• 123456

    4 åring

    Min 4åring har alltid lagt sig vid halv åtta men sedan en tid tillbaka är han väldigt svårsövd. Han kommer inte till ro på kvällen och vi får hålla på i minst 11/2 tim innan han kommer till ro. Funderar nu på om vi ska senarelägga sänggåendet. Hur länge är era 4 åringar uppe?

  • Svar på tråden 4 åring
  • Dixie

    min 3,5 åring lägger sig kring 20, men sen sover hon gärna längre - på vardagarna vaknar hon vid 7,30.

    men det kan ju vara värt att prova lite senare läggtid om ni märker att det är svårt för honom att somna!

  • honeydew

    Vår 4,5-åring somnar också runt kl 19.30. Har ibland svårt att komma till ro, men då säger vi att det är ok att vara vaken i sängen en stund och vila, och till slut somnar hon lugnt och stilla. Vaknar ca kl sju (oftast lite innan dess).

    Det låter som att ni måste vara där när han somnar, eller vad menar du med att ni "håller på" att natta så länge?

  • fluu

    Skulle prova att både senarelägga och tidigarelägga. Varje gång mitt barn får problem med att somna och nattningarna tar tid så lägger vi henne tidigare en period, hon är övertrött helt enkelt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie
    Bettan92 skrev 2014-11-22 22:59:02 följande:

    jag har inte bloggat så länge men det kommer mycket mer, ni får ha tålamod :) hoppas att ni vill stanna.


    elisabethblixt.blogg.se/


    tänker du länka till din blogg i alla trådar?! 
  • Natulcien

    Ja...måste man hålla på och natta i 1,5 tim. så är barnet nog inte trött..?

    Prova att natta senare. Vår 4-åring brukar somna runt kl.21.
    Fast då sover han å andra sidan gärna länge på mornarna...

  • Natulcien
    honeydew skrev 2014-11-22 22:17:18 följande:

    Det låter som att ni måste vara där när han somnar, eller vad menar du med att ni "håller på" att natta så länge?


    Fast att vara hos barnet när hen somnar är väl ganska vanligt? Vi ligger alltid hos vår 4-åring tills han somnar. Det är det mysigaste som finns och jag hoppas att det kommer att få vara så ett par år till. Fast det tar å andra sidan inte 1,5 timme, utan oftast 5-20 min.
  • Dixie
    Bettan92 skrev 2014-11-22 23:08:13 följande:

    dixie

    hur menar du nu?


    att du lägger länkar till din blogg i en massa olika trådar här på FL - varför??
  • Bettan92
    Dixie skrev 2014-11-22 23:09:51 följande:
    att du lägger länkar till din blogg i en massa olika trådar här på FL - varför??
    hmm det var konstigt har bara gjort det här :/
  • Dixie
    Bettan92 skrev 2014-11-22 23:12:07 följande:
    hmm det var konstigt har bara gjort det här :/
    Ja, det verkar ju jättekonstigt - du får nog kolla upp detta - för jag har under senaste tiden sett minst 4 identiska inlägg från dig!
  • pgw

    Vår 4-åring lägger sig kl. 21-22. Vissa kvällar somnar han genast, andra kvällar kan han ligga vaken ca 30 minuter. Väcks kl. 7.30 på vardagarna, lediga dagar sover han till 8-9. Han sover på dagis vissa dagar.

    Fenomenet "övertrött" har aldrig existerat hemma hos oss. Ju senare han går och lägger sig, desto fortare somnar han.

  • Mammatilltrestycken

    Här brukar vi gå upp på ovanvåningen vid 19 tiden. Lite beroende på när hon vaknat på morgonen (jag är föräldrarledig med henne och syskonen så vi har inga tidiga morgnar alls utan alla vaknar när man vaknar). Har hon vaknat runt 07 tiden blir det bara en saga och sen godnatt och då ligger vi oftast kvar till hon somnat (Max 30 minuter). Har hon vaknat typ 8 eller senare går vi upp på ovanvåningen vid 19 tiden men hon får lov att se en film eller avsnitt av något till ca 20 och sen somna ... Dom kvällar hon inte riktigt kommer till ro händer det att hon får följa med ner igen och somna i soffan hos oss ...

    Men som sagt. Vi har inga tidiga morgnar där det ska lämnas på fsk tidigt

  • Archandra

    Vår nyblivna fyraåring börjar göra sig i ordning kl åtta på kvällen och somnar vanligen vid halv nio. Hon vaknar oftast vid sju-halv åtta på morgnarna.

  • Paincake

    Lite beroende på vad vi ska göra dagen efter. Om det är tidig morgon är det absolut senast 19.30 som gäller (helst tidigare) och då får jag släpa upp honom strax efter kl sex. 

    Om vi är lediga eller de börjar senare på förskolan så får han vara vaken till åtta, strax efter åtta, typ. Då vaknar han mellan 7 och 8 dagen därpå.


  • Celice29

    Vår 4-åring somnar ca 19:30 (hon lägger sig 19). Hon sover till ca 07. Dessa tider har hon haft sen hon var rätt så liten (o som spädbarn förstås med matning på natten). Men vi har "natt o pyjamas" 19-07.

Svar på tråden 4 åring