• guinevere

    Små gula fläckar på golvet och tiken luktar fisk

    Är det någon som vet vad det kan vara?

    Fläckarna på golvet är så små att jag knappt tror de skulle synas om inte golvet vore vitt. Tiken luktar lite fisk-aktigt också, inte jättemycket men så att det känns när hon lägger sig bredvid mig i soffan tex.

    På promenaderna kissar hon som vanligt vilket är väldigt sällan, endast 2-3 gånger per dygn oavsett hur många promenader vi tar.

    Ska givetvis kontakta veterinären men har redan missat deras telefontid för idag och eftersom tiken inte verkar påverkad bedömer jag inte att jag behöver kontakta dem på journummer utan att jag kan vänta tills imorgon.

    (Tiken är 9,5 månader och hade sitt första löp vid 7 månader)

  • Svar på tråden Små gula fläckar på golvet och tiken luktar fisk
  • Fia 28

    Vi hade en katt med livmoderinflammation en gång, hon lämna små gula varfläckar efter sej.

  • guinevere

    Googlade på fisklukt och då skrevs det mest om analsäckarna så jag sniffade lite kring var lukten kommer ifrån och det verkar stämma.

  • Napalm

    Har hunden varit lös i magen på sistone? Analsäckarna innehåller ett sekret som funkar som "visitkort" när hunden kröker en märla - om den har diarré töms inte analsäckarna och de kan bli inflammerade. ELLER så är det pga en lätt foderallergi. Foderbyte kan vara en lösning således.

    Rigga upp hunden i duschen och spola henne i baken samtidigt som du masserar runt anus ungefär klockan 4 och 8, så tömmer man analsäckarna. Stick inte in fingrarna och kläm, det kan en vet göra, men inte en lekman.

    Är du orolig för livmoderinflammation, kläm försiktigt (stå bakom) med båda händerna på båda sidorna där revbenen tar slut och se om hon verkar känna obehag.

    Jag har haft hundar i många år och stött på både problemen!

  • Scoops

    Livmoderinflammation, VETERINÄREN DIREKT! 


    Min äldsta tik var nära att dö av det och det började med små gula fläckar och lukten av fisk Förvånad

  • Napalm
    Scoops skrev 2014-11-27 17:35:41 följande:

    Livmoderinflammation, VETERINÄREN DIREKT! 


    Min äldsta tik var nära att dö av det och det började med små gula fläckar och lukten av fisk Förvånad


    Ja, dumt att chansa.
Svar på tråden Små gula fläckar på golvet och tiken luktar fisk