• jaget23

    Jag är fast i en ond spiral :'(

    Varje dag ser identisk ut och har gjort det sendan maj-månad. De har undersökt mig så jag försöker acceptera att det är ångest, men HUR I HELA FRIDEN ska jag lidra detta? Går ut något så fruktansvärt över mitt sociala liv, kan inte njuta av något, även saker jag tycker är roliga. Jag får som "anfall" från morgon när jag vaknar till 17/18 på kvällen, sen blir det oftast bra. Blir som att jag går i en bubbla och kan inte riktigt ta in vad någon säger till mig - även om jag hör och förstår. Kan inte  heller njuta om jag gör något kul, för jag går bara omkring med kroppen som en maskin utan att vara med i vad jag gör. Blir yrslig, ibland illamående, TRÖTT och segtänkt. Som mitt huvud är gjort av gele. Känns som jag har en hinna framför ögonen fast jag ser bra. Har ingen direkt panikkänsla men har lärt mig att den inte måste inkluderas vid ångest utan resterande kriterier kan spegla att det är ångest?

    Hur kommer jag ur denna helvetiska spiral? Vad ska jag göra? Livet känns hopplöst. Medicin hjälper mig inte.
  • Svar på tråden Jag är fast i en ond spiral :'(
  • VimsigaMamman

    Känner igen mig litegrann i det du skriver. Jag hade en period förra vintern när jag inte tyckte livet hade nån mening, ingenting var kul, jag ville inte ta mig för nånting. Det som höll mig igång var mina barn, men då jag bara har dem varannan vecka så var den ensamma veckan ibland ett helvete.

    För mig hjälpte det att acceptera hur läget va, och att tänka att det inte kommer va så för alltid. Man har bra och dåliga perioder i livet. Jag provade aldrig medisin, jag tror mera att man kan förändra saker själv som man inte trivs med.
    Jag försökte göra en sak varje dag som jag mådde bra av, jag är i grunden en kreativ person, som gillar spela gitarr, rita eller pyssla. Även om jag inte varje dag orkade göra nånting, så var det en steg i rätt riktning att låta penna och papper ligga framme på bordet, så jag hela tiden blev påmind om hur kul det är att teckna, och försöka påminna mig själv hur bra jag mådde av det. 

    Försök tänka på vad det är som gjort att du får ångest. För mycket som händer i livet, för höga krav på dig själv, för lite socialt umgänge m.m, det finns otroligt mycket som gör att man kan må dåligt.

    Tror du hade mått bra av att få prata med nån, psykolog eller kurator.
    Hoppas du mår bättre snart. Jag vet att det inte är lätt, man känner sig jätteensam och som att det aldrig kommer bli bättre. Men, tro mig, man klarar det mesta om man vill.   

  • Frank Banner
    Yrsel kan uppstå när man är mycket stressad eller mycket trött. Yrsel går inte att vila sig ifrån. Ofta känner man sig också ostadig. Vid suddig syn, illamående bör man vända sig till sin vårdcentral eller till Sjukvårdsrådgivningen tfn 1117.
  • lompan

    Jag kände precis samma som du. 
    för mig funkar antidepp för att lindra. har du funderat på det? 
    jag fick livet tillbaka.

  • Bullen14

    Känner oxå igen mig till viss del, känner mig darrig, yrslig och seg i huvudet på dagarna men sen framåt kvällern klingar det av=/ konstigt... Äter antideprissiva sedan 5v tillbaka, fått byta sort nu för 3 dagar sen, så jag hoppas det blir bättre...Går även till en psykolog. Har du gått till någon och pratat?
    Jag ska påbörja KBT nu i veckan.

Svar på tråden Jag är fast i en ond spiral :'(