• Anonym (Lurad!)

    Banken drog tillbaka lånelöftet. Vi ska skriva idag!

    Jag har haft lånelöfte hos en bank sedan i februari i år. Min man jobbar i London och skattar även där (enligt gällande skattelag). Jag jobbar statligt och har fast jobb. Banken har gjort en UC på oss båda som visar att min man nolltaxerar i Sverige men självklart kan vi visa alla lönepapper.

    Nu har vi vunnit budgivningen och ska skriva kontrakt ikväll. När jag ringde banken så vill de inte bevilja lånet för att min man inte har svensk inkomst. Så nu sitter vi utan lånelöfte som vi måste visa för mäklaren och kanske utan lån också framöver. Ingenstans när vi sökt lånelöftet eller i villkoren till löftet står det att det endast gäller svenska inkomster?!

    Någon mer som varit med om detta? Kan man skriva in i kontraktet att man vill ha förbehåll för banklån? Eller ska vi skjuta upp kontraktsskrivningen tills jag hunnit gå till någon av de andra bankerna och försöka få lån där i stället.

    Snälla, alla synpunkter tas välkommet emot.

  • Svar på tråden Banken drog tillbaka lånelöftet. Vi ska skriva idag!
  • Anonym (knepigt)

    Knepig sits ni har hamnat i! Om ni väljer att skriva kontrakt så se till att det står i kontraktet att det gäller under förutsättning att ni får lån. Bara så ni inte åker på ett kontraktsbrott senare. Möjligen vill säljaren då inte skriva kontrakt alls. Beror väl på hur era chanser ser ut att få lån av en annan bank. Hoppas det löser sig.

  • jenny99

    Låna i annan bank?Det går snabbt och smidigt per telefon och kolla.SBAB kanske?

  • Topcom

    Hur kan ni buda innan ni ens har fått lånelöfte?? Eller hade banken gett er ett låelöfte som de drog tillbaka?

  • KaSaM

    Tufft men det bästa Är att höra med mäklare och bank hur ni går vidare.

  • Anonym (Wtf)

    Konstigt av dem att dra tillbaka det. Varför utfärda det från början?

  • Anonym (Lurad!)
    Topcom skrev 2014-11-23 09:33:17 följande:

    Hur kan ni buda innan ni ens har fått lånelöfte?? Eller hade banken gett er ett låelöfte som de drog tillbaka?


    Vi har lånelöfte och har haft sedan februari. Det är nu när vi ska skriva kontrakt som vi kontaktade banken och de säger att de inte tänker bevilja lån. Vi har varit helt ärliga med våra förutsättningar hela tiden och banken har gjort en kreditupplysning. Jag har inte gjort något fel här.
    Anonym (knepigt) skrev 2014-11-23 09:20:24 följande:

    Knepig sits ni har hamnat i! Om ni väljer att skriva kontrakt så se till att det står i kontraktet att det gäller under förutsättning att ni får lån. Bara så ni inte åker på ett kontraktsbrott senare. Möjligen vill säljaren då inte skriva kontrakt alls. Beror väl på hur era chanser ser ut att få lån av en annan bank. Hoppas det löser sig.


    Ja, jag måste ju ta upp detta med mäklaren. Men borde inte alltid en sådant förbehåll skrivas med då ett lånelöfte aldrig är ett beviljat lån? Hur vågar man annars skriva kontrakt innan bankaffärerna är klara?

  • Anonym (D)

    Om din man jobbar och skattar i London borde ni ha råd med huspriset på i snitt 2 mille utan lån.

  • Anonym (knepigt)
    Anonym (Lurad!) skrev 2014-11-23 09:39:06 följande:
    Men borde inte alltid en sådant förbehåll skrivas med då ett lånelöfte aldrig är ett beviljat lån? Hur vågar man annars skriva kontrakt innan bankaffärerna är klara?

    Nja, det står typ att affären är klar när allt är betalt och klart men att säljaren kan ha rätt till skadestånd om det inte sker. Kolla här:

    www.villaagarna.se/Radgivning/Mallar-avtal/Avtalsmallar/Forsaljning-av-fastighet/
  • frökenelisabeth

    Det går säkert att göra en klausul för lånelöfte, men risken finns ju att säljaren inte väljer att skriva kontrakt utan gå vidare med fler visningar i stället. Förklara läget för mäklaren och se till att byta bank omgående, det var riktigt fult gjort av banken tycker jag! Jag har haft bolån hos både SBAB och SEB med utländsk lön och nolltaxering i Sverige, inga problem alls. Hoppas allt går bra!

  • Lindsey Egot the only one

    Har ni bara vunnit budgivningen men inte skrivit kontrakt kan ni fortfarande dra er ur.

Svar på tråden Banken drog tillbaka lånelöftet. Vi ska skriva idag!