• gossensmamma

    Tips på frukost till 4-åring

    Sonen som är 4 har ätit havregrynsgröt till frukost sen han började med riktig mat, alltid med god aptit. Men sen några veckor vill han istället ha yoghurt, och bara det till frukost. Ibland äter han smörgås också, men såna mornar är undantag.

    Sambon och jag tycker det är lite för lite för honom att äta. Yoghurt mättar ju inte så mycket och det blir en lång förmiddag fram till lunch på förskolan. Han är dessutom en aktiv och fysisk pojke.

    Så jag önskar tips på sånt andra barn gillar att äta till frukost.

    Kan tillägga att övriga måltider äter han bra, både hemma och på förskolan. Och han är inte underviktig.

  • Svar på tråden Tips på frukost till 4-åring
  • Nyfiken gul

    Dessa dagar när han bara äter yougurt, är det tillräckligt för honom eller märker förskolan att han behöver mer mat innan lunch? 

    Egentligen tycker jag ju att yogurt kan vara tillräckligt om han ändå klarar sig till lunch och äter han för övrigt bra och med god aptit skulle jag inte bråka så mycket om det. Huvdsaken är att han ändå äter frukost vilket han ju ändå gör. 

    Behöver han mer mat till frukosten så kanske dela en frukt åt honom som han kan äta efter yougurt, skiva en banan eller ge några klyftor äpplen.  Eller ge honom ett glas juice. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    och som en tanke.  Det kanske är så enkelt att han är trött på havregrynsgröt om han alltid äter det som frukost.

    Variera den så blir det kanske roligare att äta.  Prova annan gröt.   Prova fil och flingor. Prova yogurt och macka. 

    han behöver kanske variation och lära sig äta annan typ av frukost. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • cosinus

    Min 4-åring äter alltid på dagis men de äldre äter hemma.

    10-åringen äter oftast en macka, hon är den med bäst aptit.

    8-åringen är helt hopplös, han äter knappt något. Han tycker en halv vasa-frukost räcker och tackar dessutom nej till att ta med frukt till skolan då han inte är hungrig innan lunch. På helgerna äter han sällan frukost alls, blir hungrig lagom till lunchen.

    6-åringen äter bättre än 8-åringen men mindre än 6-åringen. En macka går ner. Han har även börjat gilla mannagrynsgröt och äter då en liten skål utan problem. Storebror som också gillar det och äter klart mest frukost om han får gröt äter kanske 1/4 gröt.

    Problemet blir ju mest om barnen inte orkar fram till lunch men det gör min 8-åring fast han knappt äter.

Svar på tråden Tips på frukost till 4-åring