• Hon där

    Ont i magen v.33

    Hej,

    Jag har så hemskt ont i magen och är i början av vecka 33.
    Jag har haft ont i magen ganska ofta under den här graviditeten men sista månaden har det börjat göra mer och mer ont. Främst gör det ont uppe på magen, det brukar komma när halva dagen har gått men nu har det börja komma tidigare på dagen. Har ett stillasittande jobb.

    Jag var på förlossningsakuten för en vecka sedan eftersom de ville utesluta havandeskapsförgiftning och så kolla att barnet var okej. De hittade inga fel. Möjligtvis att barnet ligger och trycker där det gör ont.

    Nu har jag jätteont nere under magen. Började igår och höll mig vaken större delen av natten. Det gör mindre ont nu men gör ändå väldigt ont.
    Jag har tidigare tagit upp det med barnmorskan men hon ville bara att jag skulle kissa för att utesluta urinvägsinfektion. Jag försökte få svar på odlingen om det var något men fick inget gehör. Så jag antar att det inte var det (trodde aldrig det heller).
    Det känns bara så hopplöst, vet inte vart jag ska vända mig, vill inte ringa 1177 el förlossningsakuten och sitta där i sex timmar för att sedan åka hem utan svar men ändå ont.. Jag är dålig på att stå på mig och just nu känns det bara jobbigt att kontakta vården :(

    Är det någon som känner ontet eller har nån erfarenhet att dela med sig av?

  • Svar på tråden Ont i magen v.33
  • liji77

    Får du mer ont efter att du ätit? Funderar lite över om du får gallstensanfall. Tänker även på om du är trög i magen? Har du problem med sura uppstötningar? Ont i magsäcken är inte så ovanligt och lätt att behandla. Lurigt när man är gravid.

  • Hon där

    Hej, 

    Nej det gör inte mer ont när jag ätit. Å jag har inga sura uppstötningar.
    Jag har snarare mer fart på magen som gravvo än annars så trög mage har jag inte. Jag tycker det onda inte sitter så långt in i magen ibland om jag provar att trycka på magen gör det ont. Jag har ingen aning alls vad det är men hade inga såna här problem när jag väntade min dotter (för sju år sen..)

  • Royalle

    Kan det vara ligamenten? Jag har också haft sjukt ont denna gången. Hos mig har det varit mest på sidan men även i resten av magen. Då har jag fått stanna hemma från jobbet för jag har inte ens kunnat stå eller gå.

  • Anonym (Hej)

    Jag är i vecka 29 .

    Det har börjat göra ont på min mage också (uppe) . Känns inte som en värk eller så utan det känns som om saker och ting håller på att trängas ihop , öhhh det var kanske inte den bästa förklaringen men det gör alltså ont ibland om jag har ansträngt mig eller så . Och då menar jag att smärtan är några centimeter under brösten .

    Men du kan ju ringa förlossning och höra om du får komma in på en extra kontroll . Här behöver man inte alls vänta sex timmar , du ringer de , de ber dig att komma in och så träffar du barnmorskan direkt när du har kommit in i förlossningen .

  • liji77

    Ja, magmusklerna kan det ju vara! De dras isär och i slutet är de helt isär, som en rand över magen. Det drog och spände rejält vill jag minnas.

Svar på tråden Ont i magen v.33