• plugghästen:P

    Uppgift om periodiska systemet.

    Hej, detta är en riktigt svår fråga som jag inte fattar.

    '' Masstalet ökar med atomnumret i det periodiska systemet. Det finns ock ett undantag. Ar ( Argon nr 18 i periodiska systemet ) som kommer före K ( Kalium ) trots att Ar (Argon) har större massa. Förklara utförligt! Vad tror du avgjorde dessa två ämnes placering i periodiska systemet?

    En sak jag vet om '' massan'' är att enheten för massan heter unit och förkortas u. 

    Såååååå tacksam för svar och en fin motivation. Glad

  • Svar på tråden Uppgift om periodiska systemet.
  • plugghästen:P

    En sak till är att protoner och neutroner har samma massa 1u (1 unit). 

    Ett ex: En heliumatom med två neutroner och två protoner väger 4 u. 

  • W Goldberg
    Anonym (Knas) skrev 2014-11-22 17:26:33 följande:

    Ska FL göra din läxa? Vad lär du dig då?


    Genom att någon på FL förklarar på ett bra sätt det man undrar över, kan man få kunskap som man inte trodde man skulle klara.
    Många frågor som ställs finns det massor med svar som är rätt, skillnaden är hur man kommer fram till svaret.
    Alla lär sig på olika sätt och då kan det vara bra att få olika svar av olika människor som kommit fram till samma sak fast inte på samma sätt.  Solig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Motivationen får du fixa själv. Men fundera på följande:
    Vad är atomnummer och atommassa?

    När du har det svaret så har du början till svaret på din fråga.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Jag)

    Kolla antalet neutroner i ämnena. Iofs varierar det, men kolla på de vanligaste isotoperna åtminstone. 

  • plugghästen:P
    Anonym (Knas) skrev 2014-11-22 17:26:33 följande:

    Ska FL göra din läxa? Vad lär du dig då?


    Menade dock motivation, som en förklaring. 

    Skulle kunna lära mig så också genom att lära mig in era kunskaper och hur ni tänker. :)
  • Anonym (Jag)
    plugghästen:P skrev 2014-11-22 17:41:27 följande:
    Menade dock motivation, som en förklaring. 

    Skulle kunna lära mig så också genom att lära mig in era kunskaper och hur ni tänker. :)
    Menar du en motivering till varför ämnet har ett visst antal neutroner? Vilken nivå är uppgiften på? Grundskola, gymnasium eller högskola/universitet?
  • plugghästen:P
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-22 17:35:57 följande:

    Motivationen får du fixa själv. Men fundera på följande:
    Vad är atomnummer och atommassa?

    När du har det svaret så har du början till svaret på din fråga.


    Atomnummer = Det talar om hur många protoner det finns i atomkärnan.

    Atommassan = Är atomens vikt? Fast i enheten unit (u)
  • plugghästen:P
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-22 17:47:33 följande:
    Menar du en motivering till varför ämnet har ett visst antal neutroner? Vilken nivå är uppgiften på? Grundskola, gymnasium eller högskola/universitet?
    Aa, precis! Det är högstadienivå går i 9an. :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    plugghästen:P skrev 2014-11-22 17:47:40 följande:
    Atomnummer = Det talar om hur många protoner det finns i atomkärnan.

    Atommassan = Är atomens vikt? Fast i enheten unit (u)
    Bra. Hur är periodiska systemet anordnat, efter massa eller nummer?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • PrinsessanLeia

    Nja, atommassan talar om vilken medelmassan är av de isotoper som finns beroende på hur vanliga de är. Ex är vätes atommassa 1,007 eller nåt sånt beroende på att den vanligaste väteistotopen har ingen neutron medan deuterium och tritium med en resp två nesutroner är mycket mer sällsynt. Sannolikheten att en väteatom har massan 1 är alltså väldigt stor.


    plugghästen:P skrev 2014-11-22 17:47:40 följande:

    Atomnummer = Det talar om hur många protoner det finns i atomkärnan.

    Atommassan = Är atomens vikt? Fast i enheten unit (u)


  • plugghästen:P
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-22 17:50:26 följande:
    Bra. Hur är periodiska systemet anordnat, efter massa eller nummer?
    De är anordnade efter atomnumret vilket ger en överblick över grundämnenas egenskaper tror jag. 
  • plugghästen:P
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-22 17:51:09 följande:

    Nja, atommassan talar om vilken medelmassan är av de isotoper som finns beroende på hur vanliga de är. Ex är vätes atommassa 1,007 eller nåt sånt beroende på att den vanligaste väteistotopen har ingen neutron medan deuterium och tritium med en resp två nesutroner är mycket mer sällsynt. Sannolikheten att en väteatom har massan 1 är alltså väldigt stor.


    Tack, de dock lite överkurs för mig tror jag. Har inte haft sådana genomgångar vi hade bara simpla frågor som t.ex. : vad är atomnummer och vad är atommassa? 

    Men tack för goda kunskaper:)
  • Anonym (Jag)
    plugghästen:P skrev 2014-11-22 17:50:18 följande:
    Aa, precis! Det är högstadienivå går i 9an. :)
    Då behöver man väl inte veta mer än att ämnena har olika många neutroner? Jag tror inte att man behöver beräkna krafterna som påverkar de subatomära partiklarna i grundskolan.
Svar på tråden Uppgift om periodiska systemet.