• sagofröken

    Är detta "kemisk graviditet"? Tacksam för råd!

    Obs! Jag lägger detta i kategorin "svårt - bli gravid" för att jag hoppas på bäst råd här. Jag har full respekt för att de flesta som läser i denna kategori har försökt mycket längre än vi!

    Vad jag förstår är en kemisk graviditet att ägget blir befruktat men inte fäster. Och att det är vanligt. Mer info än så hittar jag inte.

    Jag och min man har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon. de tre senaste försöken har lett till positiva gravtest så snart som 8-9 dagar efter ägglossning, och som sedan blivit negativa. Den första räknas som ett konstaterat missfall och misstänkt utomkvedshavandeskap, men de kunde aldrig se vart ägget hade tagit vägen. Det var hur som helst inte i livmodern.
    I två månaderna efter det har jag fått svaga positiva på äl+8-9, som någon dag senare blir helt negativa och sedan kommer mensen som vanligt. 

    Verkar det normalt att ett ägg blir befruktat men inte fäster tre gånger på raken? När är det dags att börja oroa sig? Finns det något man kan göra om det fortsätter så här? 

    Efter det första missfallet/utomkvedshavandeskapet upptäcktes en golfbollsstor cysta utanpå min livmoder, men läkarna tyckte inte att det var något att oroa sig för. Det har antagligen inget med saken att göra?

    Tacksam för era erfarenheter!

  • Svar på tråden Är detta "kemisk graviditet"? Tacksam för råd!
  • Solkattan

    Låter som kemiska graviditer. Kör med ivf och testat via blodprov de senaste gångerna. Fått HCG på 21-22 på ruvar dag 7 och 9 ( alltså 12 och 14) dagar efter äl med 5 dagars embryon.

    Mina ägg är alltså befruktade fäster ( annars utsöndras inte HCG ) men sen så avslutas celldelningen...

    Jag såg på hemma stickorna svaga streck på dag 5-9. Sen blankt.

    Orsaken till kemiska graviditeter är oftast nåt fel på embryot. Men andra orsaker finns också...

  • sagofröken

    Tack för ditt svar! Är i samma sits igen tror jag, svagt positivt som inte blir starkare äl+8,9 och idag 10, gissar att det kommer att bli svagare imorgon och sedan försvinna helt lagom till mens, som tidigare månader.

Svar på tråden Är detta "kemisk graviditet"? Tacksam för råd!