB'n är fulla. Undra hur man gör om man vill gå till privatvården, kan man skaffa en försäkring kanske??

  • Soluppgång
    Lady_SW skrev 2014-11-23 12:59:08 följande:

    Ok, rätt mkt att tänka på. Ska hem till Sverige över jul, får börja kolla runt då. Kanske kan skriva on mig på mvc då fast jag kommer vara utomlands största delen av tiden. Är då runt vecka 11-12 ngt sånt Ska tänka på att Sthlm's BB'n är fulla. Undra hur man gör om man vill gå till privatvården, kan man skaffa en försäkring kanske??


    Är inte BB Sofiahemmet eller vad det heter privat? Jag har ingen koll på hur man hamnar där, jag har inte koll på det eftersom jag inte velat hamna där (om bebisen skulle råkat komma precis innan jag skulle åka till Göteborg), eftersom en del läkare kritiserat att de inte har lika omfattande intensivvårdsavdelning som landstings-förlossningsställena i Stockholm. En del läkare säger att de har bra intensivvårdsmöjligheter där och andra säger att de inte har tillräckliga intensivvårdsmöjligheter där för god förlossnings-akutfall-säkerhet. Om jag förstått rätt kan vissa akuta fall köras till annat sjukhus om det behövs?

    Om jag förstått rätt hamnar de FLESTA i Stockholm på Stockholms-BB även på sommaren, men att vissa har blivit hänvisade till annan plats. (Värsta sommar-sittuationen har väl i somras varit i Uppsala tror jag eftersom barnmorskor massuppsade sig där för ett tag sedan.) Hur som helst så har det i flera år låtit som att det behövs fler barnmorskor på många håll i Sverige t.ex. i Stockholm och att bristen blir allra mest påtaglig på somrarna.
  • Soluppgång

    Om man känner att man är stressad över om barnmorskan inte skulle hinna vara på ens rum så stor del tiden som man skulle önska, kan ett alternativ vara att utöver att ta med sig sin partner också ta med en doula, deras roll är då att hjälpa till att coacha mamman och partnern med hur mamman andas, slappnar av, får massage, byter ställningar etc., och man kan välja om doulan mest ska coacha partnern i dens stöd till mamman, eller om doulan ska coacha mamman direkt. Doulan gör inga medicinska grejer alls utan är med som coach.

    Jag har kontrakt med en doula (privat är det man har det), men det är för att jag är ensamstående. Om jag hade haft en partner hade jag kunnat tänka mig att ha med mig en doula ändå, men då hade jag velat att doulan hjälper till att stötta partnern i hans coachande/stöttande av mig.

    (Jag ska ha med mig både en hyrd doula och en släkting på förlossningen.)

  • Soluppgång
    Soluppgång skrev 2014-11-23 17:49:35 följande:

    Om man känner att man är stressad över om barnmorskan inte skulle hinna vara på ens rum så stor del tiden som man skulle önska, kan ett alternativ vara att utöver att ta med sig sin partner också ta med en doula, deras roll är då att hjälpa till att coacha mamman och partnern med hur mamman andas, slappnar av, får massage, byter ställningar etc., och man kan välja om doulan mest ska coacha partnern i dens stöd till mamman, eller om doulan ska coacha mamman direkt. Doulan gör inga medicinska grejer alls utan är med som coach.

    Jag har kontrakt med en doula (privat är det man har det), men det är för att jag är ensamstående. Om jag hade haft en partner hade jag kunnat tänka mig att ha med mig en doula ändå, men då hade jag velat att doulan hjälper till att stötta partnern i hans coachande/stöttande av mig.

    (Jag ska ha med mig både en hyrd doula och en släkting på förlossningen.)


    Förtydligande: Jag har ett privat kontrakt med en doula, men jag ska föda på landstings-förlossningsställe. Doulan har inget med sjukhuset att göra, det är bara någon jag hyr för att följa med som coach/stöd på förlossningen.
  • Soluppgång

    Tillägg: Eftersom du senare kommer till Sverige så mycket som två månader före beräknad födsel, så kommer MVC troligen vilja att du då går på något föräldraförberedande seminarie. Där säger de nog bl.a.:

    "Man får inte skaka barnet, risk då för Shaken Baby Syndrome."

    "När barnet fötts är det i normala fall piggare första två timmarna, efter det är det nog tröttare ganska länge, därför bör man försöka få bebisen att amma då i början innan det blir matt och kanske sedan knappt ammar så mycket förrän dagen efter mer än lite. Om allt är normalt bör man be att efter födseln få barnet hud mot hud vid bröstet men inte PÅ bröstvårtan, utan det är bäst om barnets reflex att själv uppsöka/kravla till bröstvårtan kan aktiveras så den själv börjar amma, detta stimuleras av att den som nyfödd läggs ovanpå huden hud mot hud vid brösten. Om allt är normalt är det bättre att inte väga+mäta bebis förrän efter dessa två timmar, så man inte stör denna naturliga reflex hos barnet."

    "Om man ammar får barnet skyddande antikroppar i mjölken innan dess eget immunförsvar blir bättre utvecklat" (och fler amnings-argument). (De säger att man får välja själv om man vill amma men vill berätta alla argument för amning så man känner till dem.)

    "Mycket hud mot hudkontakt mellan barnet och mamman/pappan första typ åtta veckorna är bra för bebisens hjärnas utveckling."

    Jag har dels gått på föräldraseminarer, dels gått på en förlossningsinformationsföreläsning (jag tror alla förlossningar har sådana regelbundet?), dels läst bok, etc., och sakerna ovan hör väl till de saker de brukar trycka mest på, har jag tyckt mig märka. :)

  • isaochbel

    Jag kommer bli inskriven på Södra BB denna graviditet och därmed har jag en prioriterad plats att föda där. Men åker till Spanien i mitten på januari och kommer vara där som sist till 2 månader innan bebisen är beräknad. Åker hit igen med alla papper från Spanien ????. Så om du kan så försök skriv in dig om du är här över jul! Då är du iallafall inne i rullorna. Lycka till

  • Lady_SW

    Tack för era svar, bra info soluppgång. Jag som hade funderat på Sophia hemmet, får läsa på lite mer förstås

Svar på tråden Bor utomlands men ska föda hemma, hur gör man med inskrivning?