• anonymtjej1

    Vilken barnvagn som är nästanintill perfekt?

    Jag behöver ha en barnvagn som är hyffsat lätt och smidig och hyffsat enkel att fälla ihop och helst med svängbara hjul men det är inget måste.. Däremot SKA den funka ändå hyffsat bra i snö, alltså inte jättejätte mycket men ändå lite . Den SKA ha en hyffsat stor varkorg, och sittdelel SKA vara vändbar.

    Vilken vagn söker jag? (kan vara med fasta hjul oxå)

    Vilken vagn har ni och är den bästa ni nånsin haft?

  • Svar på tråden Vilken barnvagn som är nästanintill perfekt?
  • sportpappa

    Att hitta den perfekta barnvagnen som fungerar till allt går inte, så köp istället en vagn som fungerar bra just nu och ett litet tag framöver.
    Svängbara hjul fungerar bra om man bara rör sig inomhus och på plan asfalt. En välbalanserad vagn är lättsvängd även utan svängbara hjul. Svängbara hjul fungerar dåligt i snö.
    Varför vändbar sittdel?

    Vi är fruktansvärt nöjda med vår Brio Happy med fasta EVA-hjul. Den tar sig fram precis överallt och är väldigt stabil. Skönt gung i den som gör att sonen somnar väldigt lätt. Nackdelen är att den är ganska stor och kanske känns tung att lyfta om man är klen.

    Utöver det så har vi 5 vagnar till för lite olika ändamål:
    -1 paraplysulky (Chicco Liteway) som ligger i bilen och används mest om vi är ute och handlar.
    -1 stor barnvagn (någon Emmaljunga i stil med Brio Happy) på sommarstället.
    -1 sulky (Brio Sitty) med fasta hjul som jag använder nu när han är lite större mest för transport till och från förskolan.
    -1 sulky (kan vara en Brio Sitty, men känns lite större) hos mina föräldrar.
    -1 löpvagn som är väldigt snabb och lätt.

    Alla utom Brio Happy och paraplysulkyn är köpta begagnade för 100-500 kr/styck.
    Så köp begagnat och ha många vagnar.

  • Kpax

    Jag har ungefär samma krav som du, och har i princip bestämt mig för en Brio Go Next.

  • fannybk

    Vi har en bugaboo buffalo som vi älskar, jag, sambon och sonen. Har aldrig behövt låsa hjulen trots snö men skulle man behöva det är det bara ett litet tryck bort. Lika lätt gör man dem svängbara igen när man kommer in. Jag tycker varukorgen är stor och det går att packa ganska högt i den eftersom ligg-/sittdel sitter högt. Det är skönt när barnet blir tyngre också när man ska lyfta i och ur det. Vändbar sittdel vilket jag tycker är super. När sonen var yngre hade vi honom alltid vänd mot oss. Nu när han är 1,5 år har vi honom oftast framåt eftersom han är nyfiken och vill se allt som händer. Är han trött eller ska sova vänder vi honom mot oss så vi kan ha lite extra koll. Det går väldigt smidigt att vända sittdelen även när barnet sitter i den vilket är skönt om barnet är trött och man vill vända det mot sig.

    Mitt tips är annars att gå till någon butik och klämma och känna alternativt provköra någon kompis vagn. Lycka till!

  • 2 barnsmamma

    Teutonia Cosmo
    Den är lätt och smidig, har svängbara hjul fram, vändbar sits och varukorgen är okej. Jag tycker den är väldigt bra.


