• Anonym (von Anka)

    Förlorar 470 000 :- Snälla säg att du förlorat mer på fastighetsaffärer

    Jag behöver bara få vältra mig lite i eländet innan jag kan skaka av mig förlusten och gå vidare i livet.

    I Maj köpte vi ett hus men pga. ändrade omständigheter (jobb på annan ort) så flyttade vi aldrig in i huset.. (vi la ett bindande bud och mitt i budgivningen fick min man jobb på annan ort - vi blev tvugna att köpa huset ändå!).

    Idag fick vi äntligen ett bud på huseländet - efter diverse renoveringar, skatter, mäklararvode, räntor m.m. så har vi förlorat strax under 500 000 :-. Känns ganska tungt...

    Kan inte någon säga att dom gjort en sämre affär så jag kan sluta tycka så synd om mig själv?

  • Svar på tråden Förlorar 470 000 :- Snälla säg att du förlorat mer på fastighetsaffärer
  • Anonym (Oj)

    Det låter fruktansvärt. Hur kom det sig att ni köpte ett hus till sånt överpris?

  • Anonym (Självförvållat!)

    Förlåt men kollar man inte upp sådant innan man börjar buda på ett hus, vet inte om jag kan tycka synd om er, utan tycker ni får skylla er lite själva.

  • gbgumman

    Tror inte du kommer få många svar. Men du är nog inte ensam. Blir ofta förvånade över hur folk köper och säljer bostäder för miljoner som det var kaffepengar. Förstår om man köper dyrt och sedan bor där, men detta eviga flyttande. Ofta utan utan behov. Ett citat jag hörde i kapprummet på dagis. "Nu bytte jag jobb och behövde mer förändring så vi köpte nytt hus" (nu pratar vi radhus för 6 miljoner)

  • Anonym (Lurad)

    Vem påstod att ett bud är bindande?
    Läser man på lite så ser man att de inte är det oavsett om de är muntliga eller skriftliga.

  • Themis

    Usch så drygt, stackars er.

    Men sånt är livet ibland, hoppas på att det nya boendet går upp istället så ni kan få igen pengarna någon gång.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • viktorjohan

    När jag och min fru sålde vårt hus via mäklare skrev de som hade lagt högsta budet på köpeavtalet. Sen ångrade de sig. De hade inte hunnit betala handpenningen. Jag hävdade att de skrivit på, men det hjälpte inte. De sa att de inte gillade planlösningen. Den som lagt näst högsta budet hade hunnit köpa ett annat hus osv. Huset blev iskallt på marknaden när det annonserades ut igen. Det tog flera månader att få det sålt. Vi hade köpt ett nytt hus under tiden och drogs med dubbla kostnader tre månader. Försäljningspriset blev ca 100.000 lägre än det första och ca 75.000 mindre än vi betalat och renoverat för. Dubbla kostnader mm kostade väl sådär 50.000 till. Inte lika illa som för TS, men surt nog.

  • Anonym (Seniora)

    Vi förlorade 1.5 miljoner på en fastighetsaffär utomlands. Ägde ett hus i Spanien och när marknaden kraschade så blev vårt hus värt hälften så mycket. Vi kunde lösa lånen men det var sparade pengar som försvann.

    Jag har mått illa över detta men valt att gå vidare. Jag fokuserar på att jag och barnen är friska och att jag har ett jobb att gå till. Det kunde ha varit mycket mycket värre.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (von Anka) skrev 2014-11-22 22:10:19 följande:

    Jag behöver bara få vältra mig lite i eländet innan jag kan skaka av mig förlusten och gå vidare i livet.

    I Maj köpte vi ett hus men pga. ändrade omständigheter (jobb på annan ort) så flyttade vi aldrig in i huset.. (vi la ett bindande bud och mitt i budgivningen fick min man jobb på annan ort - vi blev tvugna att köpa huset ändå!).

    Idag fick vi äntligen ett bud på huseländet - efter diverse renoveringar, skatter, mäklararvode, räntor m.m. så har vi förlorat strax under 500 000 :-. Känns ganska tungt...

    Kan inte någon säga att dom gjort en sämre affär så jag kan sluta tycka så synd om mig själv?


    Finns nog dem som förlorar mer på tvångsförsäljning av hus..

    Oavsett.. Summan av faktiskt skuld ska betalas. Hur betalar ni den skulden?

    Vet inte exakt hur er situation ser ut. Men det kan kanske vara bra att ni träffar någon som kan det där med förlustaffärer på hus och skatt. Så att er skuld minskas så mycket som möjligt.

    Hör med banken eller om mäklaren vet någon som kan detta.
  • MEE83

    Med tanke på 90-tals krisen så sitter det nog rätt många runt om i landet som åkte på en ordentlig nit.

    Jag är för ung för att ha varit med i det racet dock. Men jag har förlorat rätt mycket på diverse olika finansiella spekulationer, överlägset största förlusten kom genom mitt innehav i Nordic Mines. Men pengar snurrar in och ut här så en del förluster får man kalkylera med, it's in the nature of the game, i slutändan så ligger jag ändå ordentligt plus.

  • Lord Hans
    Anonym (Lurad) skrev 2014-11-22 22:57:06 följande:

    Vem påstod att ett bud är bindande?
    Läser man på lite så ser man att de inte är det oavsett om de är muntliga eller skriftliga.


    Det beror på om det finns en paragraf om avtalsvite. I ett standardkontrakt brukar man lägga med en sån som säger att den som bryter kontraktet blir skyldig att betala en viss summa. Storleken på summan bestäms i kontraktet. Men du har rätt i att det inte finns några bindande bud i sig.
  • viktorjohan
    Lord Hans skrev 2014-11-23 11:20:16 följande:
    Det beror på om det finns en paragraf om avtalsvite. I ett standardkontrakt brukar man lägga med en sån som säger att den som bryter kontraktet blir skyldig att betala en viss summa. Storleken på summan bestäms i kontraktet. Men du har rätt i att det inte finns några bindande bud i sig.
    Precis! Jag skrev inlägg #6 ovan. I det första köpevatalet stod inget om avtalsvite.
    Mäklaren sa inget innan. Själv hade jag förstås ingen aning och litade på mäklaren. När köparen backade sa mäklaren att han inte varit med om nåt liknande förr. Vid nästa försäljning krävde jag ett sånt avtalsvite. Mäklaren protesterade men jag stod på mig och fick in det i avtalet.

    Jag har de senaste åren varit i kontakt med ganska många mäklare. Flera har varit väldigt oproffessionella. Nån på gränsen till olaglig. Så välj mäklare med omsorg.

    Så mitt råd till alla som ska sälja är att ta in ett avtalsvite i avtalet. I mitt fall upplyste ju inte mäklaren om att det finns ett sånt.  Jag tror inte vitet behöver vara så stort. Kanske 10.000-20.000 kr på ett hus för 2-3 milj. Det räcker för att avskräcka från okynnesbud.
  • Anonym (saga)

    De som köpte min pappas hur förlorade nästan en halv miljon. Huset var i extremt dåligt skick och sattes därför ut till halva priset jämfört med liknande hus i samma område. När jag säger dåligt skick så menar jag att huset var i rivningsskick, de betalde i princip för tomten. De köpte det osett och tror inte de tog sig tid att läsa besiktningsprotokollet. Då de väl såg huset så sålde de det genast, för de hade inte fattat i hur dåligt skick det var fast det stod klart och tydligt i papperna.

  • Anonym (Avdrag)
    Anonym (von Anka) skrev 2014-11-22 22:10:19 följande:

    Jag behöver bara få vältra mig lite i eländet innan jag kan skaka av mig förlusten och gå vidare i livet.

    I Maj köpte vi ett hus men pga. ändrade omständigheter (jobb på annan ort) så flyttade vi aldrig in i huset.. (vi la ett bindande bud och mitt i budgivningen fick min man jobb på annan ort - vi blev tvugna att köpa huset ändå!).

    Idag fick vi äntligen ett bud på huseländet - efter diverse renoveringar, skatter, mäklararvode, räntor m.m. så har vi förlorat strax under 500 000 :-. Känns ganska tungt...

    Kan inte någon säga att dom gjort en sämre affär så jag kan sluta tycka så synd om mig själv?


    TS, tänk på att ni får göra förlustavdrag i deklarationen och på så sätt få tillbaka en del på skatten.
  • Anonym (von Anka)

    Tyvärr bor vi inte i Sverige och jo, ett bud här är dessvärre bindande. För att göra en lång historia kort: Vi tyckte vi hittat det perfekta huset för oss - på samma gata där vi bodde fast större och återvändsgränd. Fult inuti men vi tänkte renovera...
    24 timmar efter vi la  budet fick min man erbjudande om jobb ´på annan ort, ett bra jobb med mycket högre lön. I samma veva fick vi lånen godkända och därmed blev budet bindande. Vi gick till advokat för att försöka backa köpet men det var ingen ide... Det var ful snurr på fastighetsmarknade och vårat första hus sålde innan vi hann blinka, så vi fick loss pengar att flytta till den nya orten.

    Sen var det som om ngn blåste av hela fastighetsmarknaden och det blev stilltje... och där fanns nu alltså det (fula) huset till salu av oss innan vi ens flyttat in. Så det var bara att spotta i nävarna och måla invändigt, byta innerdörra, kakla fint bakom braskaminen m.m. Sedan sänkte vi priset... nu har vi fått ett (skam) bud men vi är beredda att acceptera det. Med skatter och avgifter har huset kostat oss runt 500K :- och det finns inga förlustavdrag att trösta sig med.

  • Anonym (von Anka)

    Lustigt... det blev lite budgivning mot slutet och förlusten har reducerats till "bara" 357 000 SEK. Tröstar mig med det mitt i eländet!

  • Anonym (...)

    En som sålde sin lägenhet nu i höstats i samma område som jag bodde i var väldigt nöjd med summan hon fick. Tills lägenheten under såldes för nästan en miljon mer två veckor senare.

  • Anonym (von Anka)
    Anonym (...) skrev 2014-11-25 20:51:04 följande:

    En som sålde sin lägenhet nu i höstats i samma område som jag bodde i var väldigt nöjd med summan hon fick. Tills lägenheten under såldes för nästan en miljon mer två veckor senare.


    ouch!
Svar på tråden Förlorar 470 000 :- Snälla säg att du förlorat mer på fastighetsaffärer