• Emile

    Tips för att lindra besvären? (problem med magen)

    Så en vecka tillbaka var jag rejält stressad sön-tis på grund av saker som hände runt omkring. Problemet nu är att jag har vad jag tror är magkatarr igen (haft det förut dock inte så här extremt så därför är ja lite osäker) 


    Magen har gjort ont sen måndag kväll följt av kraftiga illamående. Jag spyr dock inte men är på gränsen ibland. Trodde först det bara var mensvärk då jag brukar få kraftig magvärk och illamående men smärtan och allt är kvar. Får kramper i magen också nu. och smärtan drar sig upp i ryggen. Så fort jag äter får ja rejält ont i magen. Aptiten är näst intill borta. Jag är däremot törstig non stop. 


    Får även frossa och feber då och då varje dag. 


    Ska ringa vc men kan först på torsdag då jag får pengar. Men tills dess har någon något tips för hur jag kan lindra besvären? Har testat och tagit alvedon, pandoil, ipren, Inget hjälper. Så fundera på om det fanns annat man kunde göra. 


     


     

  • Svar på tråden Tips för att lindra besvären? (problem med magen)
  • molly50
    Emile skrev 2014-11-23 21:06:57 följande:

    Så en vecka tillbaka var jag rejält stressad sön-tis på grund av saker som hände runt omkring. Problemet nu är att jag har vad jag tror är magkatarr igen (haft det förut dock inte så här extremt så därför är ja lite osäker) 


    Magen har gjort ont sen måndag kväll följt av kraftiga illamående. Jag spyr dock inte men är på gränsen ibland. Trodde först det bara var mensvärk då jag brukar få kraftig magvärk och illamående men smärtan och allt är kvar. Får kramper i magen också nu. och smärtan drar sig upp i ryggen. Så fort jag äter får ja rejält ont i magen. Aptiten är näst intill borta. Jag är däremot törstig non stop. 


    Får även frossa och feber då och då varje dag. 


    Ska ringa vc men kan först på torsdag då jag får pengar. Men tills dess har någon något tips för hur jag kan lindra besvären? Har testat och tagit alvedon, pandoil, ipren, Inget hjälper. Så fundera på om det fanns annat man kunde göra. 


     


     


    Det skulle kunna vara så att du har stenar i gallvägarna. Och i så fall måste du uppsöka läkare och få kramplösande och kanske något kraftigare smärtstillande som Voltaren.
    Du kan be vc att skicka faktura på besöksavgiften om du inte har råd med den nu.
    Mattias och Hannah.
  • Emile

    Går fortfarande gratis hos vc så de är inga problem. :) Är bara det att min mobil har slut på pengar. Och Vc här i stan vill att man ringer och bokar tid.... Försökte ett annat tag och få tid direkt på vårdcentralen men nope. De vägra. Måste ringa sa de.


    Får först pengar på torsdag och har ingen att låna av så får ringa på torsdag :) Eller i skolan om jag kan låna telefon där. 

  • Anonym (ppppp)

    Var i magen sitter smärtan? är den konstant eller kommer den i intervaller? 

    Ta inte ipren eller voltaren då de kan förvärra problemen - de är inte snälla mot magen!

    Undvik sura produkter samt mejeriprodukter och ät sådant som är snällt mot magen, vitt bröd, ris, potatis, kokta grönsaker, fisk. Vila och drick mkt vatten.

    Förvärras smärtan åk till akuten. Där behöver du inte boka tid.

  • Emile

    Smärtan sitter i mitten av magen o under revbenen på högersida. smärtan kommer i intervaller. Dock väldigt tät emellan och smärtan sitter kvar ibland i flera timmar innan dem domnar bort. Speciellt när jag äter är smärtan som jobbigast. Illamåendet också.


    Tack för tipsen! Liten fråga bara: Mejeriprodukter, går det bra och ta dem om det är laktosfria (jag är laktosintolerant) eller ska jag undvika oavsett? 

  • molly50
    Emile skrev 2014-11-23 21:46:58 följande:

    Smärtan sitter i mitten av magen o under revbenen på högersida. smärtan kommer i intervaller. Dock väldigt tät emellan och smärtan sitter kvar ibland i flera timmar innan dem domnar bort. Speciellt när jag äter är smärtan som jobbigast. Illamåendet också.


    Tack för tipsen! Liten fråga bara: Mejeriprodukter, går det bra och ta dem om det är laktosfria (jag är laktosintolerant) eller ska jag undvika oavsett? 


    Det låter absolut som gallsten. Att du dessutom har lite feber kan tyda på att gallblåsan är inflammerad också.
    Du har inte möjlighet att få låna telefon av någon så att du an ringa och boka tid?
    Eller kan det fungera med Mina vårdkontakter på landstingets hemsida?
    Jag tror att du måste uppsöka läkare för det här så att du får hjälp.

    Jag tror du ska undvika mejeriprofukter helt och hållet och bara äta och dricka sådant som du känner går bra att äta och dricka.
    Mattias och Hannah.
  • Emile

    Min bror får pengar på tisdag så skulle få låna pengar och ringa. Gick in på vårdkontakter och beställde hem ett lösenord nu som skulle komma via brev. Typiskt att jag inte kom på det tidigare så hade det varit fixat.


    Ska kolla om inte mamma min kan beställa tid åt mig imorgon redan. Eftersom jag är myndig nu så vet jag ej om hon får det längre dock. Men ska höra. 


    Ska ta och hålla mig borta från det så mycket det går. :)


     

  • molly50
    Emile skrev 2014-11-23 22:05:58 följande:

    Min bror får pengar på tisdag så skulle få låna pengar och ringa. Gick in på vårdkontakter och beställde hem ett lösenord nu som skulle komma via brev. Typiskt att jag inte kom på det tidigare så hade det varit fixat.


    Ska kolla om inte mamma min kan beställa tid åt mig imorgon redan. Eftersom jag är myndig nu så vet jag ej om hon får det längre dock. Men ska höra. 


    Ska ta och hålla mig borta från det så mycket det går. :)


     


    Låter bra det! Så där ska du inte behöva ha det.
    Mattias och Hannah.
  • Emile

    Fixa sig med pengar redan idag så ska till Vc klockan 13.00. Nu håller jag tummarna att det hittar felet :) 

  • Emile

    Inget fel hitta dem. Tog inflamations  prov för gallblåsan men den visa inget. blodsockret var bra. Fick ta ett leverprov också dock de resultaten får jag imorgon då jag har ny tid. 


    Min vanliga otur. xD Aja. Får hoppas magen ger sig imorgon så ja inte behöver återkomma. :) 

Svar på tråden Tips för att lindra besvären? (problem med magen)