    Köpte den just för dessa saker. Köpte den till mellanbarnet och använder den nu till minstingen. Det enda jag klagar på är fotplattan bara har två lägen, uppe eller nere, skulle vilja ha ett mellanläge också. Men det fungerar ändå. Är för liten till stora killen (3 år) men han använder den väldigt sällan. (när han gör det sitter han inte så bekvämt (enligt mig) inte enligt honom)

  • humledummle

    Kronan duo s har allt enligt mig bästa vagnen jag har haft o då både prövat dyrare o billigare men denna är bäst

  • ssa123

    Jag har haft nio vagnar i div format. De jag varit mest nöjd med är brio happy. Inte svängbara hjul men tack vare mjuk fjädring saknar jag inte det heller. Den har ett grymt gung är stadig och bra men ändå nätt.

    på god andra plats kommer quinney XL. Vet inte om den görs längre dock

  • zarah

    Jag hade en emmaljunga nitro city,

    Till dottern innan hon började vagnvägra. Vädligt lättstyrd vagn. Lätt att fälla ihop. Sväng bara hjul fram men som kan låsas. Plus att man.kan köpa.vinterdäck om man tycker dom på är otillräckliga. Väldigt liten till storleken så perfekt k affärer. Men gå till affären testa kör runt några vagnar.

  • sextiotalist

    Vi hade en perfekt barnvagn, men de finns inte att få tag på idag.
    Den klarade all typ av underlag, vi kunde gå på skogsstigar med den och även ta den där det var oplogat vintertid. Den var säker, ett säkert låst läge så den inte föll ihop, enkla mekaniska bromsar, lätt att fälla ihop. Jag hade inga problem med att få in den i en liten Mazda 323 (plus mat, sambons båda barn och babysitter OK, den gången var det trångt, men vi åkte med den bilen, samtliga fem 50 mil till stugan också, med vagn och packning, delvis på taket).
    Den hade en bra varukorg, rymde massor (fyra matkassar eller packning inklusive babysitter för en hel helg)
    Lättkörd

    Vilken vagn, en enkel Brio från 1994 eller 1995 (den var tålig också, den höll genom 6 barn har jag för mig) och väldigt billig, fick låna den av min syster :)

  • kawaii87

    En brio smile uppfyller alla dina krav! (eller okej, den om snön har jag faktiskt ingen aning om ännu men det kommer väl i vinter..=)) Den är oerhörd lätt att fälla igen och får plats i bilen utan problem och då har vi en ganska liten bil. Den har svängbara hjul där fram (vilket jag älskar!) men man kan klicka till dem så att de blir fasta. Varukorgen är riktigt riktigt stor, vi har alltid fått plats med flera påsar och väskor i den. Är väldigt nöjd med korgen då jag ofta bär på tunga påsar och annat men vagnen tar dem utan problem! Och sittdelen går att vända på, och när den är vänd framåt så går den också att fälla ihop med sittdelen fortfarande fast i vagnen. När den är vänd bakåt går det inte men det är oerhört lätt att vända på sittdelen. Den har en massa reflexer på sig också, har fått beröm för det av bilister =) Dock så köpte vi med en liggdel till den som är knappt använd så det var lite synd. Liggpositionen i sittdelen hade säkert fungerat bra får vår lilla tös som hatar att ligga i vagnen! Förresten, om ni nu skulle köpa en smile så kan ni alltid köpa vår liggdel, den är som sagt i princip helt ny, använd endast ett fåtal gånger och då var det mest för att frakta påsar haha.

    En suverän vagn helt enkelt!

  • sommarbarnet

    Kronan duo s. Den har stora svängbara hjul fram som går bra i lite snö (om man låser framdäcken vilket man gör enkelt med en knapp). Har inte prövat i mycket snö (eller jo ca 15cm å då gick det tungt men då kanske man kan hålla sig inne) Lätt att fälla ihop, längre sufflett än de flesta andra vagnar, går bra både i stan och ute på landet. Har inte prövat så mycket terräng mer ä skogsbilvägar å de funkar finfint. Varukorgen är inte jättestor, men fullt tillräcklig för att kunna handla med (ingen storhandling men vilken vagn kan man det med..)

    Vändbar sittdel. Blir mkt liten ihopfälld med sittdelen. Det står att man inte kan fälla ihop den med liggdelen, men de går visst. Då blir den visserligen ganska stor men det är ju inte så konstigt.

Svar på tråden Vilken barnvagn som är nästanintill perfekt?