• Muslimsktjej

    Fördomar om kvinnor i slöja?

    Ok visste inte vilken kategori tråden skulle vara i, så valde religion sorry.

    Jag är iallafall väldigt nyfiken på vad ni tänker på när ni är ute och ser en kvinna i slöja? Jag vet att väldigt många har fördomar (inte bara när det gäller detta) och det är egentligen inte så konstigt, så bara för att man tänker på något speciellt när man ser kvinnor i slöja så innebär det inte att man har något emot muslimer/Islam. Så vill gärna att ni berättar helt ärligt.

    Grejen är att jag så gärna vill börja med slöja men är för rädd för det. Är mer rädd för att folk ska döma/tycka något speciellt om mig bara pga slöjan.
    Vet att flera tänker "Stackars kvinna, blir säkert misshandlad varje dag av sin man".. så yes, vill veta fler tankar som folk har.

  • Svar på tråden Fördomar om kvinnor i slöja?
  • umm abdilleh

    Jag har niqab och blir dagligen behandlad illa ute. Så visst är vi förtryckta men inte från muslimer, våran man m.m utan från islamhatare. Har varit med om en del olika hemska saker tex att folk förolämpat mig och skrikit hemska saker om mig till mina gråtande barn. Blivit hotad på bussen när jag var höggravid. Blivit spottad på. Folk har tillochmed känt sig så bekväma att de försökt dra av min niqab. Blev nästan påkörd av en bil som skrek jävla extremist när jag var ute med mina tre småbarn etc. Listan fortsätter. Men detta får mig bara älska mitt klädesplagg ännu mer

  • umm abdilleh

    Hijaben är obligatorisk. Var rädd för han som skapat dig inte för människor

  • umm abdilleh

    Hijaben är obligatorisk. Var rädd för han som skapat dig inte för människor

  • Loriyana

    Tänker inte på något alls när jag ser en kvinna i slöja. Däremot så höjer jag lite på ögonbrynet när jag ser småflickor i slöja. 10 år mellan blöja och slöja anser jag är ett bra mått.

  • umm abdilleh
    Loriyana skrev 2014-11-23 22:31:26 följande:

    Tänker inte på något alls när jag ser en kvinna i slöja. Däremot så höjer jag lite på ögonbrynet när jag ser småflickor i slöja. 10 år mellan blöja och slöja anser jag är ett bra mått.

    Småflickor har det för de tycker det är kul att ha samma plagg som sin mamma inte för de blivit tvingade så le istället mot dom


  • Loriyana
    umm abdilleh skrev 2014-11-23 22:36:45 följande:
    Jag har en dotter...hon vill också immitera vuxna. Men det är mitt jobb som förälder att se till att hon INTE gör det utan att hon istället ska få lov att vara barn så länge som möjligt. Slöja visar på att flickan har blivit vuxen. OK kanske om hon vill leka vuxen i hemmets vrå, men inte ute bland folk. Det ger helt fel signaler.
  • Isbit

    Jag tänker nog att det är synd om henne.


    Att det måste vara jobbigt med allt det där tyget. speciellt på sommaren.

  • Robert 832

    Jag tänker inget speciellt. Om nått så ignorerar jag det och tänker att vi inte har nått gemansamt att prata om.

Svar på tråden Fördomar om kvinnor i slöja?