• Anonym (Mormor)

    Måste få mitt barnbarn!

    Jag har alltid haft mer eller mindre dålig relation med min dotter. Droppen var när hon som 15-åring kom hem och berättade att hon var gravid. Jag hade svårt att se hur hon skulle klara detta och försökte förtvivlat förmå henne att göra abort. En dag hade hon lämnat en lapp på köksbordet att hon sticker och att jag kan fara åt helvete. Hon hade alltså flyttat hem till sin pojkväns familj. Också han 15 år.


    Jag blev inte bjuden på dopet, och inte heller på deras förlovningsfest. Jag brydde mig väl inte så mycket, tänkte mest att hon skäms och kommer att ringa och be om ursäkt snart. Har träffat barnet 2 gånger, då vi råkat stöta ihop i affären när dottern varit på besök till sin far. Kan tilläggas att jag är periodare, och har svårt att ta tag i saker och ting.


    Idag är barnet 1 år och 9 månader. För två månader sedan hände det otänkbara. Min dotter dog i en bilolycka, en rattfyllerist körde ihjäl henne. Jag for på begravningen, men fick knappt ta i mitt barnbarn. Barnets pappa vägrar att låta mig ha någon kontakt med flickan, men hon är ju för sjuttsingen mitt eget barnbarn. Har jag någon juridisk rätt att träffa barnet, och hur ska jag i så fall gå till väga för att få barnet? Helst vill jag att hon flyttar hem till mig, hon behöver sin mormor nu.

  • Svar på tråden Måste få mitt barnbarn!
  • Anonym (idiot)

    Är du ett troll eller bara lågbegåvad?

    Barnets pappa anser inte att du skulle ha något gott inflytande i barnets liv. Man får lita på att han som barnets vårdnadshavare känner barnet bäst och också vet vad som är bäst för barnet.

    Saknar du inte din dotter det minsta din lilla fyllehagga?

  • Anonym (H)

    Nej det finns ingen juridisk rätt för dig att kräva kontakt eller vårdnad av ditt barnbarn.

    Barnet har sin pappa kvar och han är vårdnadshavare. Han får säkert hjälp av sin familj att klara situationen. Om du stöttar istället för att kräva massa så kanske relationen till barnets far blir bättre och du får träffa barnbarnet?

  • Anonym (Mormor)
    Anonym (idiot) skrev 2014-11-23 18:18:59 följande:

    Är du ett troll eller bara lågbegåvad?

    Barnets pappa anser inte att du skulle ha något gott inflytande i barnets liv. Man får lita på att han som barnets vårdnadshavare känner barnet bäst och också vet vad som är bäst för barnet.

    Saknar du inte din dotter det minsta din lilla fyllehagga?


     


    Det är klart jag saknar min dotter. Det är väl delvis därför jag vill ha hennes barn också. Allt som finns kvar av min dotter ju. 


    Barnets pappa hatar mig, utan att ens känna mig. Bara för att min dotter pratat så mycket skit om mig. 

  • Anonym (???)

    Du tror hon skulle må bättre hos en mormor som hon inte känner och som dessutom är periodare!? Nej hon har det bättre med sin pappa och nej du har ingen rättighet till barnet.

  • Anonym (idiot)
    Anonym (Mormor) skrev 2014-11-23 18:23:07 följande:

     

    Det är klart jag saknar min dotter. Det är väl delvis därför jag vill ha hennes barn också. Allt som finns kvar av min dotter ju. 

    Barnets pappa hatar mig, utan att ens känna mig. Bara för att min dotter pratat så mycket skit om mig. 


    Varför tror du att barnet skulle få det bättre hos dig än hos sin pappa?

    Vad tror du krävs i sverige att en domstol ska ta ett barn från en förälder och istället placera det hos en mormor?
  • Anonym (H)

    Nej det finns ingen juridisk rätt för dig att kräva kontakt eller vårdnad av ditt barnbarn.

    Barnet har sin pappa kvar och han är vårdnadshavare. Han får säkert hjälp av sin familj att klara situationen. Om du stöttar istället för att kräva massa så kanske relationen till barnets far blir bättre och du får träffa barnbarnet?

  • Nyfiken gul

    Barnet har redan en vårdnadshavare - sin pappa.  

    Och därmed har du ingenting jurdiskt att komma med.

    Det du däremot kan göra är att närma dig pappan och försöka få en bra kontakt med ditt barnbarn. Sitt barnvakt, kom på besök, ge julklapp, ring och hör hur barnet har det.  Engagera dig och visa att du faktiskt vill ha en bra kontakt. 

    Du måste försöka vara en god vuxen förebild här.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Maja)

    Om du är på riktigt så vill jag börja med att beklaga sorgen, det är ju fruktansvärt det som hänt.

    Men när det gäller barnbarnet har du nog en del att bevisa och det är bara att sätta igång. Du måste antagligen förändra dig själv en del för att komma på ta som en önskvärd mormor. Och detta måste givetvis göras med stor ödmjukhet och förståelse för att det kommer ta tid. Du kommer aldrig bli vårdnadshavare till barnet, det verkar helt uteslutet.

  • Anonym (jujje)

    Du KAN gå via socialnämnden och kräva umgänge med barnet men det är väldigt sällan socialen ens väljer att ta upp de fallen och ännu mer sällsynt att de vinner framgång i det. Med tanke på att du inte funnit där för barnet innan och dessutom har alkoholproblem så tror jag dina chanser är små. Tyvärr är nog enda sättet för dig att träffa barnbarnet genom att pappan låter dig göra det och det har han ingen skyldighet att göra. Beklagar sorgen för din dotter :(

  • Brumma
    Anonym (jujje) skrev 2014-11-23 22:01:09 följande:

    Du KAN gå via socialnämnden och kräva umgänge med barnet men det är väldigt sällan socialen ens väljer att ta upp de fallen och ännu mer sällsynt att de vinner framgång i det. Med tanke på att du inte funnit där för barnet innan och dessutom har alkoholproblem så tror jag dina chanser är små. Tyvärr är nog enda sättet för dig att träffa barnbarnet genom att pappan låter dig göra det och det har han ingen skyldighet att göra. Beklagar sorgen för din dotter :(


    Det är en möjlighet men den möjligheten finns för att barnet skall kunna fortsätta ha umgänge med personer med särskild betydelse för barnet. Dvs en vårdnadshavare har skyldighet att tillgodose umgänge med farmor, moster, en fd bonusförälder osv när det gäller personer som står barnet nära. Om vårdnadshavaren inte uppfyller denna delen (som faktiskt numera står inskriven i föräldrabalken) så kan socialnämnden väcka åtal gällande frågan. (vet att du skrev ungefär detta, utvecklade det bara lite Flört )

    TS - jag är ledsen för att din dotter gått bort men ditt agerande när hon blev gravid satte tyvärr en gräns mellan er. När du även väntade på att HON skulle höra av sig och be om ursäkt när det egentligen var du som skulle bett om ursäkt så fastställde du än en gång din åsikt i frågan och skärmade dig än mer från hennes liv. Du har ingen rätt alls till ditt barnbarn som det är i nuläget - HADE du haft en relation med barnbarnet innan hade det funnits en chans att få igenom umgänge, men inte som det ser ut nu. Din enda chans att överhuvudtaget träffa henne är att ta kontakt med pappan och förklara att du inser att DU ägt problemet och att du ångrar dig. Men tyvärr verkar det inte som om du gör det, utan att du fortfarande anser att din dotter borde bett dig om ursäkt...

    Och - vilket tål att påpekas - även om du SKULLE haft en nära och varm relation till din dotter och barnbarn hade du inte haft ngn rätt till barnets boende - umgänge hade du kunnat få igenom mot pappans vilja, men inte boende. 
Svar på tråden Måste få mitt barnbarn!