• oktoberbebben

    Baby led weaning - tråd 2

    Hej!

    Undrar om det finns fler föräldrar på Familjeliv som vill blåsa nytt liv i BLW?

    Har en snart 8-månaders som ratar sked, flaska och även mat från våra händer. Han sitter gärna och geggar med mat som då och då hamnar i munnen. Detta fick mig att kolla up BLW och hoppas att det kan funka för oss.

    Jag börja jobba igen om knappt 4 månader så jag är rätt angelägen om att han ska komma igång med det här.

    Idag fick han sötpotatis. Högst en tiondel kom in i munnen och en gång trodde jag att han hade satt i halsen men det gick bra. Hade varit så skönt att bara kunna proppa honom full med mat men det tycker inte han ;)

  • Svar på tråden Baby led weaning - tråd 2
  • fluu

    Vi BLW:ade vår(nu treåring) efter att hon nästan slutat äta helt när det kom till skedmatning. När hon fick börja äta själv vände det direkt. Kommer BLW:a nästa unge med. Svarar gärna på frågor om någon undrar något :)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • oktoberbebben

    Oj då passar jag på att fråga då :)

    Var viktuppgång ett problem under skedmatningen? Vår lille har stannat upp pga att han vägrar äta plus att han kryper runt som en galning. Är ju rädd att han inte kommer att få in så mycket mat i munnen själv och därmed gå ner i vikt.

    Fett i maten, hur funkar det för er?

    Vilken mat kändes bäst att börja med?

    Truga rekommenderas inte och vår lille har tom börjat hata barnstolen pga han är rädd att få en sked intryckt så han var mycket glad när han fick mosa och leka istället...

  • fluu
    oktoberbebben skrev 2014-11-22 22:54:26 följande:
    Oj då passar jag på att fråga då :)

    Var viktuppgång ett problem under skedmatningen? Vår lille har stannat upp pga att han vägrar äta plus att han kryper runt som en galning. Är ju rädd att han inte kommer att få in så mycket mat i munnen själv och därmed gå ner i vikt.

    Fett i maten, hur funkar det för er?

    Vilken mat kändes bäst att börja med?

    Truga rekommenderas inte och vår lille har tom börjat hata barnstolen pga han är rädd att få en sked intryckt så han var mycket glad när han fick mosa och leka istället...
    Min dotter rasade i vikt så fort vi började med smakisar. Hon var rätt illa däran innan vi själva tog initiativ till plockmat(sjukvården ville bara köra på näringsdrycker). Dock har nog även hennes två allergier, varav en inte var upptäckt då, också att göra med att hon rasade i vikt och att hon fortfarande är väldigt liten. Så även om dottern i början av BLW:andet fick i sig väldigt lite så var det mer än när vi försökte skedmata henne. Hon vill ha kontroll på ätandet själv och bara det att jag och sambon slappnade av och inte trugade gjorde mycket för oss alla.

    Vi fettberikade var vi kom åt. Duttade rapsolja över det mesta eller kokade grönsaker i smör. Smör på mackan och så försökte vi köra på plockmat med bra fett i som fisk och avokado exempelvis.

    Jag minns faktiskt inte vad det var vi började med, men det som gick lättast i början var kokt broccoli som har ett bra "handtag", är tillräckligt stor att inte sätta i halsen och var lätt att "tugga".
    Allt med "handtag" var bra i början och stora bitar var bättre än smått som hon bara riskerade att sätta i halsen.

    Press och stress var verkligen det största problemet för oss också. Och att dottern kände vår oro när hon var så mager. Så när vi släppte det blev allt som sagt genast mycket bättre och dottern åt mer och mer om hon fick hållas själv. I början kunde måltiderna ta en timme och hon lekte med maten en stor del av tiden, men det var ju ändå så mycket bättre.
    Nu är min dotter som sagt tre år och hon vägrar fortfarande att bli matad eller trugad. Nu äter hon dock som en häst även fast hon är så liten.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amorosa

    Har en 6-månaders som totalt vägrar gröt och alla slags puréer och burkmat. Gissar att blw är grejen för honom. Han tar gärna emot små brödbitar.

    Hoppas blåsa lite liv i denna tråden så vi kan hjälpas åt med frågor och svar här.

    TS: hur har det gått för er?


    Alice 2012-02-08 *** Elias 2014-07-18
  • Aftonstjärna

    Hänger gärna med här! Baby F är bara 4 mån än, men tänker hon ska få smakbitar när hon blir kring 6 mån och kan sitta med oss vis matbordet, känns naturligt då hon är nr 3 att hon ska få sitta med oss och äta!

  • mariaheterjag

    Hur har det gått för er som provade i år? Har en 5,5 månaders bebis som verkar mer intresserad av att äta själv än att bli matad. Han har ett sånt där nät som man kan lägga frukter i och det älskar han. Måste bebisen va 6 månader innan man kan börja? Eller kan jag börja så smått nu? Är det allt broccoli som är bäst att börja med? Hur gör man? Är orolig att han ska sätta i halsen då han inte ens verkar fixa majskrokar...

Svar på tråden Baby led weaning - tråd 2