• Anonym (Orättvist)

    Vegetarianer? Hur tusan tänker ni egentligen?

    Ja, hur tusan tänker ni egentligen.
    Varenda gång det kommer en vegetarian på besök här så har de mage att kräva en vegetariansk mat. Men när jag besöker en vegetarian finns det inte på kartan att jag ska ha rätt att begära en kötträtt.
    Hur tänker ni här? Och inser ni inte hur sjukt det är när ni håller på på detta orättvisa sättet?

  • Svar på tråden Vegetarianer? Hur tusan tänker ni egentligen?
  • dirty88

    Deras värderingar är viktigare än dina ickeexisterande värderingar.

  • Notetur Nomen

    Jag fattar verkligen inte hur man kan vara så trög att man inte fattar detta.

    Har köttätare moraliska synpunkter på att konsumera vegetabilier? 

  • FlutterDash

    En vegetarian äter inte kött, ofta av etiska orsaker. Det vore respektlöst och fruktansvärt ohövligt att bjuda en vegetarian på kött det lär du väl förstå själv. Du förstår säkerligen också varför det vore rätt absurt av dig att kräva kött när du besöker en vegetarian. En köttätare lär inte direkt lida av att äta grönsaker, baljväxter, spannmål, frukt etc.. Det är ju samma saker som köttätaren äter normalt, bara det att köttet är uteslutet.

    Den dag du lever på enbart kött, 0% växter, och detta på grund av ett moraliskt ställningstagande, då kan du kanske jämföra.

    Alla måste äta mer vegetariskt, för djuren och miljöns skull. Så det är väl fantastiskt att vegetarianer bjuder dig på mat ibland så du får vidga dina vyer. Det är hälsosamt och gott med grönsaker. ;)

  • Vanillaextract
    Anonym (Orättvist) skrev 2014-11-23 22:39:09 följande:

    Ja, hur tusan tänker ni egentligen.

    Varenda gång det kommer en vegetarian på besök här så har de mage att kräva en vegetariansk mat. Men när jag besöker en vegetarian finns det inte på kartan att jag ska ha rätt att begära en kötträtt.

    Hur tänker ni här? Och inser ni inte hur sjukt det är när ni håller på på detta orättvisa sättet?


    Deras önskemål är exkluderande, de kan enbart äta en viss typ av mat. Din mat är inkluderande, du äter vegetariskt plus kött och har inga problem med att äta vegetariskt. Jämför med någon som har någon matallergi.
  • Madmoiselle

    Jag som vegetarian kan inte äta kött, men du som köttätare kan äta vegetariskt. Så svårt var det att lösa det dilemmat!

  • Dr Nail

    För mig handlar det inte om värderingar utan jag undviker kött av hälsoskäl. Jag blir inte ett dugg förolämpad av att du äter kött, men själv äter jag helst något annat - så enkelt är det.

    Så tänker den här vegetarianen...

  • Anonym (Orättvist)

    Ni skämtar?! Ni är ju tomtar hela högen

  • Notetur Nomen
    Anonym (Orättvist) skrev 2014-11-24 01:43:17 följande:

    Ni skämtar?! Ni är ju tomtar hela högen


    Vad jobbigt det måste vara att inte förstå något så simpelt.
  • Pentagram

    Jag är köttätare och ser det som tämligen självklart att om jag är hembjuden till en vegetarian/vegan så får jag vegetarisk/vegansk kost (och jag tar inte med mig eget kött) och om de är hembjudna till mig så får de vegetarisk/vegansk kost (medan jag kanske eller kanske inte äter en kötträtt).

  • Anonym (e)

    Jag äter inte köttersättningsprodukter (som quorn och sojakorvar) så jag brukar be att inte bli serverad det hos vegetarianer. Om det är något särskilt i dina vänners vegetariska kost du inte äter gör det säker att lösa om ni pratar om det. För det mesta går det hur bra som helst att kombinera att laga nåt som både ens gäster äter och man själv inte finner motbjudande.

  • Anonym (allergikern)
    FlutterDash skrev 2014-11-23 22:58:20 följande:

    En vegetarian äter inte kött, ofta av etiska orsaker. Det vore respektlöst och fruktansvärt ohövligt att bjuda en vegetarian på kött det lär du väl förstå själv. Du förstår säkerligen också varför det vore rätt absurt av dig att kräva kött när du besöker en vegetarian. En köttätare lär inte direkt lida av att äta grönsaker, baljväxter, spannmål, frukt etc.. Det är ju samma saker som köttätaren äter normalt, bara det att köttet är uteslutet.

    Den dag du lever på enbart kött, 0% växter, och detta på grund av ett moraliskt ställningstagande, då kan du kanske jämföra.

    Alla måste äta mer vegetariskt, för djuren och miljöns skull. Så det är väl fantastiskt att vegetarianer bjuder dig på mat ibland så du får vidga dina vyer. Det är hälsosamt och gott med grönsaker. ;)


    Nä. jag skulle inte dö av det men bli rejält sjuk. För jag tål inte baljväxter, nötter, frön och mandlar (fast jag skulle faktiskt dö av nötter, frön eller mandlar) stenfrukter och lite annat. Inklusive muskot, som många tror inte är en nöt eftersom den bara används som smaksättare!!!!
    Rent generellt upplever jag (jag alltså, jag talar inte för alla andra) det lättare att få gehör för mina matöverkänsligheter hos köttätare av någon anledning. Vegetarianer, framförallt veganer, är ofta så övertygade om att roten till mina matöverkänsligheter är att jag äter en del protein i form av kött att de tror att mina problem skulle försvinna om jag blev vegan.

    Men naturligtvis är inte alla veganer/vegetarianer så. Men jag tar alltid med egen mat då, av rädsla för att de som bjuder använt sesamolja eller liknande i matlagningen. Lätt att missa så jag har inga problem för mig att ta med matlåda.
  • Anonym (Summit)
    dirty88 skrev 2014-11-23 22:50:52 följande:

    Deras värderingar är viktigare än dina ickeexisterande värderingar.


    Vad vet du om TS värderingar? Att man inte har några värderingar bara för att man inte är vegetarian är kvalificerat skitsnack!
  • Anonym (Summit)
    Madmoiselle skrev 2014-11-24 01:32:25 följande:

    Jag som vegetarian kan inte äta kött, men du som köttätare kan äta vegetariskt. Så svårt var det att lösa det dilemmat!


    Enkelt
  • Jennie med ie

    Om jag kommer hem till en person som tagit ställning mot alkohol och därför är nykterist, är det då givet att han eller hon ska servera mig alkohol.... annars så får han eller hon inget alkoholfritt av mig?

  • dirty88
    Anonym (Summit) skrev 2014-11-24 15:23:25 följande:
    Vad vet du om TS värderingar? Att man inte har några värderingar bara för att man inte är vegetarian är kvalificerat skitsnack!
    Hej kompis! Saknat dig <3

    Jag formulerade mig dåligt. Läs #3,4,5,6 för bättre förklaringar. 

    Varför blev du så arg förresten? Berätta!

    Din för evigt
    /Dirty88.

    ps. Innerst inne tycker jag att du är rätt korkad.
Svar på tråden Vegetarianer? Hur tusan tänker ni egentligen